Šumperk - Ledovou cestou k lomu Ostředek

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

V rámci nutnosti nenechat během vánočního nicnedělání rychle naskakovat - přes léto těžce shazovaná - kila, vyrazili jsme dnes, tedy 29.12.2012, alespoň na chvíli do přírody. Rozhodli jsme se pro "zelenou trasu", tedy nejprve se po Reissově ulici dostaneme k bývalému sanatoriu a pokračujeme po neznačené cestě kolem jedné z městských studánek k Rozcestí "Tulinka". Odsud již po zelené turistické značce pokračujeme k Rozcestí "Pod lomem", kde se oddělíme od trasy vedené - naší dosavadní - modrou souputnicí a zelená má sólo.

Pokračujeme mírným stoupáním - kolem ruiny někdejší trafostanice a další z městských studánek - k bývalému lomu na amfibolickou rulu. Lom se nachází v městském lese a přesto, že jsme samotným lesem šli k lomu jen něco přes dva kilometry, byl to chvílemi celkem náročný výstup. Ve čtvrtek totiž v Šumperku a okolí silně zapršelo a ze sněhu v lese vznikla vrstva mokré kašovité hmoty. V pátek šly teploty prudce dolů, a tak jsme téměř celou cestu mírně stoupali po souvislé ledové ploše.

Každá cesta by měla mít nějaký cíl, tak jsme si za něj stanovili - v současnosti již opuštěný - lom Ostředek u Šumperka (dříve Mittelberg). Jméno lomu je totožné s kopcem (593 m.n.m.) nad ním. Místní mu ovšem říkají Kokrháč.

V lomu se těžila amfibolická rula (mylonitická ortorula ke stavebním účelům). V hornině se nacháží pegmatitové žíly, tedy hornina složená z křemene, živců a malého množství další zajímavých minerálů. Jedná se například o arzenopyrit, bavenit, beryl, kolumbinit nebo triplit.

Lom - nebo jeho někdejší těžební prostor - má půlkruhový až podkovovitý půdorys a stěny lomu svou výškou přesahují dvě desítky metrů. Rychle pár fotek a chystáme se "bruslit" zpátky. Na "Tulince" měníme trasu a odbočíme k Novým Domkům.

Těším se na hrubojesenické panorama, osvícené zapadajícím sluncem, bohužel je ale mírný opar. I tak se chvíli "pokocháme" a kolem pískovcových božích muk a zahrádkářské osady se vracíme do Šumperka.

Nejblíže uvedené trase se nachází - šumperskými oblíbená - výletní restaurace a penzion "Na Domkách" v části Nové Domky. Samotné město Šumperk pak nabízí mnoho možností k nasycení i napojení.

Za běžných klimatických podmínek se jedná o příjemnou a oblíbenou odpolední procházku mnohých obyvatel Šumperka. Přes současnou ledovku jsme jich i dnes potkávali hodně, většinou - jako obvykle - se jednalo o pejskaře. Jistý druh sebevražedných sklonů však předvedlo i několik seniorů s holemi a maminek s kočárky.

Zmíněný lom je z Tulinky dosažitelný i přes skály Kokeš, a to po žluté TZ. trasa vede z nadmořské výšky cca 325 m do necelých pěti set. A pokud neodbočíte na Domky, musíte se spokojit s potravinami a pitivem z vlastních zásob.

Uvedená trasa bývá součástí oblíbeného pochodu Hanušovická čtvrtka.

Poslední aktualizace: 29.12.2012
Šumperk - Ledovou cestou k lomu Ostředek na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Šumperk - Ledovou cestou k lomu Ostředek

Šumperk - lom v městském lese
Velký, již nepoužívaný lom v městském lese, snadno přístupný od z…
Co se plánovaného novoročního programu týče, měl jsem dlouhodobě jasno.…
V šumperském příměstském lese se nedávno objevila nová – a v tomto případě skutečně zajímavá - atrakce. Nebo lépe řečeno krásně…
Na webu estudanky.cz je studánka umístěna trošku chybně, ve skutečnosti je…
Tímto tipem na krátký a přijemný výlet se vrátím na konec první červnové…
   V sobotu odpoledne se chystáme na zítřejší výlet do okolí Šumperka a…
Jakožto místní tedy nejedeme nikam, ale už pár týdnů, měsíců i let…
V polovině března letošního roku se téměř současně udály dva momenty,…
Kopec je částí hřebene, táhnoucího se od Holubího vrchu mezi Šumperkem a Rapotínem až k nejvyššímu Smrku (742m) nad Kopřivnou. Celkem snadno dostupný…
Stává se už pomalu jistou tradicí, že v rámci silvestrovských…
Tento tip na výlet nás provede přibližně dvanáctikilometrovým okruhem v…
Ani známé označení 3 v 1 nevystihuje, co všechno nám toto místo,…
První únorovou sobotu navštívilo Šumperk tak krásné – byť mrazivé – počasí…
První letošní březnový víkend se počasí vydařilo - v hodno…
Většina turistů samozřejmě směřuje do Hrubého Jeseníku do oblasti…
vrcholně jarní počasí se na přelomu března a dubna proměnilo takřka ve vrc…
Zajímavou a oblíbenou turistickou atrakcí se – pomalu ale jistě – stávají…
Jednou z novinek, která je v současné době nabízena návštěvníkům Šumperka…
Skalní útvar, vypínající se do kraje, je součástí Hanušovské vrchoviny v severním okolí Šumperka. Jméno dostal podle faktu, že se nachází v blízkosti…
   Nepříliš daleko od "Městských skal" - (které se kupodivu nenalézají nad…
U Velkých městských skal je od nepaměti k vidění upravená studánka, od letošního zřejmě jara (2022) je na…
V autorově případě nijak daleko. Prostě odpoledně po práci vytáhnu horáka…
Na první vymalované značky na stromech jsme si někteří všimli už při…
Když předloni vznikala malá tradice dřevosochání v Rejcharticích, nazvané…
Průtočná akumulační nádrž neboli suchý poldr č. 3 se nachází na…
Kdysi výstavní zdravotnické zařízení, pocházející z konce 19. století, s…
Krásný vrch, malá Vídeň a brána Jeseníků, tolik přívlastků město …
Šumperský kotel je dalším místem tohoto okresního města v podhůří Jeseníků, které se – pomalu, ale jistě – stává zapomínanou…
  Výrazný vrchol mezi Rapotínem a Velkými Losinami. Přístupný…