Střílky a naučná stezka Příroda a okolí Střílek

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Pomalu přejíždíme přes jižní Moravu na sever – do Přerova. Po krátkých zastávkách na rozhlednách v Novém Poddvorově, Bukovanech, u větrného mlýna ve Starém Poddvorově a na židovském hřbitově v Koryčanech se chceme také trochu projít. K tomu nás láká právě zdejší naučná stezka, která se nám nabízí přímo na naší trati.

Střílky se rozkládají na úpatí Chřibských vrchů - 22 km na jihozápad od Kroměříže. První písemná zmínka o obci je z roku 1261. Obec Střílky patřila spolu s hradem a okolní krajinou českým králům a moravským knížatům.

R. 1619 byl v obci postaven dvoukřídlý renesanční zámek s dominantní hranolovou věží. Nový majitel ho po pěti letech přestavěl na barokní zámek. Vznikla zde velká knihovna a barokní okrasná zahrada. R. 1885 zámek získal současnou klasicistní fasádu, byl upraven i park. Dnes má zámek čtyři křídla, částečně zachované renesanční i barokní klenby a štukovou výzdobu. Zámek však není veřejnosti přístupný.

Mezi nejvýznamnější historické památky patří kostel Nanebevzetí Panny Marie a barokní hřbitov. Obojí najdete, když se z centra vydáte Hlavní ulicí do kopečka. Tam také začíná naučná stezka Příroda a okolí Střílek. Je to téměř okružní NS, měří 6 km, převýšení je přibližně 240 metrů. Je na ní 11 zastavení. Vede podhůřím Chřibů.

Mapa trasy je na panelu u farního kostela Nanebevzetí Panny Marie z roku 1770. Tato jednolodní stavba má z větší části původní interiér. Původní jsou i varhany s dobovou akordovou kompozicí píšťal z r. 1771. Obraz Nanebevzetí Panny Marie je kopií oltářního obrazu z Velehradu. Kromě řady cenných obrazů stojí za pozornost i barokní křtitelnice z cetechovického mramoru z 1. poloviny 18. století. Ve věži jsou dva zvony - větší je z pol. 17. století a je zasvěcen Nejsvětější Trojici. Menší zvon je o půl století mladší a je zasvěcen Panně Marii.

Trasa je značena klasickým značením naučných stezek. Mám však pocit, že značení není zrovna nejlepší. Chce si to hodně pamatovat mapku trasy. Okolo kostela vede kousek souběžně se zelenou značkou. Před pískovcovými útvary Čertovy kameny se na chvíli odděluje, o když kameny jsou někde mezi oběma trasami.

Když se dojde na rozcestí Střílecký hrad, neodbočuje se k hradu, ale pokračuje dále rovně až ke Ctiborovu dubu. Je to živé torzo stromu snad z r. 1358, chráněné jako památka, ke kterému se váže řada pověstí. Po stejné cestě se vrací zpět na rozcestí a konečně až pak se odbočuje ke zřícenině. Raně gotický hrad byl postaven ve 2. pol. 13. století na nejvyšším místě nad obcí. Vlastnili ho dokonce král Jan Lucemburský a později i Zikmund - král uherský a římský, později i český. Hrad plnil funkci strážní i obrannou. Na poč. 16. století již svůj význam ztratil, jako panské sídlo nevyhovoval, byl opuštěn a chátral. Během 30 leté války ho nechal císař rozbořit, aby se tam neusadila švédská vojska.

Kus pod hradem vytéká ze skály pramen vody, který nikdy nevyschl. I k tomuto pramenu se vztahuje řada pověstí.

Na dalších zastaveních získáte informace o zdejší fauně a flóře. Naučná stezka končí u barokního hřbitova. Tento hřbitov s mohutnou pohřební kaplí a bohatou barokní sochařskou výzdobou je z let 1730 až 1743 a je považován za skvost stavitelského a sochařského barokního umění. R. 2001 bylo deset soch ukradeno. Byly proto nahrazeny kopiemi. Sochy na pravé straně hřbitovní zdi znázorňují lidské ctnosti, na levé straně zdi jsou neřesti. Od r. 2010 je vyhlášen národní kulturní památkou.

Než jsme vyrazili na naučnou stezku, najedli jsme se v restauraci hned na náměstí. Nabízeli tam meníčka za velice sympatické ceny, jídlo bylo dobré, obsluha rychlá.

Naučná stezka byla příjemná lesní procházka, od zříceniny byly i hezké výhledy. Nejkrásnější je však barokní hřbitov. Bohužel kaple byla v lešení, z té jsme toho moc neviděli.

Z obce jsou další možnosti výletů do Chřibů.Pokud na naučné stezce na rozcestí u Zeleného obrázku odbočíte po modré vpravo, dojdete po 4 km do Koryčan, kde je zajímavý židovský hřbitov.

Pokud ze stejného rozcestí odbočíte po zelené, dojdete po 6 km na zříceninu hradu Cimburk.

Z obce po zelené na opačnou stranu a dál po červené značce dojdete po 10 km ke kamenné rozhledně Brdo.

Možností je tam samozřejmě víc, my tyto cíle zvládli o pár dnů později, odjinud. Bylo po sezóně. Museli jsme počkat na víkend, až budou otevřené.  Určitě za prohlídku stojí.

Poslední aktualizace: 21.2.2017
Střílky a naučná stezka Příroda a okolí Střílek na mapě

Příspěvky z okolí Střílky a naučná stezka Příroda a okolí Střílek

Chřiby - kostel Nanebevzetí P.Marie ve Střílkách
Jméno Střílky je pojem... Nespíš každý z nás už viděl fotografie…
Když roku 1744 shořel starý kostel, dal Antonín Amand Petřvaldský postavit kostel nový podle architekta Ignáce Ciraniho. Stavební dílo dokončil Kryštof Maywald, který nahradil stavitele M…
  Vy, kdož se chystáte na túru do Chřibů ze Střílek po zeleně značené tur…
Chřiby / Buchlovské hory (2): Okruh u Střílek (06/2015) Obec Stř…
Střílky jsou poměrně velkou obcí se 710 obyvateli a najdeme ji pod…
Obec Střílky,okres Kroměříž.Autem Kulurní památka barokního hřbit…
Barokní hřbitov Střílky.Na Jižní Moravě,kousek od Uherského Hradi…
Z Kroměříže autobusem (Kyjovákem) do zastávky Střílky náměstí, dále kousek…
Ojedinělý barokní hřbitov najdeme v malé obci Střílky mezi Vyškovem a…
   Se skalními útvary, pojmenovaných po pekelníkovi, jakoby se v naší…
Střílecký hrad
Jihozápadním směrem od města Kroměříž, v západní části přírodního parku…
  I když se nám toho ze Stříleckého hradu do dnešních časů moc nedochovalo…
Svaté obrázky, visící na stromě poblíž tohoto turistického rozcestí, jsou…
Najdeme ho u modře značené trasy, která po hřebeni směřuje od motorestu…
Nenáročné trasy s malým výškovým rozdílem najdete v západní části…
Chřiby - skála Malý Kozel
Krásnou skalní věž Kozel, nacházející se spolu se sousední skalní…
I když se projekt Baťovy dálnice nakonec neuskutečnil, přesto Chřiby prot…
Jeli jsme autobusem s partou turistů z domova na Přerov , Kroměříž ,…
Chřiby - Srdíčková skalka
Jedná se o malou, ale hezky modelovanou pískovcovou skalku, která se nach…
Jihovýchodně od Vyškova a jihozápadně od Kroměříže se u města Koryčany na…