Strakonice, Radomyšl a Sedlice

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Během jednodenního výletu vlakem jsme stihli procházky po jihočeských Strakonicích, městysi Radomyšl a městečku Sedlice.

Strakonice leží na hlavní železniční trati Plzeň - České Budějovice; Radomyšl a Sedlice na trati Strakonice - Březnice se samoobslužným způsobem odbavení cestujících.

Vlak zde projíždí krajinou Blatenské pahorkatiny s nevysokými kopečky, loukami a rybníky,... , krajinou poetické knihy "Země zamyšlená" Ladislava Stehlíka.

Ve Strakonicích jsme si prohlédli nově zrekonstruované náměstí se sochou strakonického dudáka. Pak jsme se vydali okolo kostela sv. Markéty a dále moderní lávkou přes Otavu ke strakonickému hradu. V hradním příkopě se hlavně děti můžou pobavit "hradním safari" s výběhem pro ovečky, kozy, ... Starou brankou jsme prošli okolo býv. hospodářských budov na nádvoří s vysokou gotickou věží zv. Rumpál.

Zajímavá je historie hradu. Založil ho rod Bavorů ze Strakonic. V roce 1243 Bavor I. daroval část hradu církevnímu řádu Křížovníků svatého Jana Jeruzalémského, tzv. johanitům. V roce 1402 získali johanité i zbytek hradu. V letech 1420 - 1694 zde bylo hlavní sídlo johanitů tzv. velkopřevorství. Po přesunu velkopřevorství do Prahy význam hradu upadá.

Vrátili jsme se zpět na nádraží a lokálkou pokračovali do Radomyšle.

Radomyšl je starobylé městečko ležící asi 7 km severně od Strakonic směrem na Blatnou. Zdejší dějiny jsou také spjaty s rodem Bavorů ze Strakonic a následně s johanity. Památku na johanity najdeme dodnes na kostele sv. Martina a na ohradní zdi budovy děkanství v podobě fresek maltézských křížů.

Ze zastávky Radomyšl zast. jsme přes Maltézské náměstí s klasicistní radnicí a krátkou odbočkou k rodnému domu Josefa Kováře, nálezce rukopisu Zelenohorského, přišli ke kostelu sv. Martina. Ten byl původně románský, dnešní podoba je goticko - barokní. Zajímavostí je gotická křtitelnice umístěná v barokní předsíni kostela. Křtitelnici s vytesanými erby daroval johanitům Vilém ze Strakonic.

U kostela začíná kamenná křížová cesta a vede po hrázi rybníka Vražda k poutnímu kostelu sv. Jana Křtitele. Kostel je barokní, stojí na kopci a tvoří dominantu Radomyšle a okolí. Nabízí výhled na Šumavu, v případě naší návštěvy na konci listopadu bohužel trochu zamlžený.

Na zpáteční cestě od kostela sv. Jana Křtitele jsme před železničními kolejemi odbočili vpravo a po břehu rybníka Vražda a dále cca 100 metrů za něj došli k bílým božím mukám se svatojánskou studánkou. V době naší návštěvy byl však nově vykopaný pramen vyschlý. Zmínku o pověsti vztahující se k tomuto místu najdeme v knize Země zamyšelná 1. od L. Stehlíka : "... nejkrásnější je pověst o chromém a slepém dítěti, jemuž anděl strážný, změněný v motýlka, vrátil zrak dotknutím křídel." Příběh místa je popsán i v knize od Ondřeje Fibicha a Ivany Řandové - Nebe studánek II.

Protože zbýval čas, vydali jsme se po silnici směrem na Strakonice (po zelené turistické značce) k místnímu koupališti. V rohu areálu je kaplička sv. Vojtěcha a pod ní opět vyschlý pramen.

Vlakem jsme dále pokračovali do Sedlice. Rozlehlé rybníky Rojický a Milava už ohlašují Blatenskou kotlinu s rybníkářskou oblastí mezi městem  Blatná a obcí Lnáře.

V Sedlici jsme si prohlédli kapličku v polích nedaleko zastávky Sedlice - město a barokní kostel sv. Jakuba Většího. U náměstí jsem navštívili prodejnu Sedlické krajky a pokochali se výtvory sedlických krajkářek. Zdejší krajkářská škola navazuje na tradici delší více než 450 let!  Na náměstí jsme shlédli část adventního kulturního programu.

Lokálkou jsme se vrátili zpět do Strakonic.

V Radomyšli je k dispozici hospoda Na Křenovce. V Sedlici na náměstí v domě s původní sgrafitovou výzdobou je hotel a restaurace Na Velké Hospodě. Bohužel jsme nezkoušeli ani jedno.

Cesta lokálkou ze Strakonic se líbila. Vede příjemně zvlněnou krajinou Blatenské pahorkatiny. Nelíbily se špinavé čekárny zastávek Radomyšl zast. a Sedlice - město.

Na strakonickém hradě sídlí Muzeum středního Pootaví. Otevřeno má pouze v hlavní turistické sezoně, tj. květen - říjen. Od konce listopadu a během prosinice lze navštívit v kapitulní síni výstavu s vánoční tématikou.

Kostely v Radomyšli a v Sedlici jsou zavřené. Otevřené jsou jen při bohoslužbách.

Krajkářská prodejna v Sedlici je otevřena v pracovních dnech. O víkendech jen výjimečně v rámci nějaké městské akce.

Poslední aktualizace: 2.11.2020
Strakonice, Radomyšl a Sedlice na mapě
Autor: slaja

Příspěvky z okolí Strakonice, Radomyšl a Sedlice

Radomyšl
Ves Radomyšl s nadmořskou výškou 455 m leží 8 km severně od města…
Tím je jistě stavení na východním okraji městyse, při silnici do …
K založení vsi došlo někdy na počátku 12. století. Od roku 1359 byla obec v držení strakonických johanitů. Kostel sv. Martina řád vl…
                         Z Radomyšle do Sedlice  Ve středu 20 února se z…
Není snad jediné vísky, kde by nebyl pomník padlým. Některé jsou …
Plán pro stavbu radnice byl vypracován v roce 1832 a již v roce 1…
Sousoší se nachází na místním náměstíčku proti Radnici. Je to barokní práce z roku 1860. Základní deska má tři schody. Na ní navazuje široký…
Vlak ze Sušice odjíždí na minutu přesně a nám se z jeho okna nabí…
Jedinečná dominanta této oblasti je viditelná ze všech světových …
Stavení se nachází v jižní části města, která se nazývá Na Rybníč…