Výlet do skanzenu a větrného mlýna v Rymicích u Zlína

Tipy na výlet Celodenní výlet Do přírody

Na dnešní výlet jsme se s manželem vydali do Holešova. Autobusem jedeme ze Zlína  necelou hodinu. Pak pokračujeme dalším busem do malebné obce - Rymic, kde se nachází spousta zajímavých památek. My ale po procházce moderní obcí pěšky směřujeme ke zdejšímu skanzenu s větrným mlýnem. Rymický skanzen stojí v místní části Hejnice, kam z Rymic dojdeme opět pěšky.

Kultrurní památku místní rymický skanzen tvoří několik objektů bývalých domů - hliněné stavby se slaměnou střechou. Na návsi stojí tři z nich spolu se sedlářskou dílnou, selskou jizbou, a kovárnou. Tyto hliněné domy zaujmou i svým dobovým vybavením. Rekonstruovaná vesnická stavení v 70. letech představují způsob  bydlení v této části Moravy koncem 18. a v 19. a 20. století, a tak ho zde ukazují ostatním generacím. Areál doplňuje dřevěný mlýn, stojící na severním okraji obce Rymic. Mlynář byl kdysi povinnen odvádět vrchnosti čtyři zlaté, ve dvou lhůtách obci osmnáct zlatých. Dřevěný mlýn v Rymicích je dochovanou technickou památkou a je součástí zdejšího skanzenu. V oblasti východní Hané je možno nastavovat ramena mlýnu podle směru větru, otáčením celého objektu na nosné konstrukci zvané beran. Rychlost otáčením se reguluje přidáním nebo odebráním plachet - dřevěných desek, zavěšených na ramena. Mlýn je vysoký 11 metrů, s čtvercovým půdorysem. Přístup je dřevěným pavláčkem krytým schodištěm. Uvnitř si návštěvníci prohlédnou kompletní mlecí zařízení. Do Rymic byl mlýn přenesen z nedalekých Bořenic v 90. letech. Prohlídky mlýnu i skanzenu jsou s průvodcem. Hanácké stavby charaktrizují patrové budovy kombinované hliněným zdivem s roubením s původním vybavením světnic, kuchyní a hospodářských místností. Přízemní stavby skanzenu jsou opatřeny střechami krytými došky. Domy mají patrovou komoru tvořící tzv. výšku. Ve většině případů staveb dochovaných domů bylo užíváno dřeva z listnatých stromů, dřevo bylo kombinováno s nespalným materiálem hlínou a kamením. Na podezdívky staveb a celé stěny byla užívána hlína  formou vnějších válů nebo cihel. Z vnější strany byla roubená konstrukce krytá hliněnou mazaninou. Na střechách sedlových se v součastnosti uplatńuje i šindelová střešní krytina. Všechny domy v areálu jsou postaveny technologií dřevěného srubu opatřeného hliněnou omítkou nebo z nepálených cihel, střechy mají krytinu ze slaměných došků.

Občerstvili jsme se v hospůdce pod kostelem sv. Bartoloměje.

Líbilo se nám prostředí malebné obce, mlýn a hlavně skanzen s lidovými objekty, ve kterých se žilo na hanácké vesnici.

Skanzen v Rymicích je areál památek lidového stavitelství východní Hané -            kde velký okruh stojí vstupné 60 kč, studenti, děti, důchodci 40 kč, rodinné vstupné 120 kč.
Malý okruh - dospělí 50 kč, děti, stud., důchodci 30 kč, roď. vstupné 100 kč, žácí ve školních třídách 30 kč.

Poslední aktualizace: 1.10.2018
Výlet do skanzenu a větrného mlýna v Rymicích u Zlína na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Výlet do skanzenu a větrného mlýna v Rymicích u Zlína

Tři objekty Skanzenu v Rymicích, stojící na návsi
V areálu návsi v Rymicích jsme si prohlédli další tři bývalé obytné objek…
Vypravili jsme se do malebné obce ve Zlínském kraji, nachází se v…
 Nevelká, ale velmi malebná hanácká obec Rymice se může pochlubit hned…
 Tato atrakce je součástí prohlídky rymického Skanzenu a dala by se…
   Nejvýznamnější historickou památkou nevelké (zato ale přemalebné)…
  V sousedství rymické tvrze stojí původně hospodářský objekt, na němž se…
   Při návštěvě Rymic vás asi nejvíce zaujme tvrz, stojící v centru obce,…
Kousek o města Holešova, se náchází obec Rymice. Zde se nacházejí…
Chcete-li si prohlédnout krásný dřevěný větrný mlýn německého typu z roku…
  Na státní svátek 8.května se budíme do překrásného jitra. Nic tedy nebr…
V malebné obci Rymice, nacházející se SZ od Holešova vás zaujme areál…
Národopisný Skanzen v Rymicích
Oblíbené místo turistů  - Skanzen v obci Rymice, najdete nedaleko Holešo…
Rymice jsou nevelkou zemědělskou obcí s 560 obyvateli a najdeme ji na roz…
Stojí na západním konci obce napravo nad silnicí, která spojuje Roštění …
Roštění je malebná víska s 660 obyvateli, ležící 7 km od Holešova a 1.5 km severně od Rymic. Je prastarou osadou, jak nám připomíná …
Obec byla osídlena už od pravěku, což dokládají předměty objevené archeo…
Kostelec leží 7 km severozápadně od Holešova a dnes v něm žije asi tisíco…
 Město Holešov ležící mezi úrodnými poli Hané,  na rozmezí Hané a Valašsk…
  Tentokrát jedeme na výlet, který vymyslela moje drahá, leč stále ještě…
   Jihovýchodní stranu náměstí Edvarda Beneše v Holešově zdobí trojlodní…