Vítochov – kostel a Munzarova borovice

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Do přírody

Byli jsme na dovolené na Českomoravské vysočině. Na závěr jsme ještě zajeli na hrad Pernštejn a při zpáteční cestě na rozhlednu Karasín. Ve Vítochově jsme zahlédli zajímavou stavbu. Vypadala jako hrad, ale měl to být kostel. Je to kousek, tak se tam jedeme podívat.

Vítochov byla dříve samostatná vesnice, od r. 1980 je částí města Bystřice nad Pernštejnem. První písemná zmínka je z r. 1297. Od roku 1358 patřila pánům z Pernštejna.

V kopci nad obcí (626 m n.m.) byl ve 13. století postaven poutní hřbitovní kostel sv. Michaela. Tento raně gotický kamenný kostel má románské prvky, obklopuje ho hřbitov a téměř kruhová kamenná zeď s vysunutou márnicí na jihovýchodní straně. Podle amatérského archeologického výzkumu z let 1967 – 1969 se předpokládá, že v místech dnešního kostela bývalo pohanské pohřebiště.

Kostel skutečně působí dojmem tvrze. Původně měl pravděpodobně doškovou střechu, r. 1906 byla v té době šindelová střecha nahrazena pozinkovaným plechem, od r. 1979 je pokrytý měděným plechem. Původně kamenný kostel byl omítnutý a ozdobený sgrafity. R. 1949 mu byl navrácen původní kamenný vzhled.

Na jižní stranu byla ve 2. pol. 15. století přistavěna hranolová věž. Pseudogotická nástavba je z r. 1848. Ve věži jsou dva zvony. Menší je pravděpodobně z 15. století, na větším je letopočet 1535.

Hlavní vchod do kostela je ze západu, další vchod je pod věží, předpokládalo by se, že je to vchod do věže. Není, do věže se chodí zevnitř – z kruchty.

Mezi nejcennější památky v kostele patří fresky, románská křtitelnice z poloviny 13. století, která je vyrobena z nedvědického mramoru, a náhrobní kameny asi z doby renesance. Fresky pravděpodobně z poloviny 14. století byly odkryty r. 1949. Jsou po celém kostele. Poslední jejich restaurování bylo při celkové opravě kostela v letech 1967 – 1969. Bohužel kostel byl zavřený, takže nic z toho jsme neviděli.

V kostele se bohoslužby konají jen příležitostně. Je chráněn jako kulturní památka České republiky.

Kostelu se říkalo Kostelík u sedmi borů – podle stromů, které zde dle pověsti rostly údajně kořeny vzhůru. Poslední z těchto stromů uhynul r. 1976. Možná i proto kousek nad kostelem, téměř na nejvyšším bodu kopce je vysazena Munzarova borovice, kterou zde zasadil r. 2002 sám herec Luděk Munzar při natáčení televizního cyklu Paměť stromů.

Natáčel se zde videoklip k písni "Mrtví" Jiřího Pavlicy z alba "O slunovratu".

Ubytovali jsme se v hotelu Medlov nedaleko Nového Města na Moravě, kde jsme se i stravovali. Oběd jsme si dali na hradě Pernštejn.

Kostel je nádherný, zdaleka viditelný. Nejdřív nás moc mrzelo, že nikde není žádná cedulka o kostele, ani komu je kostel zasvěcen. Až při procházce okolo kostela jsme objevili schránku, kde byly vloženy prospekty s informacemi o kostele, o obci, dokonce i o zajímavostech v jeho okolí. Tak to bylo skutečně příjemné zjištění.

Od kostela jsou nádherné výhledy do okolí. Až nahoru se nechá dojet autem.

Na hřbitov vedou dva vchody – na jihozápadní straně od Písečného a na jihovýchodní straně od Vítochova. Z těchto dvou míst se ke kostelu dostanete po zelené turistické značce. Zelená dál na východ vede až k rozhledně Karasín (2,5 km). Z Vítochova se po červené po 5,5 km dostanete do Dalečína, kde je zřícenina hradu a bývalý zámek. Cestou si projdete i kousek NS Svratecká vodohospodářská naučná stezka, která vede na jižním břehu vodní nádrže Vír. V okolí vedou i cyklostezky.

Poslední aktualizace: 8.6.2016
Vítochov – kostel a Munzarova borovice na mapě

Příspěvky z okolí Vítochov – kostel a Munzarova borovice

Vítochov
Poutní kostel sv. Archanděla Michaela ve Vítochově je Kamenná, raně gotická stavba s románskými prvky. První zmínky o kostelu se…
Tak nějak neplánovaně se pohybujeme po kraji a objevujeme nová místa. …
Pěkný červencový výlet po Bystřicku jsme zahájili ve vesničce Písečné, kam…
Není mnoho krásnějších rozhleden, které jsme kdy navštívili. Tato…
Ski areál Dalečín se nachází v krásné krajině Českomora…
Nachází se v horní části obce poblíž zdejší turistické atraktivit…
Vyrazili jsme na prodloužené Velikonoce na Českomoravskou vysočinu. Každý den je jiné počasí. Máme za sebou dvě tůry, první den…
Jedeme navštívit zříceninu gotického hradu Dalečín. Na výlet jsme se…
Rozhledna Karasín.
Při našem cyklystickém putování v okolí Bystřice nad Pernštejnem jsem navštívili rozhlednu Karasín. Našli jsme ji v krásné přírodě severovýchodní části Vysočiny na kopci zvaném…
www.zastavkadalecin.cz Turistika,výstavy,hry,hudba,divadlo, to vše najdete na festivalu Zastávka Dalečín 17.6 2017 Občerstvení na…