Termální lázně Nyíregyháza-Sóstógyógyfürdő (Maďarsko)

Tipy na výlet Rodina s dětmi

Jedeme na sever východního Maďarska – cesta z Prahy vede přes Brno, Bratislavu, Budapešť (určitě stojí za zastávku) až do cíle, města Nyíregyháza-Sóstógyógyfürdő. Celá cesta (cca 760 km) vede po dálnici, dá se tedy pohodlně zvládnout za cca 7 hodin jízdy – nejhorším úsekem je již tradičně naše D1.

1) areál zdejších lázní je prostě parádní! Skládá se z několika částí, které zahrnují přírodní jezero, termální venkovní koupaliště, lázeňský dům, Aquapark, nebo saunový svět. Všechny části jsou propojené, za jedno vstupné tak návštěvník může navštívit i ostatní části areálu. Celkem 22 bazénů s různě teplou léčivou vodou láká návštěvníky k odpočinku a vodním hrátkám. Venkovní část lázní je zatravněná – stačí si tedy na trávník roztáhnout deku a mezi koupáním se natáhnout do stínu vzrostlých stromů, kterých je tu spousta.

Foto: Bekmen

Zdejší termální prameny obsahují ve vysoké koncentraci hydro-karbonát chloridu sodného, jód a bróm. Jsou využívány především k léčbě pohybového ústrojí a kloubů. To by mohlo evokovat, že budou lázně plné návštěvníků dřívějšího data narození. Není tomu ale tak, protože se zdejšímu areálu dobře povedlo sladit variantu léčebných lázní s prvky zábavy pro děti a mládež. Ti nejmenší se mohou brouzdat v dětském bazénku, či si hrát na piráty v maketě pirátské lodi – pochopitelně pod dohledem rodičů z nedaleké vířivky :o)! Ti o něco starší jistě ocení bazén s umělým vlnobitím, nebo několik opravdu velkých tobogánů a vodních skluzavek. A ti ještě starší si jistě užijí venkovní pool bar – 2x v týdnu se tu koná noční koupání = diskotéka v bazénu (podle bohaté účasti soudím, velmi populární akce).

Zajímavostí je způsob dezinfekce vody v bazénech. Protože by se její filtrací snížil obsah minerálů a tím i léčebný efekt, řeší se to kompletním vypuštěním bazénů, jejich vyčištěním, dezinfekcí a následným znovunapuštěním termální vodou. Zaměstnanci lázní tak mají o „zábavu“ každý večer postaráno.

2) další obrovskou atrakcí je ZOO – cca 10 minut pěšky od lázní. Pokud si ji budete chtít opravdu důkladně projít (a budete sebou mít děti) – vyhraďte si na ZOO klidně celý den. V ZOO najdete na rozloze 30 ha na 5.000 zvířat – od slonů a nosorožců po tučňáky, tuleně, nebo žraloky. Ano, čtete dobře – součástí ZOO je i Ocenárium s řadou akvárií a velkou nádrží s proskleným tunelem, kde přímo nad vaší hlavou propluje žralok, rejnok nebo některý z dalších obyvatel Indického oceánu. A kdo by měl vodní říše ještě málo, může navštívit tulení show. ZOO pro mne byla velmi milým překvapením a ač většina turistů bude primárně směřovat do zdejších lázní, dokážu si představit, že by se sem značná část návštěvníků vydala i „jen“ do ZOO!

3) cestou ke skanzenu lidové architektury (klasicky cca 10 minut pěšky od lázní) můžete navštívit lanový park. Skanzen připomíná jednotlivé typy staveb v průběhu času – od těch nejjednodušších obydlí nemajetných vrstev až po domy bohatých statkářů. Součástí expozice je i škola, nebo kostel. Všechny stavby byly v původním místě rozebrány a ve skanzenu poté znovu postaveny.

Ubytovacích možností je celá řada – od penzionů po hotely. Za zmínku stojí především Hotel Fürdőház http://en.sostort.hu/hotel-bathing-house/ - který je v samém centru lázní a v ceně ubytování je i vstup do lázní.

Foto: Bekmen

Maďarská gastronomie je vyhlášená – tady se asi nedá ani „šlápnout“ vedle. Vše co jsme si dali bylo výborné. Překvapila mne například polévka s citrónem (název jsem si bohužel nepoznamenal) – šlo o teplý vývar s masem, zeleninou, patrně smetanou… a plátkem citrónu!!! Pro mne netradiční spojení ale chutnalo výborně a v horku (které při naší návštěvě panovalo), byla polévka velmi osvěžující. Dalším vynikajícím produktem zdejšího kraje je pálenka. Většinou slivovice a huškovice, pálí se ale i z jablek a broskví. A to ještě není vše, protože nedaleko se nachází vyhlášená Tokajská oblast. K tomu si přidejte klasické produkty jako klobásy, salámy, nebo papriku – a máte o dárky z cest pro příbuzenstvo a přátele postaráno!

Termální lázně Nyíregyháza-Sóstógyógyfürdő doporučuji k návštěvě – vše důležité je tu kousek od sebe. V lázních si odpočinete, vaše děti se tam báječně „vyblbnou“ a ZOO určitě překračuje svojí atraktivitou hranice regionu. Jedinou výtku bych snad směřoval k místním komárům – údajně jsme přijeli po vydatných deštích což jejich výskyt znásobilo, ale pro jistotu si sebou vezměte repelent…

Další informace najdete na:

sk.sostort.hu

nebo na Turistice: https://www.turistika.cz/mista/nyiregyhaza

Poslední aktualizace: 26.6.2014
Termální lázně Nyíregyháza-Sóstógyógyfürdő (Maďarsko) na mapě
Autor: Bekmen

Příspěvky z okolí Termální lázně Nyíregyháza-Sóstógyógyfürdő (Maďarsko)

Turistická známka č. 139 - NYÍREGYHÁZI - ÁLLATPARK - SÓSTÓ ZOO
První zmínky o tvrzi pocházejí přibližně z roku 1318. Za prvních vladyků stála, ještě dřevěná, v močálovité níž…
Město ležící v Severovýchodní části Maďarska – od Prahy vzdálen…
Malé mestečko na východe Maďarska. Ďalšia rýchliková stanica je už hranica pri Užhorode. …