Terčino údolí

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Vydáme se na místo,které bylo uznáno jako Národní přírodní památka.
Když jsem připravoval program letošní program a narazil jsem na Terčino údolí v Nových hradech,nebyl jsem si zpočátku jist,zda romantický,krajinářský park s tématikou lázeňství je to pravé pro tátu a dva syny(27 a18).Nakonec jsem stezku zařadil a rozhodně nelituji.
Park patrně nelze nenajít díky místním ukazatelům.Zaparkovali jsme na placeném parkovišti u nouzového nocoviště.Parkování je možné i u hlavní vstupní brány do parku cca 0,5 km dále.Zaparkujete-li u hlavní brány,o nic zásadního nepřijdete.
My jsme trasu začali u nouzového nocoviště a vyrazili na stezku.Po chvíli bylo možné odbočit z cesty po červené značce což někteří skutečně udělali,my jsme se však drželi zelené.
Stezka má 12 zastavení s informačními panely na nichž je přiblížena historie,rozvoj parku a současně nás informují i o místech a stavbách,které se nedochovaly.
Po zhruba půl kilometru vidíme vstupní bránu a blížíme se k zastavení č.2-Hamr.Je zde restaurace kde zastavujeme na kávu a krátké občerstvení.Cesta poté je velmi příjemná a po rovině.Zastavení č.3 jsou Lázničky kde je další a zároveň poslední možnost se parku občerstvit.Pokračujeme k zastavení č.4 Modrému domu z něhož jsou dnes už jen ruiny.Příští zastavení je dle mého názoru dominantou celého parku.Č.5 vodopád.Je sedm metrů vysoký, není dílem přírody ale člověka.Na tomto místě je to ale úplně jedno,protože zde beze slova stojíme a fascinovaně hledíme na proud vody jenž padá a padá....Na tomto romantickém místě nám nepřišlo ani divné,že tam patrně starosta s šerpou přes rameno oddával dva páry.
Pokračujeme dále až k rozcestí,kde nám intuice napovídá jít rovně,ovšem turistická značka nám říka vlevo.Poslechneme a jinou cestou se jakoby vracíme zpět.Po chvíli jsme nad vodopádem a míjíme další zastavení.Cesta nás zvolna dovádí k rybníku kde je neskutečný žabí koncert a následně zastavení č.8 tvrzi Cuknštejn.Zmiňuji pouze zastavení s dochovalými stavbami.Pokračujeme přes místa,která nabízí krásná přírodní scenérie až dokráčíme k poslednímu zastavení č 12 Švýcarskému domu.V tuto chvíli vycházíme z lesního porostu na louku a směrem dolů se vracíme.Vycházíme zhruba mezi Hamrem(zastavení č.2) a vstupní bránou.Poté už se vracíme zpět na parkoviště.
Stezka měří necelých osm kilometrů a nabízí i zkrácenou verzi kdy vynecháte odbočku na Cuknštejn.My jsme ji však chtěli projít celou.Můj osobní dojem ze stezky v Terčině údolí je velmi dobrý.

Jdeme za krajinářským parkem jenž byl uznán coby Národní přírodní památka a je chráněn jako kulturní památka ČR.

Najíst a občerstvit se je možné v restauraci Hamr-zastávka č.2 a v restauraci u zastavení č.3 Lázničky,kde je možnost i ubytování-penzion Lázničky.

Velmi příjemná vycházka s krásnými přírodními panoramaty a dochovanými stavbami.

Cena parkování 10/hodinu.Parkovné vybírá ochotný výběrčí,který Vás seznámí se vším co se právě v okolí děje a seznámí Vás se všemi památkami v okolí Nových hradů.
Vstupné do parku se neplatí.

Poslední aktualizace: 8.1.2021
Terčino údolí na mapě
Autor: Drumer1965

Příspěvky z okolí Terčino údolí

Terčino údolí
Chráněný park Terčino (též Terezino) údolí leží asi 1 km jihozápadně od…
Od roku 1989 chráněný památný strom (dub letní). Podle většiny dostupných zdrojů je strom více než 500 let starý. Vysoký 25m, obvod…
Lázničky (též Václavovy lázně) jsou další stavbou vybudovanou v letech…
Obnovený Gabrielin rybník, který své jméno získal po manželce Jiřího I…
V romantickém lesoparku u Nových hradů v Terčině údolí najdeme mimo jiné i…
Rozcestník U Lázniček najdeme před empírovým lázeňským domem Lázničky (též…
Na místě zříceniny Modrého domu (název odvozen od kdysi modré střechy) …
Švýcarskou chatu nechal postavit Jiří František Buquoy, ovlivněn …
Loveckou chatu "Švýcarský dům" nechal na místě původního selského stavení…
Chráněný park Terčino (též Terezino) údolí leží asi 1 km jihozápadně od Nových Hradů v údolí říčky Stropnice v Novohradských horách.…
Rozcestník U Odpočívadla se nachází na křižovatce lesních cest přibližně uprostřed romantického lesoparku Terčino údolí. Rozcestím…
K romantickým procházkám vás tentokrát pozveme do Tereziina údolí, do něh…
Vodopád - Terezino údolí
Umělý vodopád byl postaven nad řekou Stropnicí v roce 1817. Je typickou…
Původně Hamerský mlýn byl v roce 1860 upraven ve stylu anglické n…
Rozcestník U Hamru najdeme v Terčině údolí kousek od bývalého hamerského mlýna, v kterém je dnes penzion. Rozcestím U Hamru prochází…
Tento úmělý vodopád je součástí krajinářského parku Terčino údolí, který byl již v roce 1949 vyhlášen státní přírodní rezervacií.…
Tvrz Cuknštejn stojí nad říčkou Stropnicí jihozápadně od Nových H…
Pozdně gotická tvrz Cuknštejn se nachází na okraji parku Terezino…
Ves Krčín je zmiňována již v roce 1359, kdy je prodána společně s Novohradským panstvím Vítkem z Landštejna pánům z Rožmberka. Rožmberkové následně…
Terčino nebo také Tereziino údolí se rozkládá v Novohradský horách v údolí…