Výlet do Blanska

Tipy na výlet Rodina s dětmi Putování (více dnů) Za kulturou

Zámek  •  Foto: JENNY-JANA

V Jihomoravském kraji jsme navštívili město Blansko s mnha památkami. Leží v údolí řeky Svitavy. Původně vzniklo jako osada, kde podél Svitavy procházela významná obchodní cesta z Podunají do Čech. V poslední tředtině 16. století se Blansko dostalo do držení rodu Žalkovských ze Žalkovic. Matyáš Žalkovský staré město povýšil na městys, jeho syn pak nechal na přelomu  16. a 17. století přestavět původní gotickou tvrz na renesanční zámek Od konce 17. století byl majitelem blanského panství slezský rok hrabat Gellbornů, byla založena železářská výroba. V této tradici pokračoval další rod Salmů, později prodali železárny firmě Breditfeld - Daněk. Koncem 40. let 19. stol. se stalo Blansko místem, kde se  rychle probouzel kulturní život. Blansko bylo povýšeno roku 1905 na město a stalo se vyhledávanou turistickou oblastí, protože leží v srdci Moravského Krasu. Rozvoj města byl přerušen 2. sv. válkou, potom došlo k rychlému rozvoji v 60.- 80. letech 20. století, došlo k rozvoji strojírenského průmyslu, vznikly nová sídliště, základní a střední školy a další občanské instituce. V 2. dekádě nového tisíciletí byly založeny střediska pro kulturní a sportovní vyžití ve městě.

Památkou i dominantou města je renesanční zámek z roku 1695, který byl později barokně upraven a rozšířen. Další úpravy zámku byly ve stylu empíru v roce 1818 a letech 1870 - 73 došlo k novorenesanční úpravě zámku. Dnes je zámek sídlem Muzea s expozicemi s regionální tématikou, např. historií výzkumu Moravského Krasu, také s expozicemi umělé litiny. Odpočinek najdete v zámecké zahradě a parku pod zámkem. Je zde spousta pěkných zákoutí, staré stromy, velké jezírko s vodníkem a lavičky k posezení. Při procházce horní částí náměstí zaujme barokní kostel sv. Martina se starobylým zvonem ve věži, ze které je zpřístupněna vyhlídka na město. Zajímavý je i dřevěný kostelík pocházející z Nižního Seliště na Podkarpatské Rusi, je neobvyklou památkou. Byl postaven roku 1601 a do Blanska převezen roku 1936. V horkých letních dnech mohou návštěvníci využít zdejší aquapark se skluzavkou i tobogánem a divokou řekou - je to příjemné osvěžení i zábava. Když zakoupíte vstupné, získáte tak i zdarma vstup do krytého bazénu v městských lázních. Na Wankelově náměstí stojí litinové sochy s antickými náměty, na náměstí Svobody zaujme budova radnice z roku 1885, roku 1904 byla upravena a doplněna o hodinovou věž. U hlavní silnice při příjezdu do města si nelze nevšimnout stavby připomínající hrad. Je to historická vila bývalé zdejší firmy Ježek. Byla postavena v novogotickém winsdorském slohu počátkem 20. století. Ježkovi byli zakladateli významného průmyslového podniku ve městě a prvními podnikateli v Blansku. Nechali si zde postavit krásnou stavbu k bydlení a továrnu. V areálu byla vytvořena zahrada s odpočinkovým zákoutím. Roku 1946 byla budova vily s továrnou znárodněna.

Byli jsme ubytováni v penzionu s restaurací kusek nad městem. Stravovali jsme se ve městě, také jinde, podle toho, kam jsme se zrovna vydali na výlet. Posezení bylo možné využít i v retsuraci penzionu.

Procházka zámeckým parkem se nám líbila, stejně jako město a další místa, které jsme při dovolené v Blansku navštívili.

K ubytování i stravování najdete v Blansku mnoho možností, prohlídka Muzea v zámku také stojí za návštěvu, ale my jsme to už nestihli, protože jsme podnikali výlety do okolí, tak snad příště.

Poslední aktualizace: 20.2.2019
Výlet do Blanska na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Výlet do Blanska

Blansko
Blansko najdeme severně od Brna. Město Blansko bylo postaveno na březích …
Dřevěný kostelík Církve československé husitské je evidován v ústředním seznamu kulturních památek České republiky. Volně stojící neorientovaná…
Vinný sklípek Mušov  1.12.2012  Odjíždíme vyhřátým autobusem z Vídně. Čeká nás krátká cesta, protože míříme do rekreační oblasti…
Od vlakového nádraží v Blansku (mlsalové si ale zajedou o zastávku dál - Blansko-město - a zaběhnou do cukrárny Severka hned u…
Webkamera zabírá oblast ve středu města s centrálním náměstím R…
Renesanční zámek je nejvýznamnější památkou a dominantou města Blanska v …
V dejinach blanska l9. a 20. stoleti ma Jezkova rodina sve nezastupitelne…
  „Jejdanáčku - tak tohle je ten blanský zámek? Ten je ale hezoučký!" vyp…
Jan Kunc (1883-1976) se narodil v Doubravici nad Svitavou. Oplýval nadáním k hudbě, v jedenácti letech byl poslán studovat…
Budíme se v 5 ráno a po několika minutách začínáme balit. Na auto…
První lité předměty, které již představují jisté výtvarné řešení byly v blanenských železárnách odlévány po ukončení napoleonských válek.…
Historická Budova bývalé firmy Ježek v Blansku byla postavena v novogotic…
  Při procházce průmyslovým Blanskem se sice nemůžeme kochat budovami,…
Výlet začíná na vlakové Zastávce Blansko-město a jako mnoho jiných mých…
V údolí řeky Svitavy stojí renesanční zámek z roku 1604. Byl přesta…
Zámek v Blansku - původně středověká tvrz, pocházející ze 13. sto…
  Pánbů míní, jenže člověk leckdy mění... a bohužel většinou ke své škodě…
Jednou z významných parkových ploch města Blanska je i historické náměstí…
Ježkův most má zajímavou historii a je podle odborníků ukázkou pr…
Pomník zborovského bojovníka zřejmě jediný na světě, stojí v Blansku uprostřed parku na ulici Svatopluka Čecha, u soutoku řeky Svitavy a potoka…