Syslí kolonie v Radouči

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Národní přírodní památka Radouč, vyhlášená v roce 1977, se nachází v Mladé Boleslavi-Debři. Jedná se v podstatě o park, který je ve své jihozápadní části tvořen skalnatými svahy s výhledem na údolí řeky Jizery a zříceninu hradu Michalovice. Na tuto část pak blíže k sídlišti, postaveném v 60. - 80. letech minulého století, navazuje plošina s kratšími porostem a štěrkopísky, která je domovem chráněného Sysla obecného. Místní kolonie, která je mimochodem oficiálně vyznačena třeba na mapy.cz, čítá v současné době okolo 1 500 jedinců. Populace tohoto zvířátka se tu každým rokem rozrůstá a jako science fiction se zdá informace o tom, že v roce 2006 zde žilo jen 5 kusů těchto zvířátek, v roce 2018 pak již 300 kusů. Ke kolonii syslů se lze přiblížit autem, které je možné zaparkovat v blízkém sídlišti, například v ulici Svojšíkova nebo Na Radouči. Případně je možné si sem udělat výlet z hlavního nádraží v Mladé Boleslavi po červené a následně po modré turistické značce. Další možností je využít železniční zastávku Mladá Boleslav-Debř.

Cílem vycházky je pozorování syslů, malých a roztomilých zvířátek, která část Radouče, přiléhající k sídlišti, obývají. Syslí kolonie v Debři je jednou ze zhruba 40 syslích lokalit v ČR. Zvířátka se zde úspěšně asimilovala, a proto jsou odsud průběžně vybíráni silnější jedinci, kteří jsou v rámci záchranného programu Agentury pro ochranu přírody a krajiny ČR přemísťováni do jiných lokalit a kolonií, kde se syslům příliš nedaří a hrozí jim zánik, a to ať už kvůli rozrůstající se výstavbě nebo nepříznivým povětrnostním podmínkám, častým přívalovým děšťům atd. Sysel obecný byl v minulosti velmi častým obyvatelem českých luk, pastvin, porostů zemědělských plodin na dalších travnatých ploch. Nicméně ve 40. - 50. letech byl soustavně a cíleně huben jako zemědělský škůdce. Jeho populace byla systematicky téměř vyhubena a nyní je považován za kriticky ohroženého, jeho přítomnost je naopak žádoucí a je zákonem chráněn. Sysel obecný pochází ze stepí jihovýchodní Evropy a Malé Asie. Na Radouči a samozřejmě také v jiných lokalitách jeho výskytu je možné ho uvidět zhruba od přelomu března a dubna, kdy se probouzí ze zimního spánku, který trvá 6-8 měsíců. Tehdy nastává aktivní fáze jeho života, kdy se samičky se samci páří a samičky následně rodí nové potomky (v průměru 5 kousků). Již po měsíci života opouštějí malí syslíci rodičovskou noru a vytváří si vlastní dospělácké nory. Sysel obecný má od okamžiku probuzení až do konce léta kromě páření také další úkol. Musí se dostatečně vykrmit, aby přečkal další zimní spánek, první jedinci odchází na kutě na přelomu července a srpna, poslední v průběhu října. Syslíci by se neměli vůbec návštěvníky Radouče dokrmovat, maximálně je možné jim dát menší kousky mrkve nebo semínka. V okolí mají jinak potravy dost. Konzumují převážně semena a plody, stébla trávy, kořínky, různé rostliny a také hmyz.

Foto: Akva1

Poblíž syslí kolonie v Radouči je v ulici Na Radouči kavárna i pizzerie.

Troufám si tvrdit, že největší atrakcí pro malé i velké v části Radouče, která přiléhá k sídlišti, jsou právě syslové. Mají zde příznivé podmínky díky tomu, že travní porost je zde pravidelně udržován, je krátký a to umožňuje příslušníkům kolonie vizuální kontakt s ostatními členy společenství a zároveň včas spatřit potenciálního nepřítele a zvolit rychlý úprk do nory. Syslové mají největšího nepřítele ve volně pobíhajících psech, kočkách, případně dravcích a samozřejmě také v člověku, který občas nepřemýšlí a snaží se jim nabídnout pamlsek, který je pro ně naprosto nevhodný, například čokoládu, sladkosti, smažené jídlo atd. Toto pak vede k otravám a úmrtím kriticky ohroženého druhu.

Park Radouč vybízí k procházkám a odpočinku. Jsou zde dvě dětská hřiště, dá se zde procházet, jezdit na kole nebo si rozložit deku a pozorovat syslíky v kolonii. Přímo v parku není možnost občerstvení. Pejsky je nutné mít na vodítku. Více o záchranném programu Sysla obecného viz https://www.zachranneprogramy.cz/sysel-obecny/zachranny-program-zp/ Vyznačení syslí kolonie na mapě v galerii. Více fotek na instagramu: @malaga8181.
Poslední aktualizace: 10.5.2023
Syslí kolonie v Radouči na mapě
Autor: Akva1

Příspěvky z okolí Syslí kolonie v Radouči

Michalovice
Mohutné Zříceniny Hradu Michalovice stojí na ostrohu na pravém břehu řeky…
Na okraji Mladé Boleslavi, směrem na Českou Lípu, se vypíná zřícenina…
Zřícenina hradu Michalovice je námět na krátký nenáročný výlet. Náročnější…
Hrad Michalovice
Soutěž 2 body
Hrad Michalovice se nachází nad stejnomenou vesnicí u Mladé Boleslavy.…
Mladá Boleslav leží ve Středních Čechách, severovýchodním směrem …
Délka trasy cca 24kmPoměr lesní a polní cesty x asfalt cca 60:40Z…
Naše společná cesta začíná na rychlosní silnici R10 Exit 44. odtud…
Automobilka Škoda Auto a.s. se jako jedna z mála může pochlubit…
Kdo má rád modely starých českých aut určitě musí zavítat do muzea Škoda…
Krásnou secesní budovu Městského divadla Mladá Boleslav najdeme n…
V mladoboleslavské historické části zvané Na Karmeli stojí v těsn…
Na malém prostranství před budovou někdejší bratrské školy a pozdějšího pia…
Minoritský klášter v Mladé Boleslavi byl založen pravděpodobně v …
Budova Sboru českých bratří v Mladé Boleslavi je významnou a naštěstí alespoň nějakým způsobem i v současné době fungující stavbou. …
Velmi cennou a pozoruhodnou mladoboleslavskou památku najdeme tak…
Na dnešní výlet vyrážíme autobusem z Černého Mostu, jezdí každou chvilku č…
Pondělí 16. 8. 2021 Tady u větrného mlýna to na spaní bylo zcela ideální.…
Mladoboleslavské infocentrum, kde návštěvník obdrží veškeré informace o…
Naše společná cesta začíná na Exitu 44 rychlostní silnice R10. Odtud…
Arciděkanský kostel Nanebevzetí Panny Marie se nachází v centru města automobilů a patří k jeho nejzajímavějším památkám. Už jen proto, že je svým …