Trnové - dřevěný kostel sv. Juraja

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Jedeme na dovolenou Slovensko. Konečně jsme oba v důchodu, máme spoustu času, tak jsme si na to vyhradili 5 - 6 týdnů. Chceme navštívit dřevěné kostelíky, hrady, hory a vůbec vše, co zajímavého na trase najdeme.

První dřevěný kostel jsme navštívili v dřívější samostatné obci Trnové. Dnes je to jižní předměstí města Žiliny. Pozdně gotický kostel sv. Juraja byl postaven na přelomu 15. a 16. století. Původně prý stál v Bytči, na současné místo uprostřed hřbitova byl přenesen později. Větší oprava je z r. 1726 – důkazem jsou nápisy na tepaných mřížích oken.

Je to velký jednolodní kostel s téměř čtvercovou lodí a mohutnou zvonicí, která je přistavena nad vstupem. Tam jsou původní dva renesanční zvony z let 1604 a 1606, které kostelu věnoval tehdejší rychtář Judex Mikuláš Trnovský. V interiéru je vrcholně barokní oltář. V kostele byly i barokní varhany, bohužel zbyla z nich pouze část skříně.

Kostel je od roku 1963 národní kulturní památkou. Do roku 1994 se tam sloužili i mše. Nyní jen vyjímečně, např. když se vedle stojící kostel Cyrila a Metoděje opravuje. To byl náš případ. V kostele se malovalo a my dorazili právě, když končila mše v tomto dřevěném kostelíku. Proto jsme se dostali snadno i dovnitř.

Najedli jsme se v Žilině, nocleh jsme nesháněli.

Když jedeme okolo staršího kostela, rádi se zastavíme a je-li otevřeno, jdeme se dovnitř podívat. Nejsme věřící, ale tyto stavby nás fascinují. A ještě víc tyto dřevěné stavby.

Do některých kostelů je vstup zpoplatněn a zpravidla s výkladem. My jsme byli tak nadšeni, že jsme se mohli dovnitř podívat, že jsme ani nepátrali, za jakých podmínek je kostel veřejnosti přístupný.

Poslední aktualizace: 20.9.2015
Trnové - dřevěný kostel sv. Juraja na mapě

Příspěvky z okolí Trnové - dřevěný kostel sv. Juraja

TURIE  A   VIŠŃOVÉ U ŽILINY
TURIE A VIŠŃOVÉ U ŽILINY
TURIE A VIŠŃOVÉ JSOU DVĚ ZAJÍMAVÉ VESNICE SOUSEDÍCÍ NA JIHU OD Žiliny.PĚKNÉ VESNICE S KOSTELEM A MNOHA ZAJÍMAVOSTMI.VE VIŠŃOVÉ…
Toto smutné vyprávění není možná cestopisem v pravém slova smyslu,…
Pamätník francúzských partizánov u Strečna Pamätník…
V Žiline ma už pred pár rokmi zaujala jedna ulica, na ktorej som si pripadala akoby som bola v našom meste. Upozornila nás na ňu vte…
Celý rok jsme se chystaly na hřebenovku Velké Fatry, konečně 13. …
Žilina se nachází asi hodinu cesty jak autem tak vlakem od našich…
Žilina - Marianske námestie - štvorcové námestie 100 x 100 m - od roku…
Žilina je mestom, ktoré radi navštevujeme. Lásku k nemu nám vštepila mama, ktorá tu kedysi študovala. Od malička sme sem raz za čas …
Obchodné centrum Mirage sa nachádza v centre mesta Žilina medzi…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Konečně jsme oba v důchodu, máme spoustu…
Žilina - fontány Pri návšteve Žiliny nás upútali fontány, ktoré sme na…
Jedným z najstarších a najvýznamnejších objektom v meste Žilina je katedrála Najsvätejšej Trojice. Tento rímskokatolícky kostol, Žil…
STREČNO JE KULTURNÍ PAMÁTKA V NEDÁVNÉ DOBĚ OPRAVEN.ZACHOVANÁ ARCHITEKTURA…
Šútovský vodopád, hrad Strečno   Je všeobecně známo, že na horách  bývá počasí nevyzpytatelné. Téměř po celou dobu pobytu na Malé Fat…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Konečně jsme oba v důchodu, máme spoustu…
Než sedět v srpnu doma a šetřit dovču jsem se rozhodla, že vezmu pár kamarádů a vyrazíme na slovenskou Malou Fatru. Hned v Praze…
Obec Strečno leží vo výške 360 m. n. m. na rozhraní turčianskej a…
Druhou část slovenského cestopisu tedy zahajujeme na Liptově, kde se časně…
Na majestátný Hrad Strečno, který se vypíná na mohutné vápencové skále nad…
Trasa vedie zo Strecna(parkovisko pod hradom) cez skoro vsedky…