Velký Javor - Großer Arber

Tipy na výlet Celodenní výlet Za sportem Na hory

Jedeme na celodenní výlet na Velký Javor, nejvyšší horu Bavorského lesa.

Velký Javor – Gr. Arber

Při naší dovolené v září 2014 jsme byli ubytováni v Železné Rudě a Velký Javor jsme měli doslova za humny. Velký Javor už leží v Bavorském lese v Německu a je to zvláště v zimě oblíbený lyžařský areál. Počasí nám o dovolené přálo a při pohledu z okna našeho pokoje, jsme měli Velký Javor jako na dlani.

Po pečlivé přípravě vyrážíme ráno směr Německo a ještě před hranicemi směníme eura za naše poctivě vydělané korunky.

Eura jsme směnily a tak přejíždíme k sousedům do Bavor a vzpomínáme na doby dávno minulé, na celní prohlášení a kontroly na hranicích k naším spřáteleným bratrům.

Vjíždíme do Bavorské Železné Rudy a odbočujeme směr Brenes, kde chceme zaparkovat našeho plechového oře a dále šlapat po svých. Asi po 5 km jízdy po kvalitních silnicích parkujeme auto v osadě Brenes 1020 m nad m. a zjišťujeme, že celodenní parkovné stojí 2 eura. Parkovací automat peníze nerozměňuje a ani nevrací zpět, proto se rozhlížíme kdeže tvrdou měnu rozměníme na drobné. Do oka nám padlo malé bistro hned naproti parkovišti, bohužel mé znalosti německého jazyka jsou slabé. Už z dálky si připravuji něco jako proslov, že máme big many a chceme smoll many, usměvavá obsluha v bistru se na nás podívá a česky se nás zeptá „ Vy chcete drobné, že ? “ Já s radostí přikyvuji, provedeme směnu a jdeme nakrmit parkovací automat.

Rozcestník
Rozcestník  •  Foto: klana

Velký Javor – Gr. Arber je nejvyšší horou německé strany Šumavy a má úctyhodných 1456 m. nad m. Na vrchol vede kabinková lanovka, jak místní nazývají Gondola a samozřejmě i turistické cesty. Kdo mne zná tak ví, že jet na vrchol lanovkou by bylo pro mne nečestné a nesportovní, tak samozřejmě na vrchol půjdeme pěšky.

křížek
křížek  •  Foto: klana

Zastavujeme se u informační tabule s mapou a plánujeme cestu na vrchol, projdeme kolem Malého Javorského jezera – Kleiner Arbersee a přes vrchol Malého Javoru – Kl. Arber na Velký Javor. Míjíme první výletní hostinec, do kterého se nás snaží nalákat „naháněč“ v apartním tyrolském oblečku. Jsem trochu komunikativní, snažím se mu vysvětlit, že nemáme hlad a možná se zastavíme při zpáteční cestě. Z nadháněče se vyklube opět náš krajan a dává nám slevový poukaz na konzumaci v restauraci. Po tomto veselém zážitku už kráčíme podle směrovníku k Malému Javorskému jezeru. Potkáme několik turistů a podle dobré nálady a německého pozdravu poznáváme, že jsou místní. Odposloucháme od nich jak správně zdravit a během dne si to protrénujeme. Turistů je docela dost a každý nás pozdraví, v těchto končinách to je milá samozřejmost. Jsou tři druhy pozdravu: Grís Gott, Haló a Ti žoviální řeknou Servus. U nás v Čechách se mezi turisty pozdraví spíše starší a mladí koukají jako vyorané myši. Dost už filozofování a k věci, k jezeru docházíme po necelé hodině, často se zastavujeme a kocháme se krásou přírody, cesta už vede lesem ve stínu borovic.

Malé Javorské jezero Kleiner Arbersee – je jezero ledovcového původu a je tvořeno třemi ostrůvky, které omývají vody jezera. Voda jezera je krásně čistá a je trochu zabarvena do hněda od rašeliny. Na břehu jezera je restaurace a u jezera jsme potkali i výletní vláček. V dáli už vidíme cíl našeho výšlapu, Velký Javor. Není čas na nějaký odpočinek a po krátké procházce kolem jezera pokračujeme v naší cestě, v restauraci můžeme posedět až na vrcholu Javoru.

My šlapeme dál a směřujeme na Malý Javor, cesta začíná stoupat a pomalu začíná ubývat stromů. Teď už jdeme otevřenou krajinou s nádhernými výhledy na okolní kopce, občas pozdravíme turisty v opačném směru. Jdeme úvozem, který je lemován borůvčím a tak se trochu občerstvujeme. Poprvé v životě trhám borůvky tak, že se pro ně natahuji jako pro jablka. Minuli jsme ukazatel, Malý Javor 1 km a Velký Javor 3 km, jdeme tedy správným směrem a do kopce. Přicházíme k další restauraci - Shutzhaus am Kl. Arber, takže Malý Javor bude nedaleko. Letní terasa restaurace je zaplněna do posledního místečka a proti naší straně Šumavy je tady živo. V době našeho zářijového pobytu, jsme turisty kolem Železné Rudy potkávali jen občas.

Malý Javor Kl. Arber - 1384 m nad m. tvoří skalisko v otevřené krajině s krásnými výhledy jak na českou tak i na německou část Šumavy. Vrchol skalky je docela úzký a tak je opatrnost na místě, najdeme zde i skříňku s vrcholovým razítkem. Chvilku posedíme, něco malého posvačíme z vlastních zásob, pokocháme se krásnými výhledy a vracíme se zpět k Shutzhausu, kolem kterého vede cesta na Velký Javor.

Jsme zase zpět na cestě, která nás dovede k cíli našeho výšlapu. Počasí je překrásné, sluníčko svítí po celou dobu našeho výstupu a už ubývá i turistů. Jdeme kousek lesem a ten končí pasekou z borůvčí, které je po obou stranách cesty. Borůvčí je obsypáno plody a my doplňujeme sacharidy a vitamíny v našem těle. Cestička se mění na asfaltovou silnici a stoupáme dále a dále až dojdeme k dalšímu rozcestníku. Pak už jdeme po schodech vzhůru zase mezi paseky borůvčí a vrchol Hory máme už na dohled. Na vrcholu nejde přehlédnout dvě obří kopule, jedna je meteorologická observatoř a druhou využívá německá armáda.

Konečně jsme na vrcholu Velkého Javoru, kocháme se úžasnými výhledy a vyhlídku ze skalky už necháme na jindy. Převýšení z parkoviště v Brenesu bylo necelých 500 metrů a tak jsme rádi, že už to máme za sebou. Na vrcholu Velkého Javoru je konečná stanice kabinkové lanovky, horská chata a restaurace. Po 16 hodině odjíždí poslední Gondola – lanovka do Brenesu , my konečně usedáme do restaurace horské chaty. Dáváme knedlíčkovou polévku a ochutnáme místní pivo. Číšník na nás začne německy a po chvilce přeladí na svůj rodný český jazyk. Od konečné stanice lanovky je bezbariérový přístup na vrcholovou plošinu pomocí výtahu.

Rozcestník
Rozcestník  •  Foto: klana

Po odpočinku vyrážíme po pohodlné cestě přímo do Brenesu k našemu autu. Míjíme lyžařský areál a už za šera dorážíme na parkoviště k autu, které je zde poslední. Ještě nás místní návštěvník bistra zdraví z horského kola „Grís Gott“, my jeho pozdrav opětujeme a už si to uháníme zpět do Železné Rudy.

Ubytovaní jsme byli v Železné Rudě, najedli jsme se zčásti ze svých zásob a knedlíčkovou polévku jsme si dali v Arberschutzhaus - horské chatě na vrcholu Velkého Javoru.

Líbila se nám krásná příroda a úžasné výhledy z vrcholu, mraky borůvek a milí němečtí turisté, krásně upravené vesničky.

Polévka stála 4 eura, hlavní jídlo 8 - 12 euro,

Celodenní parkovné v Brenesu 2 eura,

Lanovka na vrchol Velkého Javoru, tam a zpět, 12 euro

Odkaz na lyžařské středisko Arber

Poslední aktualizace: 31.12.2014
Velký Javor - Großer Arber na mapě
Autor: klana

Příspěvky z okolí Velký Javor - Großer Arber

Z Velkého na  Malý Javor a k Malému Javorskému jezeru.
Z Velkého na Malý Javor a k Malému Javorskému jezeru.
  Náš dnešní cíl v Bavorském lese je jeho nejvyšší vrchol, Velký Javor (…
Velký Javor / Grosser Arber /  je nejvyšší horský masiv…
Výlet na Velký JavorPři našich výletech po Šumavě nás zaujal největší…
Na nejvyšší horu Šumavy Velký Javor a k Velkému…
Großer Arber (česky: Velký Javor) – nejvyšší vrchol Šumavy (1456 m n. m.),…
Z reality všedních dnů, které jsou plné hluku, jsme se rozhodli uniknout…
Velký Javor (Gr. Arber), ležící na německém území, je nejvyšší…
  Šumava je vrásovo- zlomové pohoří ukloněné k jihozápadu. Někter…
Grosser Arber - Velký Javor leží kousek za našimi h…
Velké javorské jezero leží nedaleko Velkého Javoru a dostaneme se a…