Tajuplný Boží kámen.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

V rozsáhlé Bavorovské vrchovině patří Boží kámen ( 621 m.n.m.) mezi vyhledávané Hory. Především vyznavači všeho tajemného této hoře dali přídomek silného energetického místa. Ale i turista objevující krásy naší malé zemičky si tady přijde na své. Kromě ještě dosti zachované přírody se tady najdou místa hezkých výhledů. V neposlední řadě i díla a dílka vzešlá z lidské dílny tu mají slušné zastoupení. Nám zbývalo vybrat nástupní místo a tak z několika možných jsme si vybrali ves Tažovice. Ta se nachází přibližně tři kilometry jihovýchodně od známých Volenic. Obcí protéká Novosedelský potok a její větší část je rozložena v kotlině nad pravým břehem potoka. Velká náves s kapličkou byla výchozím místem na Boží kámen.

Zima zanechala ještě hodně mokrých stop na cestách a tak jsme se rozhodli pro okresku vedoucí do Kraselova. Za posledním domkem začíná táhlé, dlouhé stoupání a silnice tady prochází starším smrkovým lesem. Tak to pokračuje až do sedla, kde je nutné odbočit ze silnice doleva. K tomu se nabízelo několik cest a nám se líbila ta při okraji louky. Odtud se otevřel pohled k severovýchodu, ale viditelnost nám nebyla zrovna nakloněna. Zato naše cílová hora na severu se zdála být jako na dlani. Cesta odtud prochází mezi loukami a lesíky. V okolí byly čerstvě poražené stromy a vonělo to tady pryskyřicí. Smrkový les s přibývající výškou ustoupil borovému. Objevili jsme i směrovky a klikatící se stezkou jsme stoupali na vrchol. Cestu nám zpestřilo několik žluťásků, které vytáhly paprsky ještě zimního slunce. Stromů ubývalo a před námi se objevil vrchol.

Jeho plocha je jen několik desítek čtverečních metrů a je celá vyplněna velkými kameny. Ty jsou všelijak poskládané a člověk by při pohledu na tu nádheru uvěřil i v existenci obrů. Příroda dokáže dosti často hodně překvapit. Škoda, že z vrcholu není nic vidět. Hodiny se posunuly o něco dopředu, když jsme se rozhodli pro sestup. Z okraje lesa jsme sestoupili po louce k okraji Tažovické Lhoty. Při lepší viditelnosti to musí být paráda, je odtud vidět k západu a severu. Samotná osada je jen několik stavení s hezkou kapličkou. Bývalé statky se honosí štíty selského baroka a staré lípy to dokreslují k dokonalosti. Severně nad osadou se vypíná hřeben Bučí hory a její holý vrchol slibuje zajímavé výhledy. Tak snad někdy příště to vyjde. Z osady pospíchá do údolí úzká silnička s alejí starých stromů a po čtvrthodince jsme na okraji Tažovic.

Obec více než zajímavá se do listin poprvé dostala v roce 1360. Tehdy tu stála tvrz a několik stavení. Od té doby se jistě hodně změnilo. Kaplička byla postavena v 19. století a dvě dřevěné sochy představující Pannu Marii a sv. Floriána tu moc dlouho nestojí. Scházíme do údolí potoka kolem bývalé školy a menšího sportoviště. Přes potok vedou dva mosty. Nás zajíme ten starší z Roku 1815 s výklenkovou kaplí a barokní sochou sv. Jana z Nepomuku z Roku 1771. Kolem bývalého mlýna, na druhém břehu procházíme k zámku. Byl postaven v roce1695 v barokním slohu a později empírově upraven. Jedná se o patrovou stavbu na půdorysu písmene L obklopenou několika hospodářskými budovami. Kdysi tu bývala nádherná francouzská zahrada, která se dostala i do učebnic zahradní architektury. Kde, že loňské sněhy jsou. Zámek je ještě v obstojném stavu, ale okolní budovy s barokními štíty pozvolna chátrají. To platí i o zahradě, druhé části parku na jižní straně a ovocném sadě. Staletá lípa při západní straně parku by jistě mohla vyprávět. Ze silnice u zámku je hezký pohled na Tažovickou Lhotu a její okolí. Vracíme se na náves a náš výlet se stává pomalu minulostí.

Na občerstvení v těchto končinách může návštěvník zapomenout. Jídlo a hlavně pití je nutné mít v batohu. Jak je to s ubytováním jsme nezjistil. Snad nedaleké Volenice by mohly něco k ubytování mít.

Hodně hezká příroda se jistě musí líbit každému. To se již nedá tvrdit o zámku. Mimořádně hezký je starý most a když se dají plusy a minusy proti sobě, tak se to rovná. Co se týče energie pryštící z hlubin, tak bohužel nemohu posloužit. Nic mimořádného se jaksi nekonalo,. Zřejmě to bude jen v oblasti lidské fantazie a ta je nekonečná.

Celá cesta se vejde do 6 až 7 kilometrů s převýšením okolo 150 metrů. Naučná stezka vyznačená na mapách není moc dobře značená a je lepší řídit se vlastním úsudkem. Navíc vše je na mapě KČT č. 68 Pootaví. A to je tak všechno.

Poslední aktualizace: 28.1.2015
Tajuplný Boží kámen. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Tajuplný Boží kámen.

Okolím Volenic v Pošumaví.
Výjimečný, původně románský kostel, dva zámky, prazvláštní místo, kde…
Rozhledna s kruhovým rozhledem nad Hoslovicemi (13 km JZ od Strakonic).…
Cíl našeho výletu je obec v Šumavském podhůří, Hoslovice, kde je …
                             Středověký mlýn Hoslovice   Na výlet do…
Dřina, útisk a osamění. Naše historie s sebou nepřináší pouze úspěchy a…
Už nám ten výlet na Šumavu skutečně končí. Ještě však máme pře sebou poslední zastávku. Kvůli rozhledně jsme sem měli namířeno. Souč…
Vesnice Hoslovice  se nachází téměř v centru šumavského Podlesí v…
Na severozápadě Bavorovské vrchoviny v údolí Mačického potoka je zdaleka…
Rozhledna na Kbílu ( 664 m.n.m.) patří mezi ty nejmladší u nás. Byla…
Kbíl u Strakonic
Stavba na vrchu Kbíl je tvořena typizovanou příhradovou ocelovou konstrukcí, která slouží jako vysílač jednoho z mobilních operátorů…