Tip na výlet: Orlické hory

Redakce turistika.cz se vydala na podzimní výlet do Orlických hor. Navštívili jsem zde několik měst, přírodních a kulturních památek, pensionů a restaurací. Vydali jsem se autem z Hradce Králové, směr Třebechovice pod Orebem. Město se rozkládá na okraji Hradeckého lesa a nad soutokem potoka Dědina s řekou Orlicí. Největším lákadlem města je muzeum betlémů, které najdeme na náměstí. Unikátem muzea je Třebechovický betlém, jehož figurky jsou uvedeny do pohybu. Betlém představuje nejenom výjevy z bible, ale také život ve městě na konci 19. století. V okolí města je jen mírně zvlněná krajina, která je protkána velkou sítí značených cyklistických tras, po kterých se vydáme do oblasti Hradeckého lesa, a nebo do města Hradce Králové. Dále jsem pokračovali směr Orlické hory. Po necelých 10ti km je malebné městečko Opočno s bohatou historií a zámkem. První zmínka o Opočnu se objevuje v roce 1068 v Kosmově kronice. Další zmínka pochází z roku 1130. Podle archeologických výzkumů byla osada založena ve 13. století. Byl tu postaven hrad, který odolal v roce 1421 i 1422 náporu husitů. Hrad byl dobyt až v roce 1425. Po období husitských nepokojů se majitelem panství stal rod Trčků z Lípy. V roce 1634 byl majetek zabaven a novými majiteli se stali Colloredové z Wallse. K rozšíření města došlo po stavbě železnice v letech 1874 až 1875. Necelých 5 km od Opočna leží Dobruška. Město se rozkládá v údolí tvořeném z východního směru Orlickým podhůřím. Západním směrem od města je krajina východočeského Polabí. Dobruškou protéká říčka Dědina. Severním a jižním směrem od městečka najdeme les. Severní les nese název Halín, v severní části lesa je vybudován rybník. Jižní les se jmenuje Chlum, nejvýše položené místo v lese je ve výšce 357 m.n.m. U jižního okraje lesa jsou tři rybníky, největší z nich Broumar je určen ke koupání. Z Dobrušky jsme pokračovali dále do zimního střediska Deštné v Orlických horách. Za návštěvu zde stojí, v těsné blízkosti kostela sv. Maří Magdalény, architektonického skvostu od J. B. Santiniho Aichela, zajímavě koncipované muzeum. Patří mezi nejmladší ve Východočeském kraji. Slavnostně bylo otevřeno v prosinci 1990 za přítomnosti tehdejšího ministra kultury Milana Uhde a známého sochaře a spisovatele Vladimíra Preclíka. Je výsledkem téměř dvacetileté práce Vlastivědného aktivu, který zde působil. Všechny jeho obsahově bohaté expozice byly vybudovány svépomocí, stejně tak nápadité a citlivě řešené výtvarné provedení. V okolí je několik turistických tras i cyklotras. My jsem se ubytovali v hospůdce Na staré cestě , kde bych obzvláště pochválil skvělou kuchyni a rodinou atmosféru. Ráno jsme vyrazili na Velkou Deštnou, která je s se svou nadmořskou výškou (1 115 m) nejvyšším bodem Orlických hor. Podrobně pospanou turistickou trasu nejdete ZDE. Druhý den jsem pokračovali do Olešnice v Orlických horách. Pohraniční obec ležící v těsné blízkosti státní hranice s Polskem. První zmínky o ní jsou již z roku 1369 ve zbraslavském urbáři. V 15. století zde byla objevena ložiska železné rudy. Kolem roku 1570, se vznikem hamrů, nastává rozmach obce, která byla roku 1607 povýšena na město. V 17. století však dolování upadá. V okolí Olešnice se rozprostírají nádherné květnaté louky s řadou chráněných a ohrožených druhů rostlin. Ideální místo pro klidné strávení dovolené. Poslední zastávkou našeho putování bylo Nové město nad Metují. Město bylo založené na kopci obtékaném řekou Metují společně s tvrzí v roce 1501 Janem Černickým z Kácova. V roce 1526 postihl městečko ničivý požár. Nově budované domy byly v renesančním stylu a započalo se také s výstavbou zámku. Zámek v Novém Městě nad Metují v Královéhradeckém kraji je pro návštěvníky otevřen po celý rok. Z období na počátku 20. století mohou návštěvníci zhlédnout autentické interiéry ve stylu vrcholné secese, art deco a funkcionalismu. Na prostranství před zámkem a v rozlehlé zámecké zahradě jsou umístěny barokní sochy od Matyáše Bernarda Brauna. Reprezentační zámecké sály slouží ke konání plesů, módních přehlídek, recepcí, koncertů a seminářů. Po návštěvě zámku jsem se stavili na oběd v hotelu U Broučka, kde vaří výborná česká jídla. Za zmínku stojí i dětské hřiště u zámku, kde se můžou vaše děti v klidu vyřádit ;).

Poslední aktualizace: 23.10.2007
Tip na výlet: Orlické hory na mapě