Tajemný hrad na Kvítkově

Asi kilometr jihozápadně od vesnice Kvítkov stál do patnáctého století stejnojmenný Hrádek. Hledání jeho zbytků se nám stane námětem na dnešní podzimní výlet. Ves nalezneme, když opustíme Lípu přes Dubici a v lese odbočíme doleva po silnici klikatící se mezi pískovcovými bloky. Projedeme návsí a za budovou obecního úřadu sloužící rovněž jako hospoda zaparkujeme u krajnice. K zbytkům hradu nevede sice žádná turistická značka, ale stejnou službu nám nabídnou rozvody elektrického proudu. Budeme si všímat těch, které vedou kolmo na silnici. Jsou celkem tři. My se budeme držet toho nejvíce vzdáleného od vesnice. Půjdeme-li po okraji pole a později lesa pod tímto vedením, nemůžeme místo, kde středověká pevnůstka stávala, minout. Na samotném vrcholku pískovcového bloku údajně byla stavba, kterou ze severu chránil vytesaný příkop překonatelný pouze po padacím mostě. Dnes na zmíněném místě stojí podivná neomítnutá budova s půdorysem o rozměrech asi čtyři krát čtyři metry a číslem popisným čtrnáct za oknem. Příliš obydleně nevypadá, abychom se zeptali, zdali zde skutečně stával Hrádek. O skutečnosti, že jsme opravdu na místě, které jsme hledali, nás přesvědčí až studna skrytá v křoví. Již dávno na ní zetlela prkna, jež ji zřejmě zakrývala. Je hluboká jistě kolem dvaceti metrů a je tak největším rizikem dnešního výletu. Rozhodně bych neposílal děti samotné, aby hrad objevily. Kromě ní je v okolí ještě několik stop po opracování pískovce - dutiny ve skalách, sloupky. Teď, když víme, kde je auto i zříceninka, můžeme k silnici sestoupit lesem. Skrývá se v něm několik soutěsek, převisů a skalek, jak je v našem kraji vcelku běžným zvykem.

Poslední aktualizace: 20.2.2003
Tajemný hrad na Kvítkově na mapě
Autor: bart

Příspěvky z okolí Tajemný hrad na Kvítkově

Kvítkov
Obec Kvítkov se nachází zhruba 6km jihozápadním směrem od okresního města…
Zbytky skalní tvrze leží na západním okraji osady Kvítkov na Českolip…
Barokní socha svaté Barbory se nachází ve stráni nad obcí Kvítkov v okrese Česká Lípa. Postava je oděna v rytířském brnění, v pravé…
Za výchozí bod dnešního výletu použijeme nádraží ČD v Zahrádkách v Čechách…
Rokle, roklina či strž je úzké, srázné údolí na svahu nějakého kopce či…
Vstup je do těchto míst volný bez poplatku. Ono by se také těžko něco…
Vyhlídku Hanlův kámen tvoří obrovské balvany na okraji lesa. Je odtud je…
Blízko vstupu do Pekla po NS NPP Peklo ve směru od České Lípy se nacházejí…
Projdeme-li NPP Peklo ve směru do Zahrádek, můžeme ještě spojit výlet s…
NPP Peklo  se rozkládá zhruba mezi obcemi Zahrádky a Sosnová na…
Občas slýchám, že jednou skončím v pekle. Dnes se mi to podařilo. A nebylo tam vůbec špatně. Společnost mi totiž dělala jedna kouzel…
NPP Peklo , je tvořeno Hlubokou kaňonovitou průrvou dlouhou asi 4km,…
Sobota 1. 8. 2020 V noci to bylo…
Leckomu se při vyslovení názvu "Peklo" ihned vyjeví neutěšené, silně…
Tuto trasu jsem zvolil jako můj poslední letošní větší výlet na jízdním…
Rozcestí ukryté mezi chaloupkami v téměř pohádkové osadě Karba na počátku NPP Peklo je označeno turistickým rozcestníkem. Protínají se tu mezi domky…
Od nádraží v Zahrádkách jsem šel k místnímu zámku, který byl postaven v…
Občas slýchám, že jednou skončím v pekle. Před koncem minulého roku se tak…
Najdeme mezi Zahrádkami a Českou Lípou podél Robečského potoka pod bývalým…
Blízko vstupu do Pekla po NS NPP Peklo ve směru od České Lípy lze spatřit ve skále vytesané dva obří reliéfy skladatele Richarda Wag…