Tip na výlet: Svěží na rozhledně Babylon u Kramolína

Tipy na výlet Za gastronomií

Přemýšlíte, kam na výlet v okolí Třebíče? Namažte si vydatnou svačinu se sýrem Svěží a vydejte se s námi na druhou nejstarší rozhlednu v České republice – rozhlednu Babylon u Kramolína. Empírová stavba dominuje parku loveckého zámečku Vlčí kopec, poskytuje nádherný pohled na malebný kraj Vysočiny a dává prostor k přemýšlení, zda se ono biblické zmatení jazyků nestalo přeci jen na Moravě.

Hraběcí pýcha

Rozhlednu Babylon nechal postavit v roce 1831 majitel náměšťského panství Jindřich Vilém Haugwitz. Měla být ozdobou nedalekého loveckého zámečku Vlčí kopec (německy Heinrichlust či Josefhof), který postavil Haugwitz jakožto prostor pro rozvoj své lovecké vášně. Původním účelem rozhledny byly zeměměřičské aktivity, ale hrabě Haugwitz se naštěstí nespokojil pouze s klasickou nevzhlednou dřevěnou věží, které se k tomuto účelu stavěly. Svoji pomoc geodetům vzal jako otázku osobní cti a na kopci u parku loveckého zámečku Vlčí kopec tak vyrostla jedna z nejkrásnějších staveb svého druhu. Vznikla zde 40 metrů vysoká stavba pojatá ve velkorysém empírovém slohu, zdaleka viditelná ozdoba zámeckého parku byla navíc spojena se zámeckou krásnou stromovou alejí. Půdorys rozhledny je sice čtyřstěnný, ale vyšší patra mají tvar osmiúhelníku a dodávají tak Babylonu skutečně specifický a velmi snadno identifikovatelný vzhled.

V této čtyřicetimetrové podobě se však bohužel Babylon do dnešních dnů nezachoval. Jak už to tak u mnohých staveb z této doby bývá, geopolitické turbulence se nevyhnuly ani jí. Dělostřelectvo během prusko-rakouské války v roce 1866 nepatřilo zrovna k největším architektonickým nadšencům a zájmy budoucích výletníků jim také asi příliš neležely na srdci, a tak bylo vrchní dřevěné patro značně poškozeno a v tom samém roce odstraněno. V současné podobě má tak rozhledna ‚‚pouhých‘‘ 24,5 metru. Původnímu zeměměřičskému účelu Babylon příliš dlouho také nesloužil, již v průběhu 19. století se stal vyhledávanou turistickou atrakcí rozhledenchtivých výletníků.

Babylon se nachází ve výšce 491 metrů nad mořem a umožňuje nádherný výhled na Českomoravskou vrchovinu, okraj Brna, Pavlovské vrchy či jadernou elektrárnu Dukovany. A pokud budete mít opravdu štěstí a nad Zeleným vrchem, na kterém Babylon stojí, bude panovat skvělé počasí, tak můžete spatřit i Vídeň a Alpy. Od roku 1968 je věž součástí památkového fondu Státního ústavu památkové péče. V letech 1999, 2000 a naposledy v roce 2004 byla rozhledna opravována. Došlo tak například k obnovení nádherných stropních fresek, opravě fasády, impregnaci dubového schodiště o 105 schodech a renovaci střechy. Čas od času je však stavba trápena padající omítkou a praskajícím zdivem. Konstrukce stavby a bezpečnost návštěvníků však podle odborníků není nijak ohrožena a jde spíše o kosmetické vady.

Kudy na Babylon

Na Babylon se nejsnáze dostanete ze silnice z Kramolína do Mohelna, asi kilometr za Kramolínem se nachází odbočka vpravo, která vás zhruba po 500 metrech dovede až k parkovišti pod rozhlednou.

Tuto skvělou příležitost k výletu můžete navíc spojit se soutěžením o praktické ceny! Díky soutěži Svěží s věží vám stačí pořídit originální fotografii, jak si užíváte na rozhledně sýr Svěží v jedné z jeho čtyř originálních příchutí a následně se s výsledkem pochlubit na webových stránkách www.presidentsvezi.cz. Tak s chutí do toho!

Poslední aktualizace: 16.8.2016
Tip na výlet: Svěží na rozhledně Babylon u Kramolína na mapě

Příspěvky z okolí Tip na výlet: Svěží na rozhledně Babylon u Kramolína

Okolí Dalešické přehrady
Končili jsme týden dovolené na Uhersko Hradištsku a pokračovali jsme přes…
Vodní nádrž Dalešice s nejvyšší sypanou přehradní hrází v ČR se nachází j…
Výrobní komplex nedaleké Jaderné elektrárny Dukovany dotváří přečerpávací…
Dalešická přehrada se nachází na středním toku řeky Jihlavy.…
Dalešická přehrada je nejhlubší vodní nádrží na našem území. Její…
Okolí přehrady je velmi malebné a romantické. Koryto lemují příkré stráně,…
K výletu Na Rozhlednu Babylon jsme se vydali jednoho uplakaného dne, kdy to nebylo počasí  na kolo a vyjímečně jsme se ze Štítar…
Rozhledna Babylon.
Při cyklistickém výletu okolo Dalešické přehrady jsme v Kramolíně udělali malou odbočku a vyjeli si na rozhlednu Babylon. Jedna z nejstarších rozhleden na Moravě se vypíná na…
Na Zeleném kopci asi 1,5 kilometru od Kramolína v okrese Třebíč najdeme od…
I když je na Třebíčsku dosti vrcholů přesahujících šestisetmetrovou hranici, existuje na okrese pouze jediná Rozhledna Babylon na nevysokém Zeleném…