Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Vycházka - půldenní Celodenní výlet Do přírody Na hory Na kole

Hned na úvod tohoto Tipu na výlet je třeba upozornit případné zájemce, že rodinná návštěva této unikátní atrakce v oblasti pohoří Kralického Sněžníku je finančně nákladná téměř jako několikadenní dovolená. A i když vyhlídková Stezka v oblacích svým způsobem opravdu hyzdí tvář okolní KRAJINY jako hnisající bolák, je současně také velice lákavá, zajímavá a možná i krásná. A o tom, že přes všechna uvedená i zatajená negativa stojí rozhodně za návštěvu, svědčí nejlépe tisíce a tisíce turistů i zvědavců, kteří sem o víkendech a prázdninách denně směřují. O jedné květnové sobotě se to „přihodilo“ i nám …

Jestliže je Dolní Morava, malá obec s třemi stovkami obyvatel, nacházející se na úpatí Kralického Sněžníku a Ústeckoorlicku současně, přístupná po silnici a značených i neznačených stezkách, tak i vrcholu se Stezkou v oblacích lze dosáhnout několika způsoby. Nabízí se, samozřejmě, příjemná jízda letní lanovkou Sněžník, ale ti sportovněji ladění nebo své korunky na časy horší schraňující mohou vyrazit po svých či v sedlech bicyklů. Pěší trasa z Dolní Moravy je dlouhá od 2,3 do 3,9 km, cyklisté si cestu mohou protáhnout na 12 až 16 km (červená panoramatická trasa). My jsme se do Dolní Moravy dopravili autobusem, vypraveným jednou spřátelenou šumperskou firmou, a i potom jsme zvolili nákladnou variantu pro lenošné.

Dolnomoravská Stezka v oblacích je unikátní vyhlídková stavba, která byla dokončena v roce 2015 a nachází se v blízkosti horské chaty Slaměnka i horní stanice lanovky Sněžník a v nadmořské výšce 1116 metrů. Stezka je Vysoká 55 metrů a její součástí je také několik adrenalinových atrakcí, např. vrcholová „odpočinková“ síť zvaná Kapka (a pod vámi 50 metrů hlubokých nic), téměř 100 metrový, prudce klesající, uzavřený tobogán s výhledovými okénky nebo Rukáv, což je síť, kterou se prolézá z jednoho patra Stezky v oblacích do druhého. Hlavním lákadlem je ale funkce rozhledny, která nabízí výhledy na celý masiv Králického Sněžníku, údolí řeky Moravy, hlavní hřeben Jeseníků, Suchý vrch i vzdálené Krkonoše.

Samotná Stezka v oblacích je vlastně dřevěnou lávkou o délce 710 metrů. Ta je ovšem jen součástí unikátní konstrukce, kombinující modřínové dřevo s ocelovými prvky. Autorem projektu celé stavby je architekt Zdeněk Fránek, boskovický rodák a současný děkan Fakulty umění a architektury na Technické univerzitě v Liberci. Podle něj má stavba „abstraktní formu připomínající let nočního motýla“. To běžný návštěvník asi neposoudí, ale v každém případě si můžeme prozradit, že před – nebo pod – sebou máme 380 tun oceli a 550 m3 modřínového dřeva, pocházejícího z rakouských Alp. Ty doplňuje 280 m3 betonu a 40 tisíc kusů spojovacího materiálu. Stezka je kotvená ve skalním masivu až do hloubky 6,5 m a za dobrých povětrnostních podmínek se na věži může současně pohybovat až 4.000 lidí.

Pro případné návštěvníky je jistě důležitá také informace o tom, že procházka s kočárkem je na Stezce v oblacích povolena, ale vstup s kolem nebo domácím mazlíčkem (bez rozdílu, jestli se jedná o hrocha, mravenečníka nebo psa – jsou pro ně ovšem pod stezkou připraveny kotce) je zakázán. Také kola a koloběžky musí každý zanechat dole pod stavbou, např. pod dohledem vždypřítomných paraglidistů. Kola i kočárky se na lanovce převáží zdarma a lístky na lanovku i stezku se prodávají na pokladnách chaty Marcelka, tedy nedaleko nástupní stanice ve výšce 747 m.n.m. Součástí rozporuplně přijímané stezky jsou rovněž informační tabule, z kterých se turisté dozví různé zajímavé detaily nejen o stavbě samotné, ale i o lokalitě Kralického Sněžníku.

Foto: markyz63

Stezka v oblacích (někdy se jí říká také Stezka do oblak) byla oficiálně otevřena v prosinci roku 2015, tedy 3 roky po dokončení projektu. Jára Cimrman by z toho ovšem radost neměl, protože při rychlejším konání se mohlo jednat o datum mnohem lépe zapamatovatelné. Ono otevření totiž proběhlo 12.12. ve 12:12 hod. Takže jen ten letopočet to kazí. V každém případě však prý platí, že se jedná o atrakci natolik unikátní, že dosud nemá svým rozsahem na území České republice obdoby. A to prý mají být na vrcholu stezky pořádány rovněž různé koncerty a sportovní akce. Chybět by neměla ani – v Alpách obvyklá – kamera, informující o počasí nahoře.

Nemalý obnos zde zaplatíte opravdu za všechno. Týká se to, pochopitelně, i snahy uspokojit hladový žaludek a žíznivá ústa. Za pivo tady dáte jako na nějakém významném rockovém festivalu, polévka je okolo 55,- Kč a nejlevnější jídlo, které jsme v Dolní Moravě zahlédli (byly to halušky bez masa a se zelím) přijde – nejen bratru – na nějakých 140,- Kč. Můžete si však vybrat např. mezi podniky Terezka, U Slona, Kulaťák, Marcelka, Slaměnka, Podbělka, Vista a mnoha dalšími. Kartelové dohody o cenách zde ovšem platí beze zbytku …

Náporem na peněženky zejména rodičů dětí jsou pak další atrakce jako Bobová dráha u Slona, Adrenalin park s obří houpačkou a poměrně nudným seskokem powerfun a zejména vysloveně dětské lokality Mamutíkův vodní svět, Lesní zážitkový park nebo archeologicky-zlatokopecký Pískový svět. A ceny těchto atrakcí rozhodně nejsou v desetikorunách. K tomu je potřeba přidat ještě desítky prodejen různých laskomin, hraček a suvenýrových zbytečností. Na druhé straně se nám tento výlet líbil a byla to minimálně velmi zajímavá zkušenost. I když text článku možná vyznívá negativně, o úžasnou atrakci se bezesporu jedná. Autor článku jen doufá, že podobné neporostou dál jako houby po dešti nebo jako geometrickou řadou se množící rozhledny.

Vstupné na Stezku v oblacích za použití lanovky je 290,- Kč (děti 190,- Kč, rodinné 650,- Kč), samotná stezka bez lanovky přijde na 190,- Kč (děti 120,- Kč, rodinné 450,- Kč). Kdo se chce svézt na tobogánu, připlatí si 50,- Kč (5 jízd je za 200,- Kč). Vzhledem k dennímu počtu návštěvníků to byla evidentně dobrá investice, protože jen toboganem se prý sveze za den i 2.500 zájemců. Otevřeno je denně od 9,00 do 20,00 hod. nebo od 10,00 do 19,00 hod. (delší varianta platí pro prázdniny) a lanovka jezdí navíc půl hodiny před a po otevírací době.

Poslední aktualizace: 24.7.2016
Stezka v oblacích - jedinečná atrakce, zlatý důl i jizva na tváři našich hor (Dolní Morava) na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Stezka v oblacích - jedinečná atrakce, zlatý důl i jizva na tváři našich hor (Dolní Morava)

Do oblak
Když počátkem loňského prosince byla otevřena nová atrakce nad…
Návštěvníci oblasti pod Králickým Sněžníkem si už od jara mohli…
Na úpatí hory Slamník v nadmořské výšce 1116 metrů vyrostla unikátní rozhledna. Dřevěná a kovová konstrukce vás…
Moderná lanová dráha Dolní Morava - Sněžník je súčasťou lyžiarského areálu…
Lunapark na Dolní Moravě má většinu atrakcí viditelných na povrch…
Cíl cesty je jasný - Dolní Morava. V zimním období většina…
Stezka v oblacích se nachází v Dolní Moravě v blízkosti chaty Slaměnka u…
lyžařský areá se nachází pod Sviní Horou a začíná ve vesnici Velká Morava - v…
Pohodový a…
Musí to být? Asi taková myšlenka napadne celkem střízlivě uvažují…
Slamník - U Laviček
U Králík najdeme místo podobného jména V Lavičkách, zde jde ovšem…
Když už je na Dolní Moravě spuštěná nová velká lanovka s…
V tomto případě ani tak nejde o nový turistický cíl, ale o rozšíření atrakcí v tom již existujícím areálu. To, že se Dolní Morava stala vyhledávaným …
Dolní Morava a jej "Mamutíkův vodný park" je areál, ktorý je určený deťom.…
Co si budeme povídat, jak se svět zdokonaluje, co stačilo…
Další atrakcí, která je součástí sportovního a rekreačního areálu Ski Sněžník v Dolní Moravě je Lanové centrum. Není to lecjaký lanový park, ale…
Počas návštevy malej obce Dolní Morava, známeho lyžiarskeho centra a raja…
Dostat se z Hradce Králové do oblasti Králického Sněžníku…
Lokalita se nachází ve vesnici Dolní Morava u konečné autobusové zastávky severovýchodně od města Králíky. Vede zde modrá a žlutá…
Naši cestu jsme začali v Dolní Moravě, kam jsme dojeli autobusem. Odtud…