Výlet do Javoříčka, Bouzova a Tovačova

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Tentokrát s námi jedou na výlet i Frantovi rodiče, jedeme jejich autem. Vyzvednou nás kolem 8. hodiny ráno. Nejdříve se chceme podívat do jeskyní Javoříčko, které leží na sever od Drahanské vrchoviny v Javořickém krasu. Zaujímají plochu 6 km čtverečních tvoří je velký komplex chodeb domů a propastí, ostrůvky devonských vápenců.

Od parkoviště v obci Javoříčko stoupáme do kopečka k jeskyním a zrovna začíná i prohlídka, takže hned na ni můžeme jít. Uvnitř je to překrásné, je zde příjemný chládek, jeskyně mají krápníkovou výzdobu. Dominantou je 2 metry vysoká záclona ze zajímavých krápníkových tvarů.

Cestou z jeskyní nám Franta uteče strmým chodníkem nad jeskyni - zkoumat nějakou skalní bránu. My pokračujeme dál dole k bufetu se zakrádkou u parkoviště. Za chvíli se Franta vrací po asfaltce k nám a poobědváme zde smažený sýr, opékané brambory a chito. Dál pokračujeme směrem k pohádkovému hradu Bouzov. Je v něm více prohlídkových okruhů, každý si může vybrat. Bouzov  je jedním z nejromantičtějších hradů  v ČR - pohádkový  hrad z 13. a 14. století. Stojí na kopci nad obcí Bouzov v SV výběžku Drahanské vrchoviny.

Na hradě se prolíná několik uměleckých slohů - hlavně gotika s renesancí, je znám i natáčením řadou filmů a pohádek. Např. O Jasněnce a létajícím ševci, Kopretiny pro zámeckou paní, Arabela se vrací anb Rumburak králem Říše pohádek. Prohlédli jsme si bohatě zdobené interiéry našeho  prohlídkového okruhu, na nádvoří pak novorenesanční kašnu se studnou 52 m hlubokou. V předhradí stojí kaple Panny Marie. Jednotlivé trasy seznamují návštěvníky i s hradní kuchyní, zajímavé jsou i reprezentativní lovecký a rytířský sál, zasedací síň, které zdobí bohaté řezby, kazetový strop, kovářské a zámečnické doplňky. V ložnicích jsou tapety z rudého brokátu a v pokojích barokní nábytek.

Procházíme  i ohřívárnou jídel, pokoji sluhů, pracovnami, zbrojnicí. Tento hrad z počátku 14. století mělo postupně  v držení několik šlechtických rodů. Sídlo se vyznačuje všemi typickými znaky adaptace z 19. století - výrazným cimbuřím, arkýři, mnoha věžemi, střílnami a 2 dlouhými mosty nad hlubokým příkopem.

Po prohlídce odjíždíme přes Konice, u lesa zastavujeme a svačíme. Projíždíme Prostějovem na Kojetín a dolů do Tovačova. Městečko Tovačov se nachází uprostřed rovinnaté Hané, nepřehlédnutelná je 90 metrová věž jeho zámku. Procházíme branou na nádvoří, Franta ihned utíká na vyhlídku do věže po 200 schodech. Nám se moc nechce, tak ho čekáme na nádvoří. Z věže byl prý krásný rozhled na rybníky a okolí zámku.

Novorenesanční zámek z 2. poloviny 11. století se řadí k nejhodnotnějším stavbám na Moravě. Dnes tu spatříme jeho čtyřkřídlou podobu s různou dobou vzniku jednotlivých částí. Místnosti v přízemí zdobí valné a křížové  hřebínkové klenby. K prohlídkovým  trasám  původního vodního hradu přestavěného na zámek v 17. a 18. století přibylo koncem 19. století novorenesanční Křídlo.

Zámek Tovačov je ze tří stran obklopen vodou. Ze severní je to Hradecký a Křenovský rybník, z východní - Mlýnský náhon a rybník Kolečko, kousek dál pak teče Morava. Na jihu jsou Skašovské jezera. V pozadí pískovny se nachází Skašovský rybník s přilehlými jezery - je to ráj sportovních rybářů, milovníků vodních sportů a koupání. Rozloha je 22 ha, hloubka 25 metrů. Ostatní Skašovská jezera jsou vodárenským zdrojem.

Po prohlídce zámku se zahradou a okolím s jezery jsme odpočívali v nedaleké cukrárně u zmrzliny a zákusku. Potom odjíždíme směrem na Kojetín, přes Chropyni do Hulína, Zlína, kde nás rodiče vysadí a pokračují dál domů do Brumova.

Oběd  jsme měli v bufetu u parkoviště po Javoříčskou jeskyní, občerstvení pak v Tovačově v cukrárně.

Prohlídka jeskyně, hradu i zámku se nám moc  líbila, vyšel i nádherný letní den.

Dominanta romantického hradu Bouzov  s množstvím věží a bašt tyčící se uprostřed lesů je jedním z nejnavštěvovanějších hradů u nás. nachází se v malebné krajině Litovelska a Mohelnicka. Vstupné se mění, ceník je k nahlédnutí u pokladny hradu.

V jeskyních Javoříčko si zájemci prohlédnou naše nejkrásnější jeskyně, vstupné se každoročně mění. Délka kr. okruhu je  450 m, trvá 40 minut, délka dlouhého okruhu je 800  m a trvá 60 minut. Celková délka známých chodeb je 4000 m.

Tovačov - vstupné na zámek pro dosp. os. je 50 kč, na věž 20 kč. Zámek nabízí prohlídku zámku a výstavu expozic. Mají zde i svatební sál. Zámek se nachází uprostřed luk a vodních ploch. Od roku 1994 je majetkem města Tovačov, příkop pod hradbami býval kdysi napuštěn vodou.

Poslední aktualizace: 24.3.2019
Výlet do Javoříčka, Bouzova a Tovačova na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Výlet do Javoříčka, Bouzova a Tovačova

Obersko
Zajímavá lokalita nad údolím říčky Třebůvky v Zábřežské vrchovině.…
Bývalý zámeček Kozov najdete pod Pohádkovým Hradem Bouzovem, ke kterému v…
   V 8 hodin ráno se zdravíme s mými rodiči, kteří pro nás přijeli z…
V zimní období je většina hradů a zámků pro návštěvníky uzavřena. V sezónu atraktivní místa…
V krajině Drahanské vrchoviny, v okrese Olomouc, leží malá obec B…
Hrad Bouzov se nachází nedaleko Mohelnice na Olomoucku. Můžete přijet od Zábřehu na M…
V Galerii V Podhradí najdeme Trojského koně. Je to 15 m vysoký dřevěný kůň v blízkosti hradu Bouzov. Jedná se o…
Honosné romantické sídlo ze 13. a 14. století  - hrad Bouzov stojí na…
Trojský kůň
Straň se Danajských když dávají dary nabádá už prastaré přísloví. Ačkoliv kněz Laokón varoval Trojany před přijmutím svérázného daru, který před…
Tímto cestopisem, kterým se vracím k jedné pozdně-březnové a pamá…
O bouzovském farním kostele sv. Gotharda lze ve zkratce napsat, ž…
Bouzov
Hrad Bouzov na Olomoucku je typickým romantickým sídlem se všemi znaky…
Hrad Bouzov, založený někdy na přelomu 13. a 14. století je asi natolik…
Je začátek cyklistické sezony, tak sedací část nám zatím stále nepříjemně dává najevo, že na dlouhé sezení na kole je ještě čas.…
Než skála, jak zní hrdé pojmenování pár větších kamenů až šutrů na malém…
Bouzov - hrad
Soutěž 2 body
Hrad Bouzov (445 m n.m.) najdete v mírně zvlněné lesnaté krajině na…
Po celkové rekonstrukci zdobí střed náměstí v Bouzově krásný pískovcový kříž. Když se řekne v Bouzově (ale i jinde v okolí), má se na mysli ten z Mal…
Místní svaz zahrádkářů pořádal další letošní  akci. Byla  legrace   skutálet se z (nedávno navštívených) rakouských hor rovnou do tvarůžkárny…
Do obce Bouzov se většinou jezdí kvůli tamnímu pohádkovému hradu a za…
Původní umístění pomníku ve skupině stromů před budovou radnice je od roku 2015 minulostí. I současná podoba pomníku poněkud koresponduje s historick…
Trošku stranou všeobecné pozornosti před vstupem do krajinářského parku u hradu Bouzov stojí kaple zasvěcená Panně Marii. Možná i proto není považová…
Jednou z četných bouzovských památek je také zdejší historizující myslivna…
Skoro by se dalo říct: takhle se mají stavět památky. Ačkoliv k dokonalosti něco málo chybí. Pěkné sousoší Kalvárie mají k vidnění v Pavlově (u Loštic…
Milník - tedy předchůdce dnešního silničního značení s udáním kilometrové vzdálenosti příslušného cíle – bývá většinou patník nebo…
Zaniklá ves v Bouzovské vrchovině (část Zábřežské vysočiny). Vznikla někdy ve 13. století, je zmíněna v r. 1351 jako součást statku…
Vraní hora - hrad
Hradní vršek zaujme každého poutníka cestujícího z Bouzova na Moravskou…
Loštice leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od Olomouce. Městeč…
Hlavním cílem mého letošního posledního srpnového cyklovýletu bylo…
Javoříčko - Javoříčské jeskyně
JAVOŘÍČKO : Javoříčko leží v horském úžlabí Českomoravské vysočin…