Šumperský orloj – Holubí vrch – Nové Domky – Čarovný les – Sanatorka

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za sportem Do přírody Na hory Na kole Se psem

Tento tip na výlet nabízí nedlouhou trasu, která může být velmi příjemnou turistickou variantou pro dny, kdy na „nějaké akce většího typu“ nevyjde počasí nebo nezbude čas. Celá trasa, která zasáhne katastry Šumperka, Vikýřovic a Rapotína, je dlouhá přibližně 6,5 kilometru, až na dva velmi krátké úseky zcela nenáročná a po celou dobu schůdná i pro rodiny s kočárky.

Začínáme v centru Šumperka (na zdejší Hlavní třídě), odkud se vydáme (po ulicích Čsl. armády, F.L. Věka a Krameriova) na Olomouckou ulici. Právě tady se totiž nachází atrakce zářící novotou, ale přesto již celostátně věhlasná. Šumperský orloj vyráběl u svého domu pan Nečas 9 let a jedná se vlastně o upravenou odvětrávací věžičku, jejíž současná podoba neskrývá inspiraci v orloji pražském. Jen ta symbolika je tu spíše moravská. Smrtka sice zůstává, sova je neutrální, ale znaky města Šumperka, červenobílá orlice a ratolesti se švestkami coby symbolem slivovice jsou už moravský originál. V okénku mezi sv. Cyrilem a Metodějem se procházejí zástupci historických řemesel.

Po prohlídce orloje nostalgicky zavzpomínáme na starou podobu hřiště „Olomoučák“ (a já v duchu zalituji, že na tom novém už volejbal nehraju) a vydáme se vzhůru, směrem k Holubímu vrchu. Jdeme opět po ulicích Krameriova a Čsl. armády, dokud nedojdeme k rozcestníku Holubí vrch. Zde odbočíme vlevo a pokračujeme – po modré TZ - již v terénu. Po nějakých 350 m na chvíli TZ opustíme a vydáme se doprava, ke skalce na vrcholu Holubího vrchu (383 m). Zdejším „kamínkům“ říkáme Černá skála, což má spojitost s ohništěm, které ji postupně „obarvilo“.

Následně se vrátíme na modrou TZ, překročíme výškovou čtyřstovku a brzy dojdeme do osady Nové Domky (dnes součást Rapotína). Zde se můžeme rozhodnout, jestli navštívíme oblíbenou výletní restauraci Na Domkách (vpravo) nebo budeme hned pokračovat po modré TZ k božím mukám z konce 17. století. V jejich blízkosti se nachází turistický přístřešek i rozcestník U Nových Domků.

Odsud pokračujeme stále rovně (asi 150 m) a náhle se ocitneme na okraji Čarovného lesa. Tím nás provede žlutá TZ. Mineme cyklistické singletraily v příměstském lese i sousední tůně pod Čarovným lesem a vydáme se k památníku Sanatorky z roku 2019 (budova Sanatorky byla stržena a její – dříve velmi krásný – park zůstává přes různá velkohubá prohlášení těch kompetentních stále spíše něčím mezi pralesem a skládkou). Žlutá TZ nás pak dovede až k Lidické ulici. Od rozcestníku u SOU pak po zelené TZ pokračujeme až zpět do výchozího bodu na Hlavní třídě.

Kromě množství podniků v Šumperku se nabízí téměř legendární restaurace s penzionem Na Domkách.

Líbilo: Pohodová nenáročná trasa, která může být velmi příjemným zpestřením odpoledne. Navíc se dá různě prodlužovat, čímž si k programu dne přidáme buď další atraktivity v okolí města nebo historické památky v jeho centru. Sportovci si mohou cestu zpříjemnit dalšími aktivitami - cestou totiž kromě zmíněných trailů míjíme také dětské lanové centrum a DiscGolf Šumperský Kotel.

Nelíbilo: Počasí opět svou nejpříjemnější tvář ukázalo až po našem návratu do Šumperka.

Vynecháme-li návštěvu osvěžován a nepotřebujeme-li se nikde ubytovat, jedná se o výlet zcela beznákladový. A pohyb na čerstvém vzduchu je pro nás bezplatným bonusem …

Poslední aktualizace: 14.4.2023
Šumperský orloj – Holubí vrch – Nové Domky – Čarovný les – Sanatorka na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Šumperský orloj – Holubí vrch – Nové Domky – Čarovný les – Sanatorka

Šumperk – Holubí vrch
Holubí vrch je jedním z hraničních vrcholů, lépe řečeno vrcholků okresního města Šumperka. Svou výškou nedosahující 400 m (383) se o…
Svojí udávanou výškou 442,6 m nad mořem rozhodně nepřitahuje příliš velkou…
Pozdně renesanční kamenná Boží muka z konce 17. století na N…
Šumperský Kotel býval svého času legendární tratí, po které se proháněly nejlepší sajdkáry – minimálně – střední Evropy. A sportoviš…
Tato trasa je více než výletem v pravém slova smyslu spíše příjemnou…
Koncem května se obyvatelé Rapotína, ale vlastně i Šumperka dočkali…
Nedaleko Rozcestí U Nových Domků dnes stojí kamenná boží muka. Byla sem přenesena n…
Dne 30. dubna 2019 získá město Šumperk, plným právem nazývané Brána…
Ne že by podobný styl ježdění zcela novinkou posledních desetiletí. I ti dříve narození coby kluci pokud měli k dispozici jízdní…
Ve zveřejněných informacích se hovoří, že v prostoru okraje lesa za…
Šumperský kotel je dalším místem tohoto okresního města v podhůří Jeseníků, které se – pomalu, ale jistě – stává zapomínanou…
Tak trošku zájmu široké veřejnosti uniká stále neutěšený stav šumperské…
Jeden z  Jarních prodloužených víkendů jsme strávili na Šumpersku. První…
Nedlouhá a poměrně nenáročná trasa, vhodná i pro rodiny s dětmi, by…
Kdysi výstavní zdravotnické zařízení, pocházející z konce 19. století, s…
Téměř v dokonalém utajení, připomínajícím činnost tajných protifašistický…
Dne 18. června 2014 bude v dopoledních hodinách slavnostně otevřen Čarovný…
O poctivosti, bezúplatnosti a mravní čistotě politiků všech stupňů v naší…
Při cestě ze Šumperka na oblíbené výletní místo Nové Domky najdeme již za…
Na první vymalované značky na stromech jsme si někteří všimli už při…