Výlet na Ještěd.

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

O Ještědu (1012 m. n. m. ) se toho napsalo hodně. Nechci nosit dříví do lesa, ale přeci jen pár řádků si neodpustím. Hora je nejvyšším bodem Ještědsko – kozákovského hřbetu, který se vypíná nad Libereckou kotlinou. Vrchol Ještědu je vidět ze všech světových stran a výhled z vrcholu se dá označit jako jedinečný. Na sever se díváme do Polska a Německa. Východním směrem jsou Krkonoše a Orlické hory. K západu máme možnost vidět České středohoří, Doupovské a Krušné hory. Jižním směrem to jsou Železné hory a na jihozápadě část Polabí, Křivoklátskou vrchovinu, Brdy a dokonce i Prahu. Je pravdou, že to není každý den, viditelnost musí být vynikající, ale i když se to zrovna nevydaří, rozhled je i přesto hezký.

Na Ještědu jsem byl naposledy v roce 1960 a od té doby se toho hodně změnilo. Tehdy zdolat horu po svých bylo spíš vycházkou, dnes se už musí hodně slevit. Tenkrát ještě byla na vrcholu chata a i město Liberec bylo trochu jiné. Nelze se ani divit, že cesta po tolika letech je i malým dobrodružstvím. Prvním počinem po ránu je výhled z rozhledny na Liberecké výšině. Vypadá to na hezký den. Město v údolí se právě probouzí a první paprsky slunce polaskaly vrchol Ještědu. Zbývá se nasnídat a naše cesta začíná.

Scházíme z chaty na Liberecké výšině na konečnou tramvají u zoologické zahrady. Krátké čekání na trojku a projíždíme městem. I z okna tramvaje je město zajímavé. Po 28 minutách jsme na konečné v Horním Hanychově. Odtud pokračujeme k dolní stanici lanovky. Vrchol máme jako na dlani a i pohledy na město jsou dosti zajímavé. Pokladna lanovky je otevřená a poprvé v životě si kupuji jízdenku podle roku narození. Pěšky na vrchol se odmítá a lanovka v našem věku je jedinou možností. Pandemie narušila jízdní řád a lanovka jezdí častěji s menším počtem cestujících. Výhled z kabiny lanovky je jak na filmovém pásku a po čtyřech minutách je konečná. Pokračujeme na vrchol a nestačíme se divit. Turistů je tu jako máku a stolky na terase u stánku jsou obsazeny. Očekávaný výhled se sice nekoná, ale i tak jsme spokojeni. Obcházíme vrchol a nakonec končíme v restauraci u sklenice piva. Zbývá ještě prohlédnout místní květenu. Ta je neskutečně chudá a kvetou jen rožce ( Cerastium), které tu asi nejsou původní.

Času máme dost a tak se rozhodujeme, že dolů půjdeme pěšky. Kamenitou stezkou opouštíme vrchol a je to o zlomení nohy. Díky Bohu, že jsme na silnici, další část cesty je už přijatelnější. Jdeme po modré a stále lesem. Les v okolí je většinou smrkový a sem tam je i nějaký listnáč. Mezi stromy se občas objeví špice hotelu, ale do údolí vidět není. Procházíme několik rozcestí a potkáváme i pár pěších mířících na vrchol. Překvapením je velký porost kvetoucí mařinky vonné ( Asperula odoráta ). Jinak květena zklamala, jen trsy trav, občas trs kapradin a to je tak všechno. Vycházíme z lesa, přecházíme k silnici a míříme k Hornímu Hanychovu. Procházíme částí s rodinnými domky a to až ke stanici tramvaje. Jsme dole a zbývá poohlédnout se po něčem k snědku.

Nabídek je hned několik a nakonec volíme restauraci s čerty. Nikam se nespěchá, jídlo je velmi dobré a s pivem to také umí. Jinak při pobytu na Liberecku jsme se stravovali a byli jsme ubytováni v chatě na Liberecké výšině.

Cíl naší cesty Ještěd je jistě z pohledu mnoha lidí zajímavý. Jsem stará škola a hory by měl člověk nechat přírodě. Moje pocity byly hodně smíšené.

Jízdenka na lanovku stála 158,- Kč. Tramvají důchodci po Liberci jezdí zadarmo, moje o něco mladší manželka jezdila za 20,- Kč celých 24 hodin. Z vrcholu jsme ušli 4 až 5 kilometrů a byl to sešup. Na vrchol se dá vyjet i autem a parkoviště je placené. Ještě k doplnění. Přírodní park Ještěd byl vyhlášen v roce 1995 a jeho rozloha je 9360 ha.

Poslední aktualizace: 5.7.2020
Výlet na Ještěd. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Výlet na Ještěd.

Rozcestí Ještěd - odbočka k vrcholu
Rozcestím, které je 300m (měřeno po silnici) od vrcholu Ještědu, prochází dvě turistické značky a jedna Naučná stezka. Modře značená…
Jako výchozí bod je ideální vlakové nádraží v Liberci, odkud se tramvají č…
pokud se rozhodneme vydat za dominantou celého Liberecka nejlepším…
Naším cílem je návštěva jedné z nejkrásnějších vrcholových věží  ČR na …
Cílem výletu je ještědský hřbet s jeho nejvyšší horou Ještědem. Dostaneme se na něj kabinkovou lanovou drahou. Startujeme v Horním…
Jedeme na Ještěd. Z města můžeme jet tramvají, až na zastávku Horní Hanych…
Jdeme do krásného města Liberec.Podíváme se na rozhlednu Ještěd.Je to…
Liberec-Horní Hanychov.Konečná stanice tramvaje,parkoviště cca 100m.od…
Kam a jak jedeme Cílem cesty je jedno z nejnavštěvovanějších míst v ČR,…
Ještěd /1012 m.n.m./ je hora na severu Česka, jižně od Liberce. Na vrcholu je televizní vysílač,  v jehož dolní části  je umístěn…
Hotel Ještěd je svojí zvláštnostní snad znám každému, pokud ne osobně, tak…
Ještěd byl odedávna považován za jednu z hlavních dominant severních Čec…
                             Lanovkou na JeštědLiberec-Horní Hanychov 600-Ještěd 1000 m n.m.jediná a poslední lanovka, kterou provozovozují České…
Naším cílem je snad nejznámější místo Ještědského hřbetu a kraje…
Čtvrtek 2. 9. 2021 Na parkovišti v areálu u pivovaru Kousek piva byl klid…
Velikonoční svátky odstartují letní sezónu na Ještědu. Vyměňte…
Tramvají v Liberci dojedeme ke stanici lanovky, ale musíte ještě kousek ujít k lanovce na Ještěd. Musíte počkat, než lanovka pojede …
Letošní ročník největšího tuzemského seriálu běhů v terénu Kilpi…
Ještěd bude nejspíš jeden z nejznámějších vrcholů v Čechách, jeho vysílač…
Ještěd
Vrchol kopce Ještěd ( 1012 m.n.m.) je nepřehlédnutelnou dominantou Severn…
Z kempu v Kokořínském Dole jsme vyjeli autem směr Mladá Boleslav a pak po…
Rozcestník Ještědka stojí hned u silnice a parkoviště u horské chaty Ještědka. Pokud sem přijedete autem, můžete se z rozcestí vydat…
Pokud se budete toulat po okolí vysílače na Ještědu, určitě narazíte na…
Ještěd, nejvyšší místo Ještědského hřbetu, je výraznou dominantou a orientačním bodem. V dřívějších dobách byl i přirozenou hranicí…
Webkamery na připojeném odkazu nás seznamují s aktuálním děním ve Skiareálu Ješted. Sledujte aktuální záznam z webkamer umístěných…
Jedeme na kole z Liberce, nebo jdeme pěšky z poslední…
Na první lyžovačku na Ještědu se mohou návštěvníci těšit letos již 10. p…
Terasy Ještědu jsou přírodní památkou. V chráněné oblasti Ještědu se nachází útvary vzn…
Nový prales vyrůstá od r. 2004 na jižní stráni Ještědského hřbetu. Najdete ho mezi chatou Pláně pod Ještědem a Památníkem tábora…