Vápenná - brána Rychlebských hor

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Vycházka - půldenní Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na hory Na kole

Vápenná a jeji okolí:

Vítejte v kraji zatopených lomů, chráněných přírodních útvarů. Region není poznamenán větší průmyslovou těžbou, proto tvoří malou oázu klidu a pohody. Poloha Vápenné mezi horskými masívy: Sokolským hřbetem, Hornolipovskou hornatinou a Žulovskou pahorkatinou je ideální kraj pro nejrůznější sportovní disciplíny: běžky, lyže, cyklo, …. i rekreační odpočinkové aktivity: turistika, koupání, památky…..

Někteří si jistě pamatují doby 80-tých let, kdy právě tímto krajem procházely davy náctiletých turistů právě za romantickými výlety na zatopené lomy.

Něco z historie:

Zighartice tety Vápenná vznikla až roku 1358. Navíc o šedesát let později je obec uvedena jako pustá.

Roku 1576 rozhodl vratislavský majitel ves obnovit a ta poměrně rychle rostla. Počátkem 17. století se značná část poddaných zabývat těžbou dřeva a pálením vápna. Objevily se zde také první pece na pálení vápna.

Od počátku 19. století se tzv. primitivní polní pece začaly nahrazovat modernější kruhové pece, kterých bylo v Zigharticích v roce 1836 sedmnáct.

Evidují se zde tři velké firmy vápenického průmyslu (A. Latzel roku 1868, A. Rösner roku 1870 a S. Neugebauer roku 1871). Zároveň se v okolí začaly objevovat lomy na žulu a částečné i mramor.

Závody, které se zabývaly zpracováním těchto nerostů, dnes již zanikly. Zůstaly zde zatopené lomy: nejznámější lom Vycpálek vhodný ke koupání, dále pak lom Arcibiskupský, ve kterém žije vzácný rak říční a také Brankopy nejvýše položený lom na žulu v ČR ( 718 m/m).

Zatopené lomy: http://www.rychleby.cz/index.php?id=lomy.html

Mám pro Vás několi tipů:

1. doporučení

Latzelova stezka krajem
www.latzel.napomezi.cz

Trasa: start obec Vápenná, stezka vede kolem poslední památky rodu Latzlů (dochovalé kruhové pece), dále směr osada Polka (trasa vede kolem ubytovny U Ztraceného potka). Pokračuje přes Lesní Čtvrť (putování lesem, krásná příroda, viz foto), přes Ztracené údolí až na sedlo pod Kopřivným, konec trasy Horní Lipová. Dále můžete pokračřovat směr Lesní bar....

Celková délka: 9 km

Počet zastávek: 8 + 3 úvodní informační panely

Možná nástupní místa: nádraží Horní Lipová, aut. zastávka Vápenná - Lesní Čtvrť, vlakové nádraží Vápenná.

2. doporučení

Nebo: Vlakem z Vápenné do Velké Kraše, pěšky nebo na kole z Kraše kolem koupaliště (příjemná zastávka hlavně v létě), dále Venušiny misky, Podhradí Kaltenštějn, Píšťaly....Zpět do Vápenné kolem Vycpálkova lomu.

Celkový počet nachozených kilometrů 21, zastávky si uděláte dle potřeby. Na trase je možno i stanovat.

Ubytování : U Ztraceného potoka - Vápenná, osada Polka 462.

Ceny 250,- Kč osoba/den i se snídaní (snídaně formou rautu), večeře hotovky 50,- Kč (třeba výborný gulášek....),

Ubytovna se nachází v nezastavěné části Vápenné, okolí jen louky, lesy a opuštěné lomy. Pěkné a příjemné ubytování v domácím prostředí, k dispozici bar, herna, ........

Vápenná se nám líbí:

Letní období je vhodné pro tuisty na kolech, teploty zde nedosahují závratných výšek. A tak jezdit na kole v chladném lese, občas se opláchnout na cestě v potoku, nebo se vykoupat v lomu, je fakt paráda.!!!

Okolí Vápenné je kouzelné, hlavně podzimní období. Nádherně zbarvené stromy, množství hub.....a bývá tu i nejkrásnější slunečné počasí z celého roku. Není romantičtější procházky než v slunci zalitém lese, který je plný barev.

Zima tu bývá štědrá na sníh, nejsou zde sjezdovky, ale více méně běžkařské trasy. Na lyže se jezdí 10km na Ramzovou, nebo Petříkov.

Vše co je kousek:

Kamenické muzeum Žulová

Jeskyně na Pomezí http://www.jeseniky.net/jeskyne-na-pomezi

Jeseník Prieznitzovy léčebné lázně

Horní lipová Lesní bar http://itras.cz/lesni-bar/

Lipová lázně: http://www.lecebne-lazne.cz/cs/prehled-lazni/lipova-lazne

Pěkný odkaz: o naučných stezkách a Rychlebských horách http://www.rychleby.cz/index.php?id=ns_bilavoda_hranicky.html

Poslední aktualizace: 24.10.2013
Vápenná - brána Rychlebských hor na mapě

Příspěvky z okolí Vápenná - brána Rychlebských hor

Latzelova stezka krasem Rychlebských hor
Latzelova stezka krasem Rychlebských hor ukazuje co je to kras, jak a kde…
  I když tentokrát naši dovolenku provázely různé záludnosti, vyšlo mi na…
  Co jen já se při plánování „mého“ dovolenkového průzkumného dne našpekuloval, které skály v Žulovské pahorkatině musím za každou c…
Malé návrší na u silnice z Vápenné do Žulové zdobí působivý pomní…
První zmínky o těžbě vápenců v okolí Vápenné pocházejí z počátku 17.…
  Patří k nejznámějším a nejpřístupnějším zatopeným lomům v Žulovské…
Toto nádherné odlehlé pohoří, tvořící hraniční severozápadní výb…
Původně jsem chtěl navštívit Žulovskou pahorkatinu dvakrát: jeden výlet s…
Máteli rádi vodopády, nemusíte jezdit daleko k Niagáře, o něco menší, ale ta…
  Vzdálenost mezi temenem Žulového vrchu a níže ležícím Arcibiskupským lo…
  Leží na severním svahu Žulového vrchu přibližně v polovině kopce v nadmořské výši 520 metrů a je vzdušnou čarou vzdálen jen asi 0.…
Ráno nás vítá krásný den, dopoledne trávíme praním apod. na pokoji v hotelu,…
Romantický zatopený lom na vrcholu kopce (krásně se zapotíte, než s…
Lomy mezi Vápennou a Černou Vodou, zřícenina Kaltenštejn (04/2019)…
Skorošice jsou jedním z přirozených východišť do Rychlebských hor. Jako…
Od Vycpálka a osady Zelená Hora mne už čekalo putování jedním z nejlíbeznějších krajů, jaký jsem u nás kdy viděl. Krajem plným luk,…
Pro zpestření a změnu reliéfu terénu bude dnešní den věnován …
Obec Žulová se nachází severozápadním směrem od města Jeseník a v…
Asi nejznámější zatopený lom Žulovské pahorkatiny. Jeho jakoby…
  Zalesněný hrb Píšťaly o výšce 447 m je v okolní Žulovské pahorkatině…
Naším cílem je „žulové“ město, resp. Frýdberk, tento název město užívalo od 14. století do r. 1945, kdy bylo pojmenováno podle…
Žulová, hrad Frýdberk, dříve Friedberg
Soutěž 2 body
Z raně gotického hradu Friedebergu moc nezbylo. Dochovaly se zbytky hradeb…
Tohle vlastně ani už není hrad, neboť zřícenina tohoto hradu byla…
Boží hora
Pověst praví, že na vrchol Boží hory někdo přinesl obraz Panny Marie už ve 12. století, nicméně první barokní kaple byla na Boží…
Ráno nemohu dospat, aby mi tentokrát východ slunce neunikl. N…
Kaltenštejn (Hradisko)
Romantická a rozlehlá zřícenina hradu Kaltenštejn, nazývaného také Hradisko a lidově Biskupská čepice, se nachází na zalesněném…
Žulovská pahorkatina: Z Vidnavy přes Venušiny misky a Boží horu do…
Jeskyně Na Pomezí
Jeskyně Na Pomezí je vyhledávaným turistickým cílem lázeňské obla…
Když se vydáte cestou z Horní Lipové na Smrk (hraniční hora v Jes…