Výlet do Nové Říše.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

První naší zastávkou při cestě na západní Moravu se stala Nová Říše. Nachází se v jižní části Brtnické vrchoviny, na nevysokém návrší, nad údolím říčky Vápovky. Stará legenda vypráví, že zdejší klášter byl založen kolem roku 1211 z popudu Markvarta z Hrádku a jeho manželky Vojslavy. První písemná zpráva je ale až z roku 1248. Od počátku byl klášter ženským a pro celou oblast se stal i významným centrem. Na druhé straně byl několikrát cílem drancování.Poprvé již v roce 1278 vojskem Rudolfa Habsburského. Na delší dobu nastal obrat k lepšímu, cožbylo prospěšné nejen pro klášter, ale i pro osadu. Ta se stala roku 1354 městečkem a od roku 1363 získala i právo trhu. V této době byl i klášter na svém vrcholu. Změnili to následně až Husité, kteří místo doslova vyhledávali. První jejich nájezd se odehrál v roce 1423, další o rok později. Nejhůře klášter dopadl roku 1430, kdy jej nechal Prokop Holý částečně pobořit. Aby toho nebylo málo, vše dokonala v roce 1433 vojska Sirotků.

Tím to ale pro klášter zdaleka neskončilo. V roce 1458 vojsko krále Jiřího z Poděbrad místo opět vydrancovalo. Když se vše dalo trochu do pořádku, přišel rok 1468 a městečko za války Jiřího z Poděbrad s Matyášem Korvínem bylo opět vypleněno. Klášter si již neudržel své významné postavení. V roce 1557 jsou v klášteře jen čtyři řeholnice a ten jako ženský zaniká. Do kláštera v roce 1572 přicházejí premonstráti a klášterní činnost se postupně obnovuje. Vše narušují za třicetileté války Švédové, kteří roku 1645 místo nijak nešetří. Po třicetileté válce nastává obrat k lepším časům. Od roku 1676 má městečko svoji školu. V letech 1677 až 1707 se staví nový klášterní Kostel sv. Petra a Pavla. V roce 1733 je klášter povýšen na opatství. Pro klášter i městečko je velkou tragédií požár roku 1813. Tehdy vyhořela nová prelatura, střecha chrámu i jeho věže. Zachránila se pouzezařízení interiéru a knihovna. Nová přestavba po požáru byla dokončena v roce 1821. V této podobě se klášter dochoval do současnosti.

Klášterní život byl přerušen v době druhé světové války. V roce 1942 vtrhlo do kláštera komando SS. Řeholníci byli poslání do koncentračního tábora v Osvětimi, odkud se již někteří nevrátili. V areálu kláštera bylo zřízeno sídlo Hitlerjugend. Znovu mniši začínali v roce 1945, ale bolševici v roce 1950 zatkli opata a další řeholníci byli internováni. Objekt zabrala armáda pro vojenské sklady. Dosti poničený areál se vrátil premonstrátům po odchodu armády v roce 1991.

Středem obce je dlouhé, mírně svažité náměstí. V jeho horní části je budova Radnice, jedna z mála zajímavých budov. Ostatní domy jsou většinou přízemní a novějšího data. Náměstí je parkově upravené. Socha sv. Floriána je barokní a pochází z roku 1761. O něco níže je pomník padlým ve světové válce z roku 1929. Z dolní části náměstí vybíhá ulice ke klášteru. Ten byl postaven v klasicistním slohu. Jeho budovy stojí okolo dvou obdélníkových nádvoří. Interiéry jsou zdobeny štuky, ilusivními malbami a freskou. Velmi hodnotná je zdejší knihovna, která obsahuje přes 15 000 svazků. Její počátek je ve druhé polovině 18. století. Značná část knih pochází ze zrušených klášterů. Malby na stěnách knihovny jsou dílem malíře I. Mayera z roku 1774 a jsou na nich zachyceny události ze života sv. Norberta. Klášter s kostelem spojuje 45 metrů dlouhá chodba.

Klášterní kostel je zasvěcen svatým, Petrovi a Pavlovi. V jeho interiéru jsou fresky a obrazy od Jana Lukáše Krackera, které zde vytvořil mezi léty 1766 až 1767. Nádherné jsou vyřezávané lavice od neznámého umělce a především kazatelna od řezbáře Arbeita z roku 1700. Varhany jsouv kostele od roku1765 a postavil je Bedřich Semrád. Autorem křížové cesty je sochař František Bílek. V jedné z bočních kaplí chrámu je rakev s ostatky sv. Kandidy. Velmi hezká je ve vedlejší kapitulní síni kaple sv. Anny. Na oltáři je krásná gotická socha sv. Anny Samotřetí z konce 14. století. Pod ní je skleněná rakev s ostatky sv.Euprepie. Před kostelem stojí socha sv. Jana z Nepomuku a památník umučených řeholníků. V severní části obce je stará sýpka.

Jídlo a ubytování jsme měli zajištěné v hotelu Sádek a tak jsme to tady ani nezkusili. Dá se předpokládat, že jak stravování, tak i ubytování je v obci možné.

Nová Říše je velmi hezké místo. Samotný klášterní kostel je už třešničkou na dortu.

K významným osobnostem, které se v obci narodily nebo zde působily jistě patří Otokar Březina. Ten vyučoval na zdejší škole v letech 1888 až 1901. Tady také napsal celé své básnické dílo. V roce 1756 se zde narodil Pavel Vranický a o pět let později jeho bratr Antonín, hudební skladatelé 18. století. Z dalších lze jmenovat hudebního skladatele Jana Nováka ( nar.1921), malíře Jana Moštěka ( nar.1923) či lékaře Miroslava Křivého ( nar.1898). Zbývá doplnit, že klášter i kostel jsou veřejnosti přístupné. I když je klášter otevřen až od července, zkusili jsme zazvonit a bylo nám otevřeno. Nová Říše je na mapě KČT č. 68, Česká Kanada a Slavonicko a od roku 2011 je městysem.

Poslední aktualizace: 10.5.2013
Výlet do Nové Říše. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Výlet do Nové Říše.

Nová Říše
Městečko Nová Říše se nachází na silnici mezi Telčí a Želetavou, asi 7…
Budova dnešní radnice pochází z roku 1862. Tehdy byla…
Pan Svoboda se synem založili v Nové Říši střechařskou firmu. A p…
Premonstrátský klášter byl založen roku 1211 jako ženský. Jeho ro…
Nová Říše leží nedaleko od Telče - jihovýchodním směrem. Vesnice je obklopena lesy, v blízkém okolí protéká říčka Vápovka, ve které…
Premonstrátský klášter v Nové Říši je jednou z církevních památek, které můžete v okolí Telče navštívit. Nachází se v centru obce,…
Se stavbou bylo započato v roce 1676 pod vedením…
Ozdobou každého kláštera je povětšinou kostel, nejinak je tomu i…
Z Penzionu U Pelejových pěšky Novu Říší do Bohuslavic…
Vyrážíme z Penzion U Pelejových v Nové Říši.Během výletu kombinujeme …