Šumava (nejen) z ptačí perspektivy

Jedeme na víkend na Šumavu do Prachatic, kde máme objednáno ubytování. Odtud pak budeme vyjíždět k jednotlivým šumavským cílům. V kapse máme povolení od správy NP Šumava k natáčení dronem ve vybraných lokalitách. Předpověď počasí sice není ideální, ale snad to dobře dopadne.

Foto: Bekmen

Kde jinde začít naši cestu Šumavou než u pramene Vltavy. Okolí pramene bylo silně zasaženo orkánem Kirill v roce 2007. Následné přemnožení kůrovce zkázu lesa dokonalo. Dnes po více než deseti letech je ale vidět, jak všemocná příroda je. Rychleji rostoucí náletové dřeviny vyplňují prostor a zvyšují druhovou pestrost nového lesa. Přeživší smrky plodí šišky a jejich semena využívají volného prostoru a světla k růstu mladých smrků. I přes sucha posledních let je vidět, že příroda si s kalamitou dokáže sama poradit. Chce to jen čas – za padesát let nikdo nepozná, že k nějaké kalamitě došlo a cesta k prameni Vltavy opět povede krásným zdravým lesem.

Protože nám počasí přeje, spěcháme na Chalupskou slať, která je patrně nejatraktivnějším místem naší cesty. Pohled na jezírko ze země je kouzelný, ovšem z ptačí perspektivy jeho krása vynikne ještě více, jak můžete sami vidět na videu. Opravdu se nejedná o záběry z Kanady či USA – tuto nádheru máme u nás na Šumavě.

Cestou od Chalupské slati bohužel jen míjíme Návštěvnické centrum Kvilda. Z důvodu probíhající jelení říje je výběh s jeleny uzavřen. Navštěvujeme tak nedalekou Jezerní slať, kterou možná znáte z předpovědí počasí, protože jde o jedno z nejstudenějších míst v České republice.

Další den program začínáme v obci Chlumany, asi 3 km severně od Husince. Ač se jedná o poměrně malou obec, pořádají se tu hojně navštěvované regionální trhy. Ty doporučuji spojit s návštěvou Ky.By zahrady, která je rájem milovníků čerstvých i sušených bylinek, které si zde můžete za opravdu lidové ceny nakoupit.

Foto: Bekmen

Z obce Chlumany míříme kousíček za Vimperk, abychom se vydali ke Kláštereckému viaduktu. Krásně opravená stavba pochází z roku 1900 a je součástí tratě spojující Strakonice s Volary. Počasí stále drží a tak po obhlídce viaduktu vyrážíme přes Vimperk jižním směrem k Volarům. Parkujeme u Soumarského mostu, abychom navštívili Soumarské rašeliniště, na které nám včera již nezbyl čas.

Návštěvu si užijí milovníci přírody a zároveň i obdivovatelé historie a vojenské techniky. Svojí polohou v hraničním pásmu byla tato lokalita před 2. světovou válkou předurčena ke stavbě ochranné linie lehkých betonových bunkrů tzv. ŘOPíků. Ty si společně s ukázkou zbraní můžete prohlédnout v malinkém muzeu pod širým nebem na konci prohlídkové trasy Soumarského rašeliniště (budete-li se vracet po zelené turistické značce). Tuto variantu ostatně doporučuji i vzhledem k možnosti vidět meandrující tok krásně čisté Vltavy. Trasu projdete za necelé 2 hodinky. Dřevěné chodníčky střídá pěšina vedoucí přímo po rašelině, na které si budete připadat jak „na obláčku“ – tak úžasně lehký došlap jen tak nezažijete. Na konci naučné stezky uprostřed rašeliniště byla v roce 2012 vybudována dřevěná necelých 10 metrů vysoká vyhlídková věž, ze které je výhled na okolní revitalizovanou krajinu.

Prachatice - renesanční perla na Zlaté stezce, nám dobře posloužila jako základna pro naše výlety. Celé město s krásným historickým centrem si nejlépe prohlédnete z věže kostela Sv. Jakuba. O historii města se více dozvíte v Prachatickém muzeu, které najdete přímo na Velkém náměstí v renesančním měšťanském domě.

Foto: Bekmen

Cestou domů se ještě stavíme na zřícenině hradu Helfenburk (mezi Bavorovem a Vodňany u obce Krajníčko). Z parkoviště je to ke zřícenině hradu něco přes kilometr po asfaltové cestě vedoucí lesem. Hub roste požehnaně, tak se cesta může trochu protáhnout. Hrad ze 14. století původně patřící Rožmberkům postupem času měnil své majitele a dnes patří městu Bavorov. Pokladna nabízí znaveným poutníkům i základní občerstvení. Výborné domácí koláčky a káva podtrhují pozitivní dojem, který v nás Helfenburk zanechal, a zároveň udělají příjemnou tečku za víkendem na Šumavě, který ač byla předpověď počasí všelijaká, dopadl na výbornou. Z jihu Čech si odvážíme krásné zážitky, fotky, videa a spoustu hub!

Výborně jsme se najedli ve Vimperku v restauraci Vodník. Rychlá obsluha a skvělé jídlo. Smaženice jako předkrm (super, navíc pro čerstvé houby stačí zajít na protější břeh rybníka) a Fish & chips servírované v košíku na papíru připomínajícím noviny – dávám palec nahoru za detail! Jako dezert jsme si vybrali borůvkový žahour s vanilkovou zmrzlinou. Tuto restauraci určitě doporučuji navštívit.

Jak jsem již psal, ubytováni jsme byli v Bed & Bike Prachatice. Tady musím opět jen chválit, protože kvalita ubytování i poskytovaných služeb je výrazně nad průměrem ubytovacích zařízení v ČR, až bych řekl, že hraničí s dokonalostí. Luxusně vybavené apartmány, kde nechybí opravdu nic. Snídaně připravená v lednici, čerstvé pečivo najdete ráno na věšáčku na dveřích. Když si chcete něco uvařit (třeba smaženici, protože jste prostě neodolali a ty houby v lese nemohli nechat), nic vám v kuchyni nechybí a pokud jste je nesnědli už k snídani, najdete v lednici na smaženici i vajíčka. Tím ovšem servis Bed & Bike nekončí. Jak je patrné z názvu, máte možnost si zapůjčit elektrokola (pro hosty zdarma). Ke kolu dostanete navigaci Garmin a je jen na vás, zda se vydáte na vyjížďku po některé z tras, které pro své hosty sami vytvořili. Chcete vyrazit do Krumlova nebo na Hlubokou – žádný problém. Na pobočce v uvedených místech si kolo nejen bezpečně uschováte a dobijete, ale zároveň se v šatně můžete ještě osprchovat. Přecenili jste své síly nebo se zhoršilo počasí? Nevadí, stačí zavolat a taxi vás i s kolem odveze zpátky do Prachatic. Velice mne mrzí, že jsme tyto služby vzhledem k našemu plnému programu nestačili využít, tak snad příště…

Šumava je krásná celá, ale největší dojem na mne udělala Chalupská slať.

Ještě jedno video - když už jsme byli na Šumavě, nemohli jsme minout nádherný hrad Kašperk. Sice jsme dorazili až po zavírací hodině, ale pár pěkných záběrů se mi ještě podařilo natočit.

Poslední aktualizace: 1.10.2018
Šumava (nejen) z ptačí perspektivy na mapě
Autor: Bekmen

Příspěvky z okolí Šumava (nejen) z ptačí perspektivy

Soumarské rašeliniště
Soumarské rašeliniště je jedním z mnoha rašelinišť, které lemují řeku Vltavu v širokém údolí zvaném Vltavský luh. Rašeliniště o…
Nádherné pohledy z Teplé Vltavy do národního parku Šumava, kam se pěšky v…
Asi 6 km od Volar, kousek od železniční stanice Soumarský Most, byla letos…
Jeli jsme na Šumavu, abychom navštívili hlavně rozhledny, tentokrát tu na…
Rozsáhlé údolní rašeliniště se rozprostírá v prostoru mezi Volary a…
Rechle v Lenoře.
Součástí výletů na kole po Šumavě byla i návštěva…
Krytý dřevěný most přes Teplou Vltavu byl postaven v roce 1870 a sloužil k…
Malebné šumavské Městečko na soutoku Řasnice s Teplou Vltavou…
Pec na chleba v Lenoře
V roce 1837 byla postavena v obci Lenora veřejná pec na pečení chleba.…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych vás pozval na výlet nádhernou přírodou Šumavy, s návštěvou Stožecké kaple. Vycházíme …