Toulky pod Adamem

Hora Adam, vystupující do nadmořské výšky 765 metrů, je známou krajinnou dominantou nejnižší i nejmenší části Orlických hor zvané Mládkovská vrchovina. Samotný vrchol a jeho bezprostřední okolí jsou bohužel za ostnatým drátem, protože tu lesní porosty ukrývají jeden z největších objektů předválečného opevnění státní hranice, dosud využívaný armádou. Za bližší poznání však stojí i dobře dostupné okolní partie na svazích a úbočích rozložitého Adamu. Daleko to sem není například od vlaku ze zastávky v Mladkově, po červeně značené Jiráskově cestě zkracující zatáčky silnice, nebo z okolních obcí Vlčkovic a Českých Petrovic. Zaparkovat lze i přímo v silničním sedle v sousedství státní hranice mezi Mladkovem a Českými Petrovicemi. K občerstvení tady můžeme využít nedalekou Kašparovu chatu pod Adamem.

Zvolíme.li si za výchozí místo k pěknému výšlapu obec Vlčkovice, ležící na silnici ze Žamberka a od Pastvinské přehrady do Mladkova a města králíky, provede nás úbočím Adamu červeně značená cesta. Zprvu stoupá poměrně strmě Kostelní vrch, který je převážně odlesněný a proto nabízí široký výhled. Nejbližšímu okolí dominuje protější vrch Studený (na jehož opačném svahu vystupuje členitá skupina Studenských skal), přes hluboké údolí Ticjé Orlice se otevře krásné panorama Suchého vrchu na východě Orlických hor od Vysokého kamene, ž po Bukovu horu. Vidět je odtud i daleko do Podorlicka. Vysoko nad obcí Petrovičky se přiblížíme k hornímu okraji lyžařských vleků a při cestě mineme několik objektů předválečného „betonového“ opevnění. Některé už do značné míry nhlodal zub času, přesněji řečeno vojenské testy, co vše vydrží směs betonu a železa. Červené značení pak v blízkosti vrcholu Adamu a vojenského prostoru protne silničku, asi po čtvrt kilometru mine v lese skrytou Kašparovu chatu a přiblíží se k výše zmíněnému silničnímu sedlu při státní hranici. Pokud jsme doma nebo v autě nezapomněli pas, můžeme se přes nedaleký turistický hraniční přechod při zatáčce silnice do Mladkova vydat i na polskou stranu. Státní hranici zde sleduje zeleně značená cesta. Na táhlém hřbetu se tu sbíhají dvě „sesterská“ pohoří – naše Orlické hory a polské Góry Bystrzyckie - a postupně přejdeme návrší Přední a Zadní hraniční vrch. Střídají se tu lesíky, remízy a lučinaté partie, ze kterých se otevírá krásný pohled do Kladské kotliny, vymezené strmými hřbety Králického Sněžníku. Zelené značení by nás zavedlo až k celnici Boboszów-Dolní Lipka. Od hraničního přechodu nad Mladkovem však lze využít i žlutého značení, sestupujícího do asi kilometr vzdálené údolní vesničky Kamienczyk. Její hlavní zajímavostí je dřevěný kostelík Archanděla Michaela z počátku 18. Století. Údolí by nás zavedlo až do kladského městečka Miedzylesie při silnici k hraničnímu přechodu Boboszów-Dolní Lipka.

Chata pod Adamem

Celý kraj této části Orlických hor

Převzato z časopisu Turistika a Hory číslo 5-6/2001

Poslední aktualizace: 16.11.2023
Toulky pod Adamem na mapě
Autor: vitek

Příspěvky z okolí Toulky pod Adamem

Holky na cestách - Orlické hory 2
Holky jsme se v Mladkově vyspaly do růžova, i za oknem vypadá lepší den…
Naším cílem je Mladkov do východě Orlických hor. Cestou se zastavíme v Letovich a Moravské Třebové. Jedeme autem. Cílem je obec…
Turistické rozcestí leží na návsi obce. Procházejí tudy tyto…
Začíná a končí v obci Mladkov. Naučná stezka Betonová hranice je…
Abych tak řekl, na první letní den jsem si chtěl naordinovat nějakou…
 Mladkov, podle počtu svých obyvatel - (jen něco málo přes 500 duší), je…
Mladkov je středně velkou podhorskou obcí s 560 obyvateli a najdeme ji po…
Mladkov, vesnice v podhůří Orlických hor, leží na výhodném místě ve výšce…
Podhůří Orlických hor má své zvláštní kouzlo. Malebná, zvlněná krajina se spoustou výhledů a lesů je jak stvořená pro klidné odpočinkové túry. Tato…
„ovečko ztracená, celá zarmoucená. Sem ke mně pospíchej, nic se…
Turistické rozcestí ležící u železniční stanice Mladkov je…
Trasu začínám na železniční stanici Mladkov (foto 1), kam se…
     Orlické hory v severovýchodní části Čech vytváří svým přes 50 km…
V podhůří Orlických hor se na sklonku 1. republiky budovala opevnění,…
Mariánská skála u Mladkova
  Pokud budete cestovat vlakem z Lichkova do Letohradu a budete přitom…
Vrch Adam
Nejvyšší vrch (765 m n.m.) v Mladkovské hornatině jižně od Českých Petrov…
 Vlčkovice jsou rozloženy v sedle mezi vrchem Studený a Adamem a v dnešní…
O tom, že všechno je jinak není třeba dlouho pochybovat. Už se k tomu…
Turistické rozcestí leží na u odbočky ke Kašparově chatě na Adamu…
Oblíbenou památkou zvanou smírčí kříž se mohou chlubit také východočeské Vlčkovice, tedy malá víska ležící v Orlických horách. V tomto případě se ov…