Východní Krušnohoří

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet

Východní Krušnohoří je z geografického hlediska poměrně „kompaktní“ celek (pokud vezmeme jako jeho centrum město Dubí a na sever, východ i západ si odměříme cca 15 km – vymezíme si zhruba celou jeho rozlohu. Z Prahy je to do Dubí cca 110 km.

Dubí

Veřejných domů tu už moc nenajdeme (dle místních se jejich počet snížil z cca 40 na současné 2). Najdeme zde ale unikátní Kostel Panny Marie. Jeho unikátnost spočívá v tom, že jde o kopii benátského kostela a je postaven z dovezeného italského bílého a červeného mramoru. Kostel byl vysvěcen v roce 1906. Že šlo o stavbu velice nákladnou dokladuje i to, že plánovaný klášter v jeho sousedství už z finančních důvodů postaven nebyl. Ještě před stavbou kostela byly v Dubí založeny v roce 1879 Tereziny lázně, které jsou v provozu i v současnosti.

Dalším turistickým lákadlem, které nám Dubí může nabídnout je místní porcelánka, ve které se vyrábí porcelán se slavným dekorem „Cibulák“. Ve vzorkovně porcelánky si můžete prohlédnout a zakoupit celý vyráběný sortiment. Zajímavostí je, že většina produkce v současnosti směřuje na trhy do Japonska a Koreje.

Krupka

V Krupce stojí určitě za návštěvu místní hrad, někdy pro něj bývá používán název Rosenburg. Je tu restaurace, ale hlavně je odtud nádherný výhled na nejstarší část města a dále pak dolů na Teplice.

Východní Krušnohoří je historicky nerozlučně spojeno s hornictvím. Těžilo se tu hlavně stříbro, cín, olovo ale i další rudy. O tom, jak vypadal život horníků se můžeme dozvědět více například v prohlídkové štole Starý Martin v Krupce. Po nafasování ochranné přilby (bez ní by nejeden návštěvník štoly odcházel s krvavým zraněním na hlavě) si prohlédneme 1 km dlouhou trasu důlním dílem, s ukázkami rudné žíly, pseudokrasové výzdoby a dozvíme se spoustu zajímavých informací o dobývaní rud od pana průvodce.

A pokud by se někdo necítil dobře pod zemí, může vyrazit na jednu z nejdelších lanovek ve střední Evropě – lanovku z Krupky na Komáří vížku. Tato lanovka má délku 2348 metrů a během cca 15 minut jízdy překonává převýšení 482 metrů. Pokud je dobrá viditelnost, je z Komáří vížky nádherný rozhled – ale protože jsme v horách, tak při naší návštěvě zrovna optimální pozorovací podmínky nepanovaly.

Altenberg

Pokud budete unaveni můžete vyrazit z Dubí, přes Cínovec kousek za hranice do městečka Altenberg, kde byly vybudovány lázně se zaměřením na léčbu pohybového ústrojí. Pro své hosty, ale i běžné návštěvníky nabízejí možnost využití pěkného bazénu včetně různých vířivek. Pro unaveného turistu ideální relaxace.

Moldavská dráha – fungující kulturní památka

- byla dokončena v roce 1884. Původně spojovala Prahu s Moldavou a dále pak byla napojena do Saska. Vzhledem k náročnosti horského terénu jde bezpochyby o úžasnou památku. Po válce byla využívána při budování vodní nádrže Fláje. Pro milovníky romantiky a železniční Dopravy je tu tedy možnost využít tuto trať pro příjemný výlet krásnou přírodou.

Vodní nádrž Fláje

- byla vybudována v letech 1951 – 1963 a má rozlohu 153 ha. Zvláštností je dutá hráz. Dříve se prý uvažovalo i o jejím druhotném využití pro dozrávání ovoce, ale po ne zrovna dobrých výsledcích z tohoto záměru sešlo. Vodní plocha přírodní panorama vždy oživí a je tomu tak i v případě nádrže Fláje. Cesta po náhorní plošině Krušných hor k tomuto vodnímu dílu je lemována rašeliništi a místy, kde nová výsadba nahradila dřívější zdevastované porosty. Můžeme tak vidět například kanadský smrk, který se měl stát „spásou“ zdejších lesů. A i když ne všude je stav porostu ideální, je to tu pěkné. Po depresivních pahýlech stromů z mých představ tu není ani památky – naopak, vládne tu zeleň, resp. krásné barvy podzimu. To pro mne bylo asi nejhřejivější zjištění a zážitek z celé cesty!

Osek

Při cestě z Flájské nádrže do Oseka projíždíme krásnou častí Krušných hor, která je zalesněna především buky a duby. A podzim je pro návštěvu tohoto místa asi tím nejvhodnějším obdobím, protože tu nádheru, kterou podzim s listy dokáže udělat nejde snad ani popsat. Pestře zbarvené listí kombinované s úžasnou vyhlídkou na osecký klášter a České středohoří v pozadí – prostě paráda, to se musí vidět!!! Snad právě pro ten krásný výhled zde byl také postaven (1241 - 1250) nejstarší a největší gotický hrad Podkrušnohoří hrad Rýzmburk. Bohužel se z tohoto hradu do současnosti dochovalo málo, ale do konce listopadu 2010 v oseckém klášteře probíhá výstava věnovaná historii tohoto hradu. Součástí výstavy je i model hradu, zachycující hrad v dobách jeho největší slávy.

Osecký klášter je po právu nazýván perlou Krušných hor. Byl založen koncem 12. století a udělal na mne obrovský dojem. Nejsem věřící, proto u církevních památek obdivuji většinou architektonickou, materiální případně technickou stránku. A ve všech těchto oblastech lze klášter ocenit pouze superlativy – uvidíte sami. Jako technickou zajímavost si určitě nenechte ujít kamenný otočný pulpit (takový stojánek na knihy) v kapitulní síni, který údajně pochází ze 12. století a naprosto bezhlučně, lehce a bezúdržbově funguje i dnes.

Co dodat – současné Východní Krušnohoří určitě mohu doporučit k návštěvě. Hlavně těm kteří ho mají v paměti negativně zafixované. Pro mne byla návštěva tohoto kraje příjemným překvapením a připomenutím pořekadla: Časy se mění…

Stravovacích i ubytovacích kapacit je v okolí dost, záleží na osobních preferencích. Případně lze využít i zázemí v podobě nedalekých Teplic.

Klášter v Oseku, okolní bukové porosty a hlavně žádné totálně zdevastované lesy!!!

Pár odkazů na výše uvedená místa:

Poslední aktualizace: 15.10.2010
Východní Krušnohoří na mapě
Autor: Bekmen

Příspěvky z okolí Východní Krušnohoří

Za krásou přírody do Dubí...
              Bylo krásně a tak jsme s mojí partou…
              Lázně Dubí, jež mají oficielní název Tereziny lázně, byly založeny r. 1870. O pár let později v r. 1898 byl v Dubí postaven kostel podle kostela Santa Maria dell …
Ves v údolí říčky Bystřice byla založena přibližně v polovině 16.…
 Taktéž uváděn jako kostel Neposkvrněného početí Panny Marie. Kostel…
Díky nerostnému bohatství Krušných hor vznikla již v 15. století osada, která díky své poloze se později stala oblíbeným letoviskem a poté i lázeňským místem. Dubské lázeňství…
Za opraveným Napoleonovým kamenem do Dubí.             Je to pár let, co…
Dubí je kúpeľne mestečko s približne 8.100 obyvateľmi, leží pod Krušnými…
Určitě už jste někdy slyšeli o dětské psychiatrické léčebně, kde byli malí…
Napoleonův kámen v Dubí – další památka na slavné boje u Chlumce.…
Jedním z velice krásných, zajímavých a velice navštěvovaných míst …
Dubí - původně hornická osada, později lázeňské město proslavené výrobou…
V mestečku Dubí ma na prvý pohľad zaujala netradičná stavba kostola. Na infotabuli som sa dozvedel aj veľa zaujímavosti o kostole, h…
S rozvojem lázeňství na konci 19. století byly v okolí …
Dubí bývalo v minulém století vyhledávaným střediskem z…
S rozvojem klimatických lázní v Dubí v polovině 19. století se v okolí lázní budovaly také promenádní cesty s vyhlídkami a odpočinkovými místy s výhledem do podkrušnohorské…
Pohodová tří kilometrová okružní naučná stezka vychází …
V polovině 19. století se v Dubí začaly budovat klimatické lázně. S rozvojem lázní se budovaly v okolí Dubí také promenádní cesty s vyhlídkami a odpočinkovými místy s výhledem…
Zaujímavou sakrálnou pamiatkou v Dubí u Teplic je baroková výklenková kaplnka. Ide o trojbokú murovanú kaplnku v trojuholníkovom pôd…
Zámeček Dvouhradí stojí ve volně přístupné oboře na Teplicku v Ústec…
Krásná procházka ,,lesem". Dostanete se tam autobusem…