Svatá hora (Święta Góra) u Lubawky

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Na hory

Prvním polským městem po překročení státní hranice v Královci na Trutnovsku je Lubawka. Městem často projíždíme při výletech k našim severním sousedům. Koncem září 2011 jsme se při jednom návratu domů rozhodli v Lubawce zastavit a navštívit Svatou horu (Święta Góra 701 m n.m.), na jejímž úpatí město leží. Svatá hora je součástí příhraničních Krkavčích hor (Góry Krucze).

Při pohledu do mapy dostáváme vysvětlení, proč se hora jmenuje Svatá. Vede na ni křížová cesta lemovaná několika kapličkami a sochami. Ty byly postaveny v 17. a některé v 19. století.

V zimních měsících je hora vyhledávaná také lyžaři. Na jejím severovýchodním svahu je sjezdovka, která sice nedosahuje parametrů sjezdových tratí v nedalekých Krkonoších, ale místním přijde určitě vhod.

Protože se nám nechtělo parkovat v centru města a kráčet na úpatí Hory po asfaltu a dlažbě, odbočili jsme z hlavní silnice vedoucí městem na Chelmsko Slaskie a hned na další křižovatce vlevo k rodinným domkům. Po půl kilometru vjíždíme do lokality s výstavbou nových rodinných domků. U jednoho již dostavěného zaparkujeme, pozdravíme se a prohodíme pár slov s dědou sedícím na zahradě. Radí nám, kudy se dostaneme na začátek křížové cesty.

Terén zpočátku mírně stoupá, později je příkřejší. To už ale postupně míjíme kapličky zakreslené v mapě. Jsme šokovaní podívanou, která se nám naskýtá. Na kapličkách, zastaveních křížové cesty a sochách se nepodepsal pouze zub času, ale především vandalové. Nechce se nám věřit, že takovou devastaci sakrálních památek vidíme v tak silně katolické zemi, jakou je Polsko. Kapličky si procházíme, díváme se, co všechno zmizelo do sběren nebo na zátop. Do svatostánků prší a zatéká. Jejich stav bude postupem času bez nejnutnějšího stavebního zajištění už jen horší.

Výstup na vršek Hory nám trvá s procházením kapliček necelou hodinu. V dolní části stoupání je výhled na Lubawku a na východní část Krkonoš. Dál cesta vede už jen lesem bez výhledů. Na samotném vrchu se nám u televizního vysílače otevírají pěkné pohledy na sever a severovýchod. Pod námi je zmíněná sjezdovka. V dáli za ní náš pohled upoutá poutní místo Krzeszów. Jeho barokní Bazilika Panny Marie, vedle ní stojící kostel sv. Josefa a klášter září po dokončené rekonstrukci novotou. Za bazilikou se táhnou malé hřbety Czarnego Lesa a Krzeszówskiej Wzgórzi. A o něco dál jsou vidět Góry Wałbrzyskie.

V minulosti od konce 19. století do roku 1937 bývala na vrchu Svaté Hory dřevěná Rozhledna vysoká 16 metrů, která umožňovala rozhledy všemi směry.

S vrchu Hory už dál nepokračujeme a pomalu sestupujeme stejnou cestou. Ač jsou sakrální památky nevídaně zdevastované, chodí si je prohlížet nemalý počet místních. Na nedávném turistickém veletrhu ve Wrocławi jsem si o Svaté hoře povídal s vystavovateli z Krzesówa. Zatímco rekonstrukce celého krzeszówského komplexu včetně tamní kalvárie byla financovaná z unijních peněz, na Svatou horu evropské dotace nejsou a radní z Lubawky finanční prostředky nemají.

Po sestoupení nás čeká na úpatí hory ještě jedna neutěšená podívaná u místní poničené studánky. Desítky prázdných lahví od alkoholu povalujících se kolem ohniště napovídají, že Svatá hora není pouze poutním místem věřících.

Po příchodu k autu nás opět vítá na zahrádce sedící děda. Užívá si posledních hřejivých paprsků babího léta. Popovídáme ještě o zdevastovaných kapličkách, rozloučíme se a odjíždíme.

Popsaná vycházka se dá zvládnout beze spěchu za dvě hodiny. Není nikterak náročná. Nepovede vás žádné turistické značení, ale jakmile uvidíte první kapličky vykukující z lesního porostu, již nezabloudíte.

Na Svatou horu se dá vystoupat také po sjezdovce. Pod sjezdovkou je parkoviště, které je od jara do podzimu zcela prázdné. Stoupání by bylo příkřejší, po celou dobu s výhledy. Kapličky byste však minuli.

Ale dá po sjezdovce vystoupat, křížovou cestou sejít kolem kapliček dolů a poté po úpatí hory traversem dojít zpět na parkoviště pod sjezdovkou.

Na Svaté hoře a v jejím nejbližším okolí k jídlu nic nekoupíte. Na kraji města kousek za viaduktem u silnice je prodejna Biedronka. Stravovací možnosti jsou potom v Lubawce.

Nemohla se nám líbit devastace kapliček, soch a zastavení na křížové cestě. Nepochopíme, jak někdo může jen tak zničit to, co nevytvořil. Jakého vandalismu jsou někteří schopni.

V článku nepopisuji sjezdovku na severovýchodním svahu Svaté hory. Pokud by někoho zajímaly parametry, ceny lístků a další informace, má zde odkazy:

Poslední aktualizace: 25.2.2012
Svatá hora (Święta Góra) u Lubawky na mapě
Autor: dupis

Příspěvky z okolí Svatá hora (Święta Góra) u Lubawky

Góry Krucze a Bečkovský vodopád
Že vám ten název Góry Krucze nic neříká? To nic, to…
Prvním městem, do kterého přijedete po překročení česko-polské hranice v…
Na polské straně Vraních hor (v Górach Kruczych) by asi málokdo hledal je…
Krucza Skała (Krkavčí skála) je součástí přírodní rezervace Kruczy Kamień…
Kruczy Kamień Je skalní útvar kousek za hranicemi…
Vraní hory se svým Královeckým Špičákem mě lákaly už dávno. Teď…
Při pohledu do mapy Krkonoš se nedá přehlédnout na jejich východním úpatí…
Úterý 22. 8. 2023 Dveře jsme zavírali až k ránu, to se už docela …
Nejvyšší vrchol Vraních hor nad Královcem, na české straně Okrzesz…
První podzimní sobota připomínala spíše …
Když jsme v květnu 2011 navštívili areál Cisterciáckého opatství v…
1 – Hlavní poutní místo Laskavé Matky Boží Několik kilometrů za hraničním přechodem Královec/ Lubawka se u města Kamienna Góra…
První kostel v Chełmsku byl postaven v první polovině 14. století a sloužil svému účelu déle než 300 let. Ve druhé polovině 17.…
V dolnoslezském Městečku Chełmsko Śląskie, které leží hned za hranicemi…
Město Žacléř, ležící u polských hranic severně od Trutnova, je známé před…
Dostal jsem v průběhu let pár dotazů, proč svoje trasy směřuju…
Žacléř leží v Severních Čechách, severním směrem od města Trutnov a nedal…
Dojedeme do Teplic nad Metují a odtud pokračujeme asi 2km k městečku…
Cílem jedné soboty byly Adršpašsko-teplické skály. Cestovali jsme autem s kamarádkami. (parkovné 80,--Kč) Vstup pro dospělého 70,-- …
Pevnost Stachelberg
Dělostřelecká tvrz Stachelberg je součástí stálého železobetonového opev…