Výlet do Jemniště.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Dubnové počasí nám při pobytu v Posázaví moc nepřálo. Zima a déšť nás provázely na každém kroku a jen občas se objevilo mezi mraky sluníčko. Plánované výlety údolím Sázavy se odkládaly jeden za druhým a tak dostávaly přednost hrady a zámky. Mezi ty zajímavé a hezké jistě patří i zámek Jemniště. Z města Sázavy to je kolem třiceti kilometrů a silničky, kterými jsme projížděli, mají také něco do sebe. Z údolí Sázavy na planinu nás vedla silnice č. 110, před dálnicí jsme najeli na 113 a po ní přes Divišov do Bílkovic. Následovaly Chotýšany, poté krátký úsek po 112 a byli jsme u cíle.

Víska Jemniště se nachází v severovýchodní části Benešovské pahorkatiny. Domy jsou nepravidelně rozloženy na pahorcích a při jediné silnici, která obcí prochází. Zámky tu ale mají dva, starý a nový. Ten starý stojí na místě tvrze, která tu stála již ve 14. století. Moc se o její historii nepíše, jen to, že se tady často střídali majitelé. Obrat nastal až v 17. století, kdy panství koupil hrabě František Adam z Trauttmansdorffu. Začíná se s přestavbou staré tvrze na čtyřkřídlý zámek, v němž později sídlila správa panství. Mezi roky 1717 až 1724 se stavěl zámek nový. Stavělo se podle návrhu architekta Františka Maxmiliána Kaňky. Byla postavena barokní jednopatrová stavba. Ta ale v roce 1754 vyhořela. Oheň se vyhnul pouze kapli sv. Josefa. Hrabě František nechal celý zámek znovu postavit a nově byl vybaven celý interiér. Zámek se od této doby již nezměnil a v této podobě je i v současnosti. Od roku 1868 bylo panství majetkem hrabat ze Šternberka. Zámek poté přešel do majetku státu a v roce 1989 se vrátil původním majitelům.

Z parkoviště je to jen několik desítek metrů ke vchodu na čestný dvůr. Za bránou se otevře pohled na zámeckou budovu postavenou na půdorysu písmene H. Před ní je nádvoří parkově upravené ve francouzském stylu. Park je rozdělen na čtyři části rozdělené cestami, které se scházejí u fontány ve středu. Po obou stranách parčíku jsou přízemní budovy, které navazují na zámek. V té po pravé straně je zámecká restaurace. Na straně opačné kavárna a pokladna. Průčelní rizalit hlavní zámecké budovy je dvoupatrový, ukončen štítem zdobeným sochami. Po stranách hlavní budovy jsou předsunuté dva přístavky. V přístavku po pravé straně je kaple sv. Josefa. Při východní straně jsou opět dva přístavky předsunuté do parku. Z východní a severní strany je zámek obklopen anglickým parkem. Kromě několika staletých stromů je v parku větší skalka, rosarium a několik objektů se zvířátky.

Byli jsme ubytování v hotelu Sázavský ostrov v Sázavě, kde jsme se i stravovali. V zámecké restauraci na Jemništi jsme zašli na oběd a do kavárny. Cenově je to ale o něco málo vyšší než je v Česku obvyklé.

Zámek v Jemništi za návštěvu určitě stojí. Navíc se na nás krátce usmálo i sluníčko. Jak zámek tak i park se nám líbily.

Zámek i park jsou přístupné veřejnosti. Seniorské vstupné je o něco málo nižší a i za prohlídku parku se platí. Před zámkem je placené parkoviště. Výše vstupného mně nějak vypadla, ale jistě je možné jak výši vstupného tak i otevírací dobu zámku zjistit na webu.

Poslední aktualizace: 11.6.2019
Výlet do Jemniště. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Výlet do Jemniště.

zámek Jemniště
Zámek Jemniště se nachází v okrese Benešov u Prahy. Současným maj…
Barokní Zámek Jemniště se nachází ve Středočeském kaji, 9 kilometrů…
Zámek je elegantní patrovou budovou, která byla určena hlavně k l…
Barokní zámek Jemniště s leží mezi městy Benešov a Vlašim. Původně…
Zámek byl dokončen v…
Nedaleko Benešova se nachází zámek Jemniště. Historie zámku  spadá až do roku 1381. V té době se však nejednalo o zámek, ale o tvrz, obehnanou vodou…
K zámku Jemniště patří rozsáhlý, dobře udržovaný park, Kolem Zámku…
Jemniště je směrem k Benešovu u Prahy, tam odbočíte na…
Farma Krišnův dvůr se rozkládá uprostřed polí, luk a lesů překrásné…
Rozcestí Postupice
Šipky turistického rozcestníku v Postupicích na náměstí Jiřího Franka upřesňují směry několika značených turistických tras. Prochází…
Kostel sv. Martina, jehož nejstarší část pochází z doby před polovinou, či okolo roku 1250, stojí na jižní straně náměstí Sv. Čecha obklopen býv…
V písemných pramenech je první zmínka o Chotýšanech z roku 1250,…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát Vás pozvu k návštěvě úplně nové rozhledny na vrchu Březák u Lbosína. Počátek cesty…
Chotyšany patří k sídlům, které ve středověku patřily mezi dosti …
Místní pomník zaujme na první pohled. Nachází se mezi ulicemi na …
Ves Chotýšany byla poměrně známá už v polovině 13. století. I kdy…
Zámek v Chotýšanech
Obec Chotýšany leží na okresní silnici z Benešova do Vlašimi. Prv…
zámek Jemniště, místo pro svatbu
Zámek Jemniště, místo pro luxus V 18 století nechal Zámek postavit…
Nedaleko Dobříčkova se 9.května 1945 setkaly při osvobozování Prahy 1.ukrajinský front sovětské armády I. S. Koněva s vojsky 2…
Vláčkem motoráčkem směr Vlašim a…