Loading...

Vlak legionářů

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní

Kam a jak jedeme?

Pokud si chcete prohlédnout repliku legionářského vlaku, který před sto lety projížděl především sibiřskou částí Ruska, máte možnost do konce roku 2020. O místech jeho průjezdu se ještě zmíním.

Za čím jedeme?

Deset vagónů, které vlakovou soupravu tvoří, je jakýmsi pojízdným muzeem, které chce připomenout široké veřejnosti sto let starou historii a seznámit ji s nelehkým životem legionářů, českých a slovenských dobrovolníků.

Tento vlak, podobně jako jiné legionářské vlaky, byl pojízdnými kasárnami. V první světové válce a ještě dva roky po ní poskytoval legionářům potřebné zázemí. Každý vagón měl svůj účel.

V jednotlivých vagónech je na informačních panelech popsána historie legionářů od vzniku České družiny přes přeměnu v Česko-slovácký střelecký pluk až po vytvoření dalších pluků čs. brigády. Dočtete se také o bitvách u Zborova, Bachmače i jinde, dále o vystoupení proti Sovětům, evakuaci na východ, životu na Sibiři, válečných hrobech, odjezdu z Ruska a dalších zajímavostech.

Krátce se pokusím představit jednotlivé vagóny vlaku legionářů, jak jdou řazeny za sebou.

První zelený důstojnický vagón je veřejnosti nepřístupný. Zázemí v něm mají průvodci převlečení do historických uniforem. U tohoto vagónu se shromažďují zájemci o komentovanou prohlídku.

Druhý vagón je ubytovací, říkalo se mu těpluška. Jedná se o ruský vagón typu NTV 1892 s dvojitou podlahou a stěnou s dvojitou obšívkou. Vešlo se do něj 40 vojáků nebo 8 koní. Pokud těpluška měla palandy na spaní pouze na jedné straně, vagón obývalo 20 vojáků a 4 koně. V zimě se dalo ve vagónu topit.

Třetí vagón sloužil štábu. Zde se zvažovala strategie, plánovaly bojové akce, rozhodovalo o dalším postupu. Vagón je vybavený jednoduchým nábytkem, polním telefonem, psacím strojem, nechybí mapy, Buzoly a další pomůcky. Pozornost upoutá figurína legionáře v dobové uniformě a strážného v zimním oblečení.

Ve zdravotnickém vagónu, pojízdné ambulanci a nemocnici, se prováděly prvotní operační zákroky, byly zde i lůžka pro raněné a nemocné. Vojáci byli hospitalizovaní na nezbytně nutnou dobu, většinou do příjezdu letučky (speciálního vlaku složeného z jednoho nebo dvou zdravotnických vagónů). Letučky co nejrychleji dopravovaly raněné do nejbližších kamenných nemocnic. Pokud se vlak legionářů nacházel poblíž místa s nemocnicí, raněné do nich dopravil sám. Ve vitrínách tohoto vagónu jsou vystavené různé lékařské přístroje a zdravotnické potřeby.

První polovinu vlaku uzavírá plošinový vagón s polní kuchyní. Plošinový vagón sloužil k přepravě různého materiálu. Někdy se připojil před lokomotivu, protože v případě najetí na minu, vlak přišel pouze o tento vagón, nikoli o cennější lokomotivu.

Těpluška
Těpluška  •  Foto: dupis

Šestý vagón je poštovní. Přepravil velké množství zásilek. Podle průvodce se za celou dobu provozu tohoto vagónu ztratily pouze tři zásilky.

Dalším vagónem v pořadí je plukovní prodejna. Můžete si v ní zakoupit publikace nebo upomínky s legionářskou tématikou. Polovina vagónu je vyhrazená informačním panelům. Dočtete se na nich o domácím odboji, Masarykově zahraniční akci, vzniku samostatného státu, boji o integritu, válce o Těšínsko a Slovensko.

Osmý vagón je pojízdná dílna vybavená soustruhem, ponkem, ohništěm a kovadlinou. Protože vagón zapůjčil Klub historické techniky ze Zvolena, jsou na stěnách panely s informacemi a fotodokumentací o Slovácích v ruské legii, Milanu Rastislavu Štefánikovi a dalších státnících, o legiích ve Francii a v Itálii. Ve vitrínách jsou vystavené drobné předměty užívané legionáři před sto lety.

Těpluška
Těpluška  •  Foto: dupis

Předposlední vagón je opět plošinový. Měl podobnou funkci jako pátý vagón. Na tomto je naložený ukořistěný bojový vůz.

Poslední desátý je obrněný vagón. Jeho úkolem bylo zajišťovat bezpečnost vlaku a zapojovat se do bojů v blízkosti železniční trati. Tento vagón vybavený kulomety a dělem měl zesílené stěny, vysypané kamenivem. Stěny odolávaly střelbě z kulometů, proti střelám z děl však příliš účinné nebyly.

Kdy a kde vlak legionářů zastaví, se dočtete na stránkách www.legiovlak.cz. O prázdninách, od 1. července do 26. srpna 2015, si jej můžete prohlédnout na nákladovém nádraží na Žižkově. Od 28. srpna 2015 vlak na dva týdny zastaví na hlavním nádraží v Pardubicích. Dál pojede po trase České Budějovice, Brno, Zlín… Putování vlaku legionářů skončí v roce 2020. Za tu dobu projede celou republiku, zavítá i na Slovensko. Přesný harmonogram bude upřesňován na uvedených stránkách www.legiovlak.cz.

Přiložené fotografie jsem pořídil na hlavním nádraží v Hradci Králové, kde vlak legionářů stál do 28. června 2015. Široké veřejnosti je vlak přístupný ve všední dny od 8 do 18 hodin, o víkendu od 9 do 19 hodin. Každou hodinu se konají komentované prohlídky v délce přibližně 45 minut. V Hradci Králové se tyto prohlídky konaly odpoledne od 13 do 17 hodin ve všední dny, resp. od 13 do 18 hodin o víkendech. Vlak si však můžete prohlédnout a vyfotografovat i sami. Uniformovaní průvodci ve vagónech vám ochotně zodpoví vaše dotazy. Prohlídka legionářského vlaku je zdarma.

Vlak legionářů je projektem Československé obce legionářské ve spolupráci s Nadací Rastislava Štefánika a zmíněným Klubem historické techniky ze Zvolena.

Jak a kde jsme se najedli a ubytovali?

Protože vlak legionářů zastavuje většinou na hlavních nádražích, neměl by být problém se v případě potřeby občerstvit.

Co se nám nejvíce líbilo a co naopak ne?

Prohlídka vlaku legionářů je velice poučná. Lze ji doporučit nejen zájemcům o vojenskou historii, ale také například školám v rámci výuky. Rovněž i těm, kteří čekají na vlakový přípoj.

Ostatní informace

Celý vlak si můžete prohlédnout během jedné hodiny. Pokud se začtete do textů na panelech nebo se zapovídáte s průvodci, potom i podstatně déle. V každém případě vás čeká zajímavý zážitek. Máte-li tušení, že někdo z vašich předků byl legionářem, průvodci vám ho pomohou ve svých databázích dohledat.

Poslední přiloženou fotografií je plakát s místy a termíny zastavení vlaku legionářů. V říjnu a listopadu 2015 bude vlak přístupný pro veřejnost kratší dobu. Týká se Jihlavy, Brna, Zlína a Břeclavi.

Poslední aktualizace: 29.6.2015
Vlak legionářů na mapě
Autor: dupis
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Vlak legionářů

Hradec Králové - 6 dnů na přelomu roku 2023/2024: 5. den – odpoledne: Tyršův most, náměstí 5. května (dětská železnice), třída Karla IV., historické vily na Pražském předměstí, rodinný pivovar 713
Hradec Králové - 6 dnů na přelomu roku 2023/2024: 5. den – odpoledne: Tyršův most, náměstí 5. května (dětská železnice), třída Karla IV., historické vily na Pražském předměstí, rodinný pivovar 713
Cestopisy
Úterý 2. 1. 2024 - odpoledne Po krátké dopolední procházce se cítím skvěle. Po obědě vyrážíme na naši poslední hradeckou procházku do pivovaru. Mám…
0.3km
více »
Fontána Koruna v Hradci Králové
Fontána Koruna v Hradci Králové
Kašna
V Hradci Králové na konci Gočárovy třídy je u kruhového objezdu…
0.3km
více »
Hradec Králové - obchodní centrum Aupark
Hradec Králové - obchodní centrum Aupark
Zajímavost
Když jsme okolo něj pod dopoledními oslňujícími slunečními paprsky od nádraží směrem k historickému jádru města procházeli, mé oči šp…
0.3km
více »
Hradec Králové - křižovatka Koruna
Hradec Králové - křižovatka Koruna
Zajímavost
Jedná se o důležitý dopravní uzel na Pražském předměstí na Gočárově třídě.…
0.3km
více »
Světlonoši na hradeckém nádraží
Světlonoši na hradeckém nádraží
Socha
Při pohledu na budovu hlavního vlakového nádraží v Hradci Králové si každ…
0.4km
více »
Hradec Králové – nádražní budova
Hradec Králové – nádražní budova
Dům, budova
Nádražní budova je v každém městě jakousi pomyslnou vstupní branou. Nejin…
0.5km
více »
Krása výpravní budovy vlakového nádraží v Hradci Králové
Krása výpravní budovy vlakového nádraží v Hradci Králové
Dům, budova
Z historie je známo, že obyvatelé dvou východočeských (a od sebe jen…
0.5km
více »
Kostel Božského srdce Páně – dominanta královéhradeckého Pražského Předměstí
Kostel Božského srdce Páně – dominanta královéhradeckého Pražského Předměstí
Kostel
Kostel Božského srdce Páně, začleněný do západní strany náměstí 28. října,…
0.5km
více »
Hradec Králové - kostel Božského srdce Páně
Hradec Králové - kostel Božského srdce Páně
Kostel
Kostel Božského srdce Páně byl postaven na paměť padlých vojínů královéhr…
0.5km
více »
Hradec Králové – pamětní deska Hrdinům nebe
Hradec Králové – pamětní deska Hrdinům nebe
Ostatní
V pondělí 5. května 2014 byla na královéhradeckém náměstí 28. října, před…
0.5km
více »
Hradec Králové - informační centrum ČD
Hradec Králové - informační centrum ČD
Infocentrum
Informační centrum ČD bylo otevřeno 1. srpna 2011 v prostorách hlavního…
0.5km
více »
Parkovací dům pro kola v Hradci Králové
Parkovací dům pro kola v Hradci Králové
Zajímavost
Od pondělí 18. února 2013 je na Riegrově náměstí v Hradci Králové…
0.6km
více »
Hradec Králové - Gočárova třída
Hradec Králové - Gočárova třída
Ulice
Gočárova třída - páteřní komunikace centra Hradce Králové. Pojmenována je…
0.6km
více »
Hradec Králové - Střelecká ulice
Hradec Králové - Střelecká ulice
Ulice
Střelecká ulice je součástí Gočárova okruhu, který Hradec Králové dělá tím…
0.6km
více »
Dárek k narozeninám
Dárek k narozeninám
Tipy na výlet
V sobotu 20.202016 po dobrém obědě nasedáme do autíčká s manželem ,synem a…
0.6km
více »
Hradec Králové hlavní nádraží - železniční stanice
Hradec Králové hlavní nádraží - železniční stanice
ŽST
Zastávka vlaku. Zde nebo v nejbližším okolí jsou k dispozici tyto služby:…
0.7km
více »
Hradec Králové - sady architekta Lisky
Hradec Králové - sady architekta Lisky
Park
Architekt Oldřich Liska je po Janu Kotěrovi a Josefu Gočárovi dalším…
0.7km
více »
Nový park Skleněnka v centru Hradce Králové
Nový park Skleněnka v centru Hradce Králové
Park
Dne 6. února 2015 byl otevřen a veřejnosti zpřístupněn nový park Skleněnk…
0.8km
více »
Hradec Králové - autobusové nádraží, terminál autobusové dopravy
Hradec Králové - autobusové nádraží, terminál autobusové dopravy
Autobusová zastávka
Nový terminál autobusové dopravy, na který se v Hradci Králové ne…
0.8km
více »
Hradec Králové - Sbor kněze Ambrože
Hradec Králové - Sbor kněze Ambrože
Kostel
Sbor kněze Ambrože - vrcholné dílo arch. Josefa Gočára z r. 1925,…
0.9km
více »
zavřít reklamu