Strážní hrady Kozlov a Kavčiny

Mezi téměř zapomenuté památky Českého ráje patří rozvaliny strážních hradů Chlum Kozlov a Kavčiny.

Výlet začínáme na vlakovém nádraží v Tanvaldu, odkud se svezeme do Příšovic. Sice musíme v Železném Brodě přestupovat, abychom v Turnově přesedli do osobáku směřujícím na Mladou Boleslav, ale to na dobré náladě nikterak neubírá.

Od příšovického nádraží vede jediná turistická trasa, a to žlutě značená. Po ní se vydáváme směrem k rybníkům Malý a Velký Písečák, kde je už několik let zřízen autokemp. Procházíme obcí Všeň, odkud je od místního kostela nádherný výhled na Příhrazské skály a Drábské světničky. Záhy míjíme lesní rybník Vústra, jehož okolní slatiny jsou chráněnou přírodní památkou.

Vústra
Vústra  •  Foto: Lena1979

Konečně se ocitáme v oblasti skalního městečka, které sloužilo jako základna pro vybudování strážního hrádku Kozlov. Po náležité prohlídce několika zachovalých světniček, vytesaných do skály, a zpola zasypané cisterny pokračujeme po žluté k Valdštejnu. Cestou míjíme Raisovu vyhlídku, ze které se naskýtá výhled na město Turnov.(Od Kozlova vzdálená asi 200m).

U Valdštejnu, v Hospůdce U hradu se krátce občerstvujeme klobásou a malinovkou.

Nyní nás čeká velmi důležité hledání rozvalin strážního hradu Kavčiny. Nejprve jdeme po zeleno-červené turistické značce k 0,5 km vzdálenému rozcestníku "U Kavčin". Naproti ukazateli vede neznačená cesta do lesa. Je dosti výrazná, proto se právem domníváme, že jsme zvolili tu správnou cestu, která nás ke kýženému cíli skutečně dovede.

Vústra
Vústra  •  Foto: Lena1979

Opatrně procházíme mezi skalními útvary, neboť je tu strmý sráz. Z hradu Kavčin se do současnosti dochovaly jen nepatrné zbytky příkopů. Dle dostupné literatury se v hradním areálu nacházejí i dvě prostory vytesané ve skále. Takže je víc jak jasné, že při náhodné cestě kolem Kavčin místo znovu prozkoumáme a místnůstky najdeme wink

Vracíme se zpět k Valdštejnu a po červené, kolem skalní vyhlídky Hlavatice, na turnovské nádraží.

Poslední aktualizace: 11.7.2015
Strážní hrady Kozlov a Kavčiny na mapě
Autor: Lena1979

Příspěvky z okolí Strážní hrady Kozlov a Kavčiny

Skalní hrad Chlum nebo také Kozlov u Turnova
Soutěž 2 body
Tak trochu stranou hlavního zájmu v oblasti Hruboskalska se nachází zajím…
V CHKO Český ráj není o vyhlídky nouze. Některá místa jsou známá, jiná…
Tento výlet jsem absolvovala v dubnu 2016 na své koloběžce Kickbike…
Pěšky i autem jsme se vydali za krásami Českého ráje. Auto jsme nechali na…
Jedeme na pár dnů do Jizerských hor, ale cestu jsme si naplánovali tak, ab…
Čtvrtek 27. 9. 2018Dopoledne opouštíme Mladou Boleslav a tím i Středočeský kraj. Míříme k rozhledně Čížovka, která je přesně na hran…
Všeň - kostel svatého Filipa a Jakuba
Farní chrám svatých apoštolů Filipa a Jakuba ve Všeni, vystavěný na východním okraji obce je její nepřehlédnutelnou dominantou.…
Kopicův statek je jednou z místních památek lidové architektury, ležící…
Rozhledna Hlavatice - Zub času aneb Napoleonova hlava nad Turnovem
Asi málokoho po přečtení názvu článku napadne, že budu psát o skalní rozh…
Turistický rozcestník, který se nachází u známé pískovcové skály Hlavatice, ze které se nabízí nádherné výhledy do okolí, ukazuje…
Lidé, svatí, zvířata, věci, skutečnosti i báje, navštivte galerii pod…
Nepatrné zbytky strážního hrádku Kavčiny se nacházejí na konci ostrožny v…
Hruboskalsko patří svými plošnými rozměry k největším skalním…
Součástí prohlídky hradu Valdštejn u Turnova je i výstava modelů památek …
Míříme ke zřícenině hradu Valdštejn, který je společně s Troskami a…
Janova vyhlídka se nenachází na hlavní červené značce jako např. Vyhlídka…
Do Turnova vás doveze vlak, nebo tady můžete nechat auto. Vydáme se po žluté značce na Bělou a Klokočské skály. Půjdeme kolem…
Turnov leží v Severních Čechách, jihovýchodním směrem od Liberce.…
Při vyslovení názvu Hruboskalsko snad ani není nutno připomínat do jaké…