Tam, kde jsou starokladrubští vraníci doma

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Slatiňany, město rozkládající se na březích řeky Chrudimky, které má ve svém znaku zvíře, kterým se nejvíce proslavilo, tj. černého starokladrubáka, toť cíl tohoto výletu.

Do Slatiňan přijíždíme autem, které parkujeme ve Vrchlického ulici pod zámkem. Vyrážíme směr zámek, ten ale není prvním cílem našeho výletu. Přes zámecký park jdeme ke zdejšímu hřebčínu. Slatiňanský hřebčín byl založen jako zámecký hřebčín v roce 1898. Starokladrubští vraníci se sem nastěhovali po druhé světové válce. Při prohlídce hřebčína, kde se natáčel známý televizní seriál Dobrá Voda, postupně navštívíme stáj plemenných hřebců, stáj klisen s hříbaty, historickou kočárovnu a sedlovnu. Klisny, které zrovna nebyly ve stáji při další cestě obdivujeme na přilehlých pastvinách. Po prohlídce domova těchto ušlechtilých zvířat se vracíme zpět k zámku, odkud vyrážíme po zelené turistické značce. Procházíme zámeckým parkem, následně naše cesta vede kolem pastvin, kde se pasou klisny, které při naší prohlídce nebyly ve stájích a přicházíme ke Švýcárně.

Tato budova, postavená v roce 1839 sloužila v minulosti jako myslivna, následně zde pobývalo i panstvo při svých pobytech v přírodě a nyní je v ní umístěno interaktivní muzeum starokladrubského vraníka. Od muzea pokračujeme ke Kočičímu hrádku. Tuto miniaturu hradu nechala postavit kněžna Auerspergová na přelomu 19. a 20. století pro své děti, aby si měly kde hrát. Skvělý nápad kněžny ocení malí i velcí návštěvníci tohoto místa i dnes.

U Kočičího hrádku přejdeme na modrou značku a po té dojdeme k rozhledně Bára II.. Rozhledna Bára II. byla postavena na úbočí vrchu Hůra u skalního útvaru zvaného Čertova skalka. A proč ta dvojka za jménem Bára? Za to může vichřice, která se krajem prohnala v roce 2008 a původní Rozhledna Bára byla její silou smetena pouhé čtyři dny po svém otevření. V září roku následujícího pak byla otevřena na stejném místě stávající rozhledna, opět postavená ze dřeva, se stejným jménem, akorát má na konci svého názvu římskou dvojku. Z rozhledny je výhled na Železné hory, Polabí a při dobré viditelnosti i na Krkonoše a Orlické hory.

Po pokochání se dalekými výhledy se na zpáteční cestu vydáme po žluté turistické značce. Obcházíme tím vlastně vrch Hůra. Dojdeme k rybníku Perný a odsud pokračujeme směrem zpět na Slatiňany po zelené značce. Po cestě ještě navštívíme jedno vyhlídkové místo, kterým je vyhlídková věž Na Chlumu. Vyhlídková věž vysoká 10 metrů byla postavena na začátku 20. století knížetem Auerspergem pro zlepšení výhledu panstva do tehdejší myslivecké obory. Po druhé světové válce byla obora zrušena a vyhlídková věž začala chátrat, až z ní zůstaly jen ruiny. V roce 2013 byla však kompletně zrekonstruována a i když z ní je v současnosti výhled značně omezen díky vegetaci, je to moc pěkná stavba krásně zapadající do zdejší krajiny.

Naše další cesta vede k rozcestí Nad Monakem, kde přejdeme na žlutou značku. Ta nás kolem výletní restaurace Monako a následně kolem Vrchlického návrší dovede nazpět do slatiňanského zámeckého parku. A kdo by toho ještě neměl dost může navštívit i zámek samotný.

Původní renesanční zámek byl vystavěn v druhé polovině 16. století na místě bývalé tvrze. V polovině 18. století se majiteli již barokně přestavěného zámku stávají příslušníci rodu Auerspergů. Knížecí rod Auerspergů byl jedním z nejvlivnějších rodů v tehdejší habsburské monarchii. Rodina si zdejší kraj velmi oblíbila a zámek se stal jejich nejoblíbenějším vesnickým sídlem. Díky péči knížecí rodiny se nám tak do dnešních dnů zachoval krásný objekt i se svým úžasným okolím. Rodina Auespergů zámek obývala až do roku 1945 kdy o něj přichází na základě Benešových dekretů. Již v roce 1950 je zámek otevřen veřejnosti. V současné době se zde nachází hippologické muzeum, v další části zámku se pak můžeme přenést do přelomu 19. a 20. století a při prohlídce zjistit jak a v jakém prostředí zde v tomto čase žila knížecí rodina.

Prohlídkou zámku tento výlet končí a nám už nezbývá nic jiného, než po celodenním putování a poznávání tohoto Krásného a zajímavého místa nasednout do auta a vyrazit směrem k domovu.

Zámek, hřebčín, zámecká zahrada, muzeum, rozhledna či vyhlídková věž, to vše nabízí kraj, kde se tak poctivě a s láskou starají o jeden z našich národních pokladů, o starokladrubské vraníky. Toto vše je možné spatřit při popisovaném výletě, jehož délka je asi 9 km.

Občerstvili jsme se u kiosku u rozhledny Bára II., další možnost je buď v samotných Slatiňanech, nebo ve výletní restauraci Monako.

Největším zážitkem pro nás byla prohlídka hřebčína.

Hřebčín Slatiňany: otevřeno od dubna do října každý den mimo pondělí od 10-16 hodin, komentované prohlídky stájí začínají v 11, 13, 14:30 a 16 hodin. Vstupné 90,- , zlevněné 60,- Kč.

Švýcárna Slatiňany: otevřeno duben a říjen o víkendech, květen až září denně mimo pondělí od 10 do 17 hodin. Vstupné 70,- a 30,- Kč.

Kočičí hrádek je celoročně volně přístupný.

Rozhledna Bára II.: otevřeno květen a říjen o víkendech 10-17 hodin, od června do září denně 10-18 hodin. Vstupné zdarma.

Vyhlídková věž Na Chlumu je celoročně volně přístupná.

Zámek Slatiňany: otevřeno duben a říjen SO, NE a svátky 10-15 hodin, květen, červen a září ÚT-NE 10-15 o víkendu 16 hodin, červenec a srpen ÚT-NE 9:30-17 hodin. Vstupné 100,- zlevněné 70,- Kč.

Poslední aktualizace: 29.7.2017
Tam, kde jsou starokladrubští vraníci doma na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Tam, kde jsou starokladrubští vraníci doma

Anglický zámecký park - Slatińany
Anglický park okolo zámku ve Slatińanech vznikl koncem 18. stol. Byl…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky, tentokrát se vydáme na výlet úzce specializovaný. Tématem, bude totiž kůň. Důležité, je dostat se do Slatiňan.…
Státní zámek Slatiňany
Soutěž 3 body
Státní Zámek Slatiňany Zámek ve Slatiňanech - původně gotická tvrz …
Jedeme do Slatiňan, autem nebo vlakem, zaparkujeme u informačního centra a…
Chov koně Převalského byl ve Slatiňanech zřízen v roce 1993 ve…
Součástí prohlídek jsou stáje plemenných hřebců, porodní stáje klisen, kde si mohou návštěvníci prohlédnout naš…
Při procházce Zámeckým parkem ve Slatiňanech objevíte v jeho krajní části…
Hřebčín, známý z televizního seriálu Dobrá Voda, se nachází v sousedství…
Zámecký park o rozloze 16 ha byl založený roku 1796 v anglickém stylu a je…
V Zámeckém parku před jižním průčelím zámku se nachází třímetrová…