Toulání kladenskými lesy

Tipy na výlet Vycházka - půldenní Do přírody

Nejedu nikam, jdu na odpolední procházku v okolí mého bydliště.

Někdy se říká, že bychom se měli učit od dětí. Na tom asi něco bude, děti vidí vše přímo,buď je to černé a nebo bílé, řeknou co si myslí a až mi dospělí je naučíme lhát.

Moje mladší dcera mě naučila provozovat zvláštní typ turistiky, tzv. Toulání, přijdete do lesa a jdete rovně za nosem, cesta necesta, kořeny nekořeny, stromy nestromy. Tento typ turistiky nemůžete samozřejmě provozovat v Národních parcích a v chráněném území, kde se máte pohybovat jen po značených cestách.

Sasanky
Sasanky  •  Foto: klana

U nás na Kladně nic takového není a tak hurá rovně za nosem. Právě při takovém toulání jsem objevil krásný kout našeho lesa, který je jen kousek od hlavní lesní cesty. Protéká zde potok a kolem potoka je opravdová divočina. Tak na toto oblíbené místo jsem odpoledne v neděli vyrazil a za cíl jsem si dal přinést domů porcelánový talíř, který jsme si s dcerkou schovali za jeden z mnoha stromů co v našem lese rostou. Kdo si zavzpomíná na své dětství, tak každý jsme měli svůj poklad i když to byla třeba jen skleněná kulička. Při minulém výletě jsem si ofotil značku porcelánu, kterou jsem viděl poprvé v životě a zněla hodně honosně, prolustroval název na internetu a vyšlo mi jen ukrutně drahé víno. S vidinou vlastnictví tohoto vzácného kusu porcelánu vyrážím do lesa. Vyrážím z Ostrovce a cesta probíhala v pohodě. Vzal jsem to novou cestou, kterou jsem objevil při cestě z práce. Mám to štěstí, že když mám čas a počasí je krásné, můžu jít do zaměstnání pěšky přes náš les. Vzal jsem si sebou sukovici dcerky z minulého výletu a při zdolávání prudkého kopce se hodila, kopec jsem zdolal traverzem, obešel mokřiny a dostal jsem se na normální cestu. Po několika minutách už jsem v Rozdělově a po vystoupání kopce míjím skleníky zahradnictví. To už mě dělí od mého místa několik stovek metrů. Dorážím na začátek údolí, kde stojí zděný objekt, asi nějáká vodárna. Údolím protéká potok a údolí končí až ve Vinařicích policejní střelnicí. Jdu podél potoka ke stromu najít talíř a nemusím ho hledat, leží položený na stráni mimo úkryt, který jsme pro něj našli. Po zabalení talíře do igelitky a po naložení do baťůžku se jdu podívat na srnky. V tomto koutu lesa jsem byl v neděli asi po čtvrté a skoro vždy jsem tyto krásná zvířata viděl. Jdu potichounku jako Apači na válečné stezce a moje botky s vibramem jen lehce našlapují po jehličí. Srnky nikde, asi nejsou zvědavé na vetřelce z lidského plémě a tak dojdu až k posedu. Vylezu na posed a chvíli posedím a pozoruji les, poslouchám lesní ticho a zpěv ptactva. V jednu chvilku mi připadá, že slyším funění ve smrčině, ale žádné zvíře jsem nezahlédl. Po odpočinku slezu z posedu a vracím se zpět na cestu s tím, že srnky uvidím příště. Pokračuji lesem směr Vinařice, po cestě najdu dva krmelce o kterých jsem nevěděl. Došel jsem na konec údolí a vrata do střelnice dokořán, plot kolem střelnice je rozbořen a tak nevím zda je střelnice ještě využívána. A to už jdu po asfaltové příjezdové cestě ke střelnici. Podél silničky vede teď již nepoužívaná želizniční trať do Třebichovic. Z asfaltové cesty odbočuji do lesa a přes Tuháň se dostávám pod kopec Kameňák, kde se na chvíli zastavuji u lesního Jezírka. V tomto Jezírku, ktrerý je napájen potokem Oleškou se na jaře páří žáby. Zatím žáby asi spí a já vyšlápnu rázným krokem Kameňák, beru to jako trénink na květnový výšlap Milešovky. Za kopcem už je Ostrovec a já jsem doma. Smile

P.S. Dnes jsem šel z práce přes les a zaskočil jsem se podívat na srnky, byly tam a když mě jedna zpozorovala odběhla do bezpečné vzdálenosti, hodila na mou osobu nevraživý pohled a začala "štěkat" ! Upozornila ostatní, že je na jejich území vetřelec. Skutečně jsem si tak připadal a s pokorou jsme zmizel z jejich území. Oni jsou v lese doma a nám by se taky nelíbilo, kdyby nás očumovaly jak čumíme na televizi.

Jídlo jsem měl z domova. Pití taky vlastní a ubytování jsem nepotřeboval.

Líbila se mi Jarní příroda, zpěv ptáků a krásný klid v lese. Lidi jsem potkával jen na hlavních cestách v blízkosti sídlišť a čím dále od civilizace, tím méně lidí. Kytičky už kvetly a stromy začínají pučet.

Kytičky
Kytičky  •  Foto: klana

Vstup do přírody je zcela zdarma. Cena přírody je nevyčíslitelná a tak si ji važme a vědomě ji nepoškozujte, děkuji za srnky.

Poslední aktualizace: 22.4.2013
Toulání kladenskými lesy na mapě
Autor: klana

Příspěvky z okolí Toulání kladenskými lesy

Dub na Beraníku - Vinařice
Kdyby stromy mohly vyprávět, tak tento několik set let starý dub by nám vše pověděl, kdy zapustil kořeny, kdo se u něj zastavil,…
A už byl podzim, já neměl do čeho píchnout a u nás na sídlišti se několik domů (včetně toho, která k nám přiléhá), zateplovalo, což…
Jdu pěšky, protože mám to štěstí, že bydlím u lesa.  Jdu se toulat…
Nad údolím Krnčí,na zcela opuštěném místě lze najít zbytky chaty,která…
Říká se, jak na Nový rok, tak po celý rok, tohoto přísloví jsem se dnes…
Jdeme s dětmi do skanzenu hornictví, do bývalého dolu Mayrau ve Vinařicích u Kladna. Jdeme pěšky, protože bydlíme nedaleko. Dnes se…
Velká obec asi 4 km severozápadně od Kladna na úpatí Vinařické hory. Poprvé je historicky doložena ve druhé polovině 13. s…
Jdeme pěšky do našich lesů. Jdeme pozorovat zvířata ke krmelci. Dnešnímu…
Milý turisté, na svém profilu píšu hlavně o výletech vzdálených či…
Libušínské jezírko najdeme asi 1 km za Městečkem Libušín. O jezírko a jeho…
Největší středočeské město Kladno se nachází na samém okraji přírodního parku Džbán. Ten je vyhlášený výskytem orchidejí a jiných vzácných druhů. …
Uvědomil jsem si, že v místech, kde se už snad desítky let odehrává…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky, tentokrát se vydáme za svěd…
Jdeme pěšky z Kladna Rozdělova. Nejlepší výchozí bod je rozdělovský kostel…
Na dnešní výlet se vydáme autobusem z Veleslavína, který ale jezdí bohužel…
Starokladenský pivovar u Kozlíku je v centre mesta Kladno na triede Československej armády oproti Námestiu svobody. Je to nenapadná…
Barokní zámek je nejvýznamnější památkou města Kladna ve Středočeském kra…
Zámecká zahrada se nachází v Zádušní ul. v centru města u kladenského zám…
Jdeme do kladenského zámeckého parku a podívat se na zdejší…
Pro cyklisty z Kladna a okolí vznikl před nedávnem ideální výletní cíl.…