Stráž - rozhledna Březinka u Bernartic

Tipy na výlet Vycházka - půldenní Do přírody

Vracíme se z horkého víkendového pobytu v Českém lese. Na trase domů máme jednu rozhlednu, kterou jsme ještě nepokořili. Nepatří sice k těm nejhezčím, ale přesto se tam musíme zastavit.

Rozhledna se nachází u bývalé obce Bernartice, která je nyní součástí městyse Stráž. Ten se rozkládá zhruba 22 km na jihovýchod od Tachova. Jak sám název napovídá, tak dnešní městys byl důležitou součástí ochrany našich hranic. Předpokládá se, že existoval již ve 12. století. První písemná zmínka je z r. 1331. Tehdy byl součástí královského velkostatku a spravoval ho purkrabí z nedalekého královského hradu Přimda. Právě v tomto roce získalo tehdejší městečko od Jana Lucemburského řadu výsad - vlastní soud, právo volby rychtáře, každou sobotu právo konat trhy, právo svobodného odkazu majetku. Měšťané byly osvobozeni od všech dávek kromě zemské berně.
Nejstarší stavbou je kostel sv. Václava, který má románské základy. Současná podoba pochází z období vrcholné gotiky - z r. 1384, i když v 1. polovině 18. století byl upraven barokně.
Nejvýznamnější židovskou památkou je židovský hřbitov, který leží zhruba kilometr na severozápad od městyse - na naučné stezce Stráž - Souměř. Pravděpodobně byl založen již r. 1330. Jeho zvláštností je, že ve staré části byly levitům a kohanitům vyhrazeny speciální řady hrobů. V těchto krajích to nebývalo běžné. Během války byl poničen, ani později však nebyl uchráněn. Některé historicky cenné náhrobky byly používány jako stavební materiál. Ještě v 70. letech 20. století tady bylo přibližně 50 náhrobků, r. 2007 už jen sotva dvacet. R. 2009 se hřbitova ujalo německé sdružení Aktion Sühnezeichen, dokonce některé náhrobní kameny se jim podařilo najít. Dnes je jich tam 34. Nejstarší je z r. 1601. Ohradní zeď i vchodové pilíře se zachovaly.
Vesnička Bernartice, která leží přibližně 6 km na jih od centra Stráže, je starší. V této oblasti patří mezi nejstarší obydlená místa. Založena byla asi před r. 1150 - v tomto roce byl zavražděn pravděpodobný zakladatel - přimdský purkrabí Bernart. První písemná zmínka je už z r. 1158. Bývala zde gotická tvrz, která byla v 16. století přestavěna na čtyřkřídlý renesanční zámek. Ten je nyní rekonstruován a je nepřístupný.
R. 1384 - současně s kostelem sv. Václava ve Stráži byl tady postaven kostel svatých Petra a Pavla. Na jeho místě byl v letech 1741–1750 postaven barokní kostel. Nyní je velmi zchátralý.
Jen kilometr od Bernartic na východ se začal r. 2001 stavět telekomunikační vysílač, kde je zařízení všech tří mobilních operátorů. Dne 3. května 2003 byla zpřístupněna veřejnosti i rozhledna. Sloup je vysoký 48,5 metru, na vyhlídkovou plošinu ve výši 33,5 metru vede točité schodiště se 178 schody. Jsou vidět Bernartice, Stráž, kopec se zříceninou hradu Přimda, Český a Slavkovský les, Zvon s vysílačem, Mariánské Lázně, v Německu vrchol Ebene s rozhlednou a horský hřbet Hoher Bogen s rozhlednou.

U rozhledny se můžete najíst jen z vlastních zásob. Není tam však ani lavička.

Líbil se nám skutečně daleký výhled, který skutečně předčil naše očekávání. Jen jsme však přesně nevěděli, co vše vidíme. Jen něco jsme poznali.

Rozhledna je během turistické sezóny volně přístupná. V ostatní dobu je možno si klíč vypůjčit v Bernarticích č.p. 7 nebo 13. Občerstvení a suvenýry jsou k dostání v konzumu v Bernarticích.
K rozhledně se z Bernartic dostanete pouze pěšky – po modré turistické značce. Asfaltka se mění v kamenitou cestu, která prudce stoupá vzhůru. Když už si myslíte, že jste na kopci, musíte kousek klesnout, abyste posledních cca 150 opět prudce vystoupali.
Poslední aktualizace: 11.1.2019
Stráž - rozhledna Březinka u Bernartic na mapě

Příspěvky z okolí Stráž - rozhledna Březinka u Bernartic

ROZHLEDNA U BERNARTIC
Vysílač s rozhlednou. Další vysílač, který je využit i pro…
V roce 1735 po faráři Christophu Schlögelovi, prvním světském knězi…
Naučné místo Borecké tůně, to jsou čtyři malé a jedna velká tůň, vytvořené…
Sedmihoří je nádherná oblast klidu, sestávající z krásných…
Stráž leží v Západních Čechách, západním směrem od města Plzeň. M…
Stráž, náměstí – Hamr – Valcha – Borek u Tachova – Sycherák – Jadruž – Stráž, náměstí Dnešní trasa je plná vody – drobných i většíc…
Jedeme do západních Čech, mezi Horšovským Týnem a Hostouní se tyčí nad vesnicemi Oplotec, Tasnovice a Štítary kopec, na jehož…
Bělá nad Radbuzou leží na soutoku řeky Radbuzy a Bezděkovského potoka v jihozápadních Čechách nedaleko hranic s…
AHoj, chci se s Vámi podělit o krásný výlet za přírodou. Trasa je přímo…
  Není nic krásnějšího, než rozjařené a šťastné oči Vašich dětí. Máte dom…
Kostelík nad Tasnovicemi je na Krásném kopečku a je z něj pěkný…
Újezd Svatého Kříže je městská část Bělé nad Radbuzou a nachází se asi tři…
Několik dnů se touláme po Chodsku, někdy pěšky, někdy autem. Teď chceme na…
Bělá nad Radbuzou, město v Českém Lese, je výchozím místem mnohých…
V Bělé nad Radbuzou, malebném městečku na západ od Plzně, nedaleko hranic…
Hrad v Prostiboři byl postaven počátkem 14.…
Město Bor, které mnozí nesprávně nazývají „Bor u Tachova“, má turistům, co nabídnout. Určitě jedním z nejkrásnějších objektů je…
Bor leží v Západních Čechách, jihovýchodním směrem od města Tachov. Sever…
Přimda
Zřícenina hradu Přimda stojí na jižním konci skalnatého hřebene nad stejnojmennou obcí na Tachovsku v Plzeňském kraji. Přimda se…