Visalaje-Švarná Hanka-Charbulák na Gruni a zpět

27.5. 2018

Zadní hory v Beskydech

Geografové
Beskydy rozdělili jinak. Místní lidé ovšem je už dávno rozdělili na Přední: tisícovky (Lysá, Smrk, Javorový) a Zadní: málo obydlená krajina pastvin a kopečků při česko-uherké (dnes slovenské) hranici (Ostravice, Staré Hamry).

Foto: vachovi

Přijedeme na Visalaje a odtud jdeme na rozcestí Ježánky. Modrá směrovka ukazuje na Bílý kříž, červená na Lysou horu a my se vydáme přímo prudce do lesa po zelené směrem na Švarnou Hanku 860 m n.m., kde se nachází horská chata v 19. století pojmenována po skutečné švarné Anně (Hance).
 Pokračujeme po horském hřebeni Gruň kolem místního zemědělského družstva, kolem památné tabule meteoritu, který dopadl na Morávku v roce 2000. Ano čtete dobře, meteorit má svůj rodokmen a jeho stáří bylo určeno na 4,5 miliardy let.
Cesta pokračuje krásně z kopce, to se nám potom asfaltu bude zpět na slunci hezky šlapat. Přijdeme k rozcestí vrcholu Kozlena. Dále se zde nachází dřevěný kostel Panny Marie, chráněná kulturní památka, na místě původní kaple z r. 1773.
 Dorazili jsem k hotelu Charbulák 820 m n.m. Osvěžíme se a jelikož nás celou cestu strašila bouřka, vydáváme se stejnou cestou zpět. Zanedlouho nás déšť přece jen dostihne. Nic zvláštního v blízkosti Lysé hory, nejdeštivějšího místa v Česku. Chtěli jsme to vzít na rozcestí přes Bílý kříž, ale vzhledem k počasí to vzdáváme a lesem sejdeme zpět na rozcestí Ježánky.

V horku před bouřkou jsme na jídlo chuť ani neměli. Pití jsem si dali na hotelu Charbulák na Gruni a polévku až na hotelu Visalaje, kde už zavírali kuchyň.

Příroda Staré Hamry, osada Gruň, kde do 70. let fungovala škola, nejvíce obyvatel zde žilo kupodivu za 2. světové války (konec světa) a lidé někdy celý za celý život nesešli do nížiny. A ještě jedna zajímavost: obyvatelé živily i ovce a ne ledajaké. Valašské ovce-valašky byly za dob JZD kříženy tak, že už byly pomalu vzácnější než tygr sibiřský. Poslední kusy byly zachráněny a soustředěny zde v místním družstvu, které podle nápisu přežilo Habsburky, Hitlera, Husáka aj Havla. "Valaška" má svou plemennou knihu a je zařazena do genových zdrojů. Na území Česka vznikla jen dvě plemena ovcí, to druhé je ovce šumavská.

Foto: vachovi

Vstup do přírody zatím zdarma :)

Poslední aktualizace: 4.6.2018
Visalaje-Švarná Hanka-Charbulák na Gruni a zpět na mapě
Autor: vachovi

Příspěvky z okolí Visalaje-Švarná Hanka-Charbulák na Gruni a zpět

Grúň - Švarná Hanka
Grúň - Švarná Hanka je rozcestí modré, žluté a zelené turistické značky v…
Rozcestí Grúň - Kozlena se nachází u východního okraje horské rekreační…
Ivančena je kamenná mohyla, založena roku 1946 na památku skautů,…
Dřevěný Kostelík z roku 1891 je zasvěcen Panně Marii - Pomocnici křesťanů…
Zimní tůra ze Starých Hamer přes osadu Grůň na…
Z Ostravy autobusem do Starých Hamer rozc.Černá a potom pěšky pře…
Smrkovina - rozcestí
Smrkovina - rozcestí je křižovatka zelené a žluté turistické značky asi 2 kilometry západním směrem od horské rekreační osady Bílý…
9. etapa 10 000 kroků Gruň – Čertův Mlýn    10 000 kroků pro…
Významné rekreační a turistické středisko Grúň se nachází v…
Pod Vajdačkou je orientační místo a rozcetí na zelené turistické značce a…
Nejprve jsem si včera večer při návratu na vlak odjíždějící z Ostravice…
Další zajímavý skalní útvar v Beskydech je Mrazový srub nebo také Vlčí skála. První název jej lépe vystihuje. Skutečně jde o velice …
   Překrásné hory Beskydské jsou na skalní útvary poněkud skoupější než…
Toto oblast mě neskutečně zaujala a v mnoha ohledech překvapila. Až mě napadlo, že bych si během několika měsíců mohl zkusit prohléd…
Súĺov je rozcestí zelené, červené a žluté turistické značky a nachází se…
Rozcestí Bílý Kříž najdeme nedaleko severního okraje s…
Bílý Kříž je místem velmi známým a hojně navštěvovaným ať už v létě či v …
Autem jsme dojeli k horské chatě Sůlov (870m n.m.) nedaleko přehrady Šance…
Tentokrát jedeme autem z Orlové přes Havířov, kolem Žermanické přehrady na…
Nejprve je potřeba se dostat k hotelu Gruň a to nejlépe autem ze…