Údolím říčky Šembery aneb Kde sídlili Zličané

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

Zvu Vás na pěknou vycházku, kterou zahájíme v Českém Brodě. V centru města si prohlédneme historické jádro s chrámem sv. Gotharta a samostatně stojící gotickou zvonicí, podíváme se na městské hradby s Kouřimskou bránou. Červená nás dále vede městským parkem s kostelem Nejsvětější trojice a blízkou zvonicí, projdeme kolem tenisových kurtů a za nimi podél potůčku až na rušnou křižovatku silnic za městem. Od křižovatky pokračujeme po vedlejší komunikaci otevřeným terénem. Projdeme kolem rybníku Podviňák s tábořištěm až dojdeme na rozcestí u Mlýnského rybníku pod Tuchorazí. Je zde umístěno pár informačních panelů o okolí. Zde na rozcestí červená uhýbá vlevo a mírným stoupáním dojdeme k tvrzi Tuchoraz. Nejstarší zmínky o tvrzi jsou z přelomu 13. a 14. století. V sedmdesátých letech 15. století ji přestavěl zemský písař Mikuláš Sviták z Landštejna na nevelký, ale honosný hrad. Z původní gotické zástavby se dodnes dochovaly jen zbytky paláce, části obvodového zdiva s kvádrovým nárožím bašty a především vstupní, 20 m vysoká hranolová věž. Ve 2. patře věže kryté mansardovou střechou se zachovala krásná hvězdová klenba připomínající parléřovský vzor. Návštěva tvrze je možná po předchozí domluvě nebo si musíte počkat na některou ze zde pořádaných akcí.

Od rozcestí pod tvrzí si můžeme vybrat, jak půjdeme dále Buď po červené širokým lučinatým údolím po lesní pěšině, kterou se dostaneme až na rozcestí Na Šembeře. Poslední úsek asi 1,5 km před tímto rozcestím jdeme po vedlejší komunikaci. Nebo si vybereme od cca roku 2007 vyznačenou modrou cestu a od okraje Přehvozdí žlutou. V obou případech dojdeme na rozcestí Na Šembeře, kde je nově vybudované parkoviště.

Od tohoto rozcestí nás čeká zajímavý úsek toku Šembery. Červená po cca 200 metrech zatáčí vpravo podél toku říčky, ostatní značky pokračují rovně do mírného kopce.

Jdeme po pravém a po chvíli po levém břehu potoka a pomalu stoupáme. Od vratké Vackovy lávky vstupujeme do nejatraktivnější části toku říčky. Šembera zde protéká kaňonem mezi strmými skalnatými stěnami. Stoupáme kamenitou pěšinou, když to terén dovolí, jdeme se podívat až k balvanovitému řečišti a takto dojdeme až na rozcestí se žlutou značkou. Zahneme po žluté vlevo a mírně stoupáme k nepatrným zbytkům hrádku Šember. Nepřehlédnutelný je mohutný val s příkopem, který chránil vstup na hradiště. Na nejzazším místě ostrohu, vysoko nad tokem říčky, za dalším ve skále vylámaným příkopem hrádek Šember stál.

Po prohlídce skromných zbytků hrádku se vrátíme zpět na rozcestí červené a žluté a pokračujeme údolím proti proudu Šembery. Cesta se změní v pohodlnou lesní pěšinu, po níž dojdeme na rozcestí Pod sv. Martinem. Na informační tabuli se dočteme, že již ve dvacátých letech minulého století toto místo objevili první dobrodruzi a postavili zde první chaty pozdější osady Colorado.

Zeleně značenou cestou přijdeme ke kostelu sv. Martina, který připomíná dřívější obrannou funkci svatostánků a je jediným pozůstatkem zaniklé vesnice. Dnešní vzhled jí daly barokní úpravy z roku 1769.

Zelená nás dále provede vsí Kozojedy a nad ní na hlavní silnici na Kutnou Horu vyhledáme zastávku příměstského autobusu a vrátíme se domů.

Nebo můžete jít vycházku i obráceně z Kozojed do Českého Brodu.

Na východ od Prahy, mezi Českým Brodem a obcí Kozojedy, se nachází zajímavé údolí toku říčky Šembery s mohutnými balvany v korytě. V minulosti těmito místy probíhala hranice mezi územím kmenem Čechů a Zličanů.

Navštívíme a prohlédneme si skromné zbytky hrádku Šember skryté za mohutným valem bývalého hradiště.

Podíváme se z povzdálí nebo i z blízka na věž tvrze Tuchoraz a prohlédneme si historické památky v Českém Brodě.

Možnost občerstvení je v Českém Brodě a potom až v Kozojedech. Nabídka v Kozojedech je poměrně omezená, a tak doporučuji vzít si občerstvení do batohu.

Zajímavé hluboké kaňonovité údolí říčky Šembery. Ojediněle dochovaná věž tvrze Tuchoraz. Velmi pěkné je historické centrum Českého Brodu se svým podzemím, hradbami a ostatními památkami.

Vstup do areálu tvrze je možný po předchozí domluvě. Pokud se zde koná nějaká akce výše vstupného se odvíjí od nabídnutého programu.

Poslední aktualizace: 30.8.2010
Údolím říčky Šembery aneb Kde sídlili Zličané na mapě
Autor: trempik

Příspěvky z okolí Údolím říčky Šembery aneb Kde sídlili Zličané

Přehvozdí
Malebná vesnice Přehvozdí se nachází 7 km od Kostelce nad Černými lesy.…
Kostel sv. Martina se nachází v Kozojedech u Kostelce nad Černými lesy. Není přímo v obci, vede k němu užší silnice - cesta, takže…
Obec je vzdálená asi 3 km od Kostelce n.Č.l. západním směrem a je obklope…
Vlakem z Masarykova nádraží dojedeme do Českého Brodu (linka S1 směrem na…
Obec Tuchoráz s tvrzí se nachází 3 km jižně od Českého Brodu v okrese…
Tvrz je dominantou obce Tuchoraz na Kolínsku ve Středočeském kraji. Z tvr…
Čtvrť Poustka je městskou částí Kostelce nad Černými lesy. Pochází z 18.…
Kostelec nad Černými Lesy leží ve Středních Čechách, východním směrem od …
Bývalý pivovar je barokně klasicistním objektem, postaveným v roce 1742 s…
Muzeum hrnčířství s galerií v Kostelci nad Černými lesy se nachází na náměstí Smiřických v renesančním panském domě, který v roce…
Jedeme do Kostelce nad Černými lesy autem odkudkoliv nebo z Prahy…
Jedeme do Kostelce nad Černými lesy na Tradiční keramický den - tentokráte…
Kostel sv. Jana Křtitele byl vystavěn v roce 1600 původně jako kostel…
Jedeme do Kostelce nad Černými lesy autem odkudkoliv nebo autobusem z Prahy od stanice metra Háje linkou číslo 381 nebo 387. Z…
Zámek v Kostelci nad Černými lesy vévodi krajině a jeho věžičky j…
Jedeme do Kostelce nad Černými lesy autem odkudkoliv nebo z Prahy…
Letos již podruhé se konal v Kostelci nad Černými lesy 2. adventní…
Rok se s rokem sešel a 28. května 2016 jsme se opět vydali na Tradiční…
Jedeme do Kostelce nad Černými lesy autem odkudkoliv nebo z Prahy autem či…
Jedeme do Kostelce nad Černými lesy autem (odkukoliv) nebo z Prahy…