Terakotová armáda v Česku

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Ne každému se podaří navštívit Mauzoleum prvního císaře dynastie Čchin (celé jméno císaře Čchin Š'-chuang-ti) východně od města Si-an (dříve Čchang-an) v čínské provincii Šen-si, kde může na ploše areálu 46 km2 vidět terakotovou armádu sestávající z více než osmi tisíc soch válečníků a koňů s válečnými vozy, to vše z období kolem roku 220 před naším letopočtem. Alespoň malý zlomek z tohoto osmého divu světa můžeme spatřit do 10. června 2018, každodenně od 10 do 19 hodin, na výstavě Terakotová armáda v Kladně. Dalším místem putovní výstavy bude Trojhalí Karolina v Ostravě v období od 25. června do 19. srpna 2018.

Císařova hrobka s terakotovou armádou byla objevena z historického hlediska teprve nedávno, v březnu 1974, když rolník Jan Pchej se svými spolupracovníky náhodně narazil při kopání studny na zlomky hliněných plastik. To ještě netušil, že objevil čtyřkomorovou hrobku skrývající poklad nevyčíslitelné hodnoty, na který se dnes jezdí dívat turisté z celého světa. Výstavba hrobky začala v roce 245 před n. l., rok po nástupu třináctiletého Čchin Š'-chuang-ti na trůn (246 před n. l.). Po celých 40 let ji stavělo 700 tisíc lidí a v době císařovy smrti stále ještě nebyla hotová.

Terakotový voják se vyráběl z pásů hlíny, kterými se vytvořilo nejprve duté torzo. Paže a nohy se vyrobily stejným způsobem a přilepily k tělu. Poté se přidala hlava. Specializovaní řemeslníci hlavu potáhli tenkou vrstvou jílu a následně jí vtiskli specifické rysy ve tváři a osobitý účes podle hodnosti. Každý obličej z více než osmi tisíc je jiný, originální. Jeden mistr sochař společně s deseti zručnými řemeslníky vyrobil v průměru jednu sochu za měsíc. Takových skupin na místě pracovalo 87. Sochy byly původně barevné. Po přístupu na vzduch svoji barevnost brzy ztratily.

Vraťme se ale do Kladna. Na výstavě je k vidění 70 certifikovaných soch včetně koní. Zblízka si prohlédnete v mírně nadživotní velikosti sochy vojáků ve zbroji i bez ní, kavaleristy, vozataje, poručíky, důstojníky, jezdce, generály, kušníky stojící i klečící a další. Hmotnost jednotlivých soch se pohybuje od 100 do 300 kilogramů. Jedna socha válečníka slouží pro fotografování s návštěvníky.

Výstavní prostory jsou doplněny řadou panelů, na kterých si můžete přečíst o výstavě, objevení hrobky, smrti panovníka, účesech, reformě měny, reformě měrných systémů a vah, jazyku a písmu, ideologii náboženství a kultury, dopravních stavbách, silnicích, vodních kanálech a dalším. Vše z období třetího století před naším letopočtem, za vlády císaře Čchin Š'-chuang-ti, sjednotitele a reformátora Číny. Rozepisovat se o uvedeném by zabralo několik stránek. Nebyl by to již tip na výlet, ale historický náhled do doby vládnutí jmenovaného císaře. O všem se dá dočíst v průvodci výstavou, na wikipedii i jinde.

V malém kinosále se ve smyčce promítá asi hodinový zajímavý dokument opatřený českými titulky. Fotografování ve výstavních prostorách je povoleno. Je v nich však poměrně šero z důvodu navození atmosféry, sochy jsou slabě osvětlené.

V Kladně se výstava koná v nákupním centru OAZA. Pár desítek metrů od vchodu na výstavu je restaurace a také obchod s potravinami.

I když máme Kladno trochu z ruky, nelitujeme cesty. Výstava se nám líbila, zaujala nás a rádi si o dávné historii Číny přečteme více.

Základní vstupné činí 150 Kč, zlevněné 120 Kč. Za děti od 6 do 15 let zaplatíte 60 Kč. Rodinné vstupné vás přijde na 350 Kč. Jste-li skupina nad 15 osob, vstupné pro každého je 90 Kč.

Průvodce výstavou stojí 30 Kč. Dočtete se v něm o Číně před prvním císařem, životě a smrti císaře, sjednocení Číny, zavedení reforem, Velké čínské zdi, císařově hrobce, výrobě terakotových vojáků, účesech, symbolice rukou, hodnostech vojáků, dále o koních, válečných vozech a zbraních. Kromě průvodce výstavou si v pokladně můžete zakoupit i různé suvenýry.

Za fotografování se neplatí. Parkovné u obchodního domu je zdarma. Více informací o výstavě získáte na www.chinese-emperor.com.

Poslední aktualizace: 30.5.2018
Terakotová armáda v Česku na mapě
Autor: dupis

Příspěvky z okolí Terakotová armáda v Česku

Kročehlavské lesy
Začíná být pravdou, že se do lesa začínám bát chodit. Zvlášť někam, kde to znám. Ne, že bych měl strach z přepadení nebo divé zvěře.…
Ve středu 25.8. loňského roku se konala oslava mých, už pokročilých narozenin. Sraz, i s dětmi, jsme měli v restauraci na pomezí…
Sídliště by asi považoval za cíl výletu či procházky jen blázen nebo…
Jak tak procházím bývalým městem Kročehlavy, snažím se občas najít i něco v těch panelových sídlištích, kde bydlí většina lidí (nejen Kročehlav, ale i celého…
Sídliště by asi považoval za cíl výletu či procházky jen blázen nebo…
Ony ty Kročehlavy se nám trochu roztáhly. Jih a jihovýchod obsadila síd…
Pravda, hned jsem se k dalšímu bádání nedostal, ale pár obrázků se vylíhlo…
Obec Velké Přítočno leží ve středních Čechách, asi 1 km jižně od města Kl…
Tu sobotu jsem se dost špatně vyspal, pravda, vstával jse…
Nějak nám to jaro přesunuli, učili jsme se kdysi ve škole, že první Jarní…
Samozřejmě, že jsme léto nestrávili obklopeni městem celé. Pavlína chodí…
Jedeme se projet na kole kolem Kladna po kladenské cyklostezce 017. Když…
Silvestr 2012, člověk by se měl povinně veselit, ale mně to nebaví. Pavlínu ostatně taky ne, už ráno kamsi zdrhla, a až potom jsem…
Na poslední, tak zhruba prvorepublikový, shluk domů jsem si …
Já nejedu nikam, dnes Vás pozvu do města, kde bydlím. Kladno je dobře…
Znalci prominou, to s čím to sousedí, byla tuším huť Koněv a před maršálem…
Máma zase potřebovala vyřešit problém. Přišla jí přihláška na výcvikový tábor jezevčíků a ona si s ní nevěděla rady. A ona, tam…
Konečně jsem se ,,rozhoupal“ k tomu, abych vyrazil poznat další město a…
To tuhle v pondělí mi zase volala hlasem vystresovaným máma. Nestrhli jí …
Kladno leží ve Středních Čechách, západním směrem od Prahy. Kladno je úzc…