Štěnovice - městečko u Plzně

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Na jarní výlet jsme zamířili do městečka Štěnovice. Městečko leží asi 5 km od Plzně při řece Úhlavě.  Nejdříve jsme si prohlédli místní památky, tj. barokní zámek, bývalý klášter trinitářů, židovský hřbitov a pokračovali na úpatí Štěnovického vrchu, kde jako pozůstatky po těžbě žuly zůstaly romantické zatopené lomy.

Klášter trinitářů najdeme kousek od náměstí. Dodnes lze z jeho vzhledu vytušit, že byl v baroku přestavěn ze staré sýpky. Na klášter navazuje rovněž barokní kostel sv. Prokopa.

Pak jsme sešli k řece Úhlavě, kde za mostem stojí barokní zámek. Je dílem barokního stavitele Jakuba Augustona. Postaven byl v roce 1723. Dnes je v soukromých rukou, pro veřejnost je nepřístupný. Je v něm ale možné uspořádat svatbu či jinou společenskou událost. Bránou zámku jsme aspoň nahlédli do zámeckého dvora, kde cesta k zámku je lemována barokními sochami.

Při Losinském potoce jsme pak došli na konec městečka. Tam je ve svahu položen židovský hřbitov z 1. poloviny 19. století asi se 150 dochovanými náhrobky.

Pak jsme směrem na jih přešli městečko a dorazili ke štěnovickým žulovým lomům. Ty leží ve svahu Štěnovického vrchu, který geologicky patří do štěnovického žulového masivu. Tzv. štěnovický granodiorit byl používán v kamenictví na dlažby, obklady, obrubníky. Celkem se jedná asi o 5 lomů. V největším z nich byla těžba ukončena nedávno a lom se pomalu zatápí vodou.

Na náměstí, naproti Obecnímu úřadu jsme si všimli cukrárny. Bohužel byla v den našeho výletu, tj. v sobotu zavřena.

Štěnovice jsou malé městečko s množstvím památek a zajímavostí. Vše se nám líbilo.

Pro víkendový výlet lze využít autobusové linky Plzeň - Nebílovy - Přeštice, která jezdí několikrát denně.

Poslední aktualizace: 25.10.2020
Štěnovice - městečko u Plzně na mapě
Autor: slaja

Příspěvky z okolí Štěnovice - městečko u Plzně

Výlety okolo Plzně: 3. Štěnovice – Čižice (pivovar U Bizona)
Zalíbilo se nám toulat se po lesích v blízkém okolí Plzně. Někdy jsem si…
Krátký výlet jsme začali ve vesnici Čižice, která leží nad řekou Úhlavou…
Jarní Černice   A je to tady 26. 3. 2011, tedy 27. ročník Jarního…
Při cestě z Plzně do Starého Plzence, ale také při jízdě po dálničním…
Naše cesta začíná na exitu 73 dálnice D5, odkud jedeme směrem na Starý Plzenec. Asi 650 metrů za posledním kruhovým objezdem (z…
Naše společná cesta začíná na Dálnici D5 Exitu 73 (Praha - Rozvadov) /Exitu 76 (Rozvadov - Praha). Odtud směřujeme na Starý Plzenec.…
Radyně
Výrazná zřícenina královského Hradu Radyně je významnou dominantou Plzeňského kraje. Radyně je otevřena v dubnu a květnu o víkendech…
Nejdřív musím říct, že v Plzni žiji strašně a strašně let a celá ta léta…
Turisty neprávem opomíjený a relativně neznámý zámek Nebílovy je …
Litice jsou v současné době poklidnou okrajovou jižní částí Plzně, jejíž nejvyšším bodem je Dubová hora (408 m). V lesích na severním svahu toho…
Naše Společná cesta začíná na exitu 73 dálnice D5.Odtud směřujeme na Ne…
Vlak z Horažďovic předměstí do Plzně ukrajuje jeden kilometr za d…
Barokní Zámek Nebílovy stojí uprostřed stejnojmenné vsi v Plzeňském k…
Naše společná cesta začíná na Exitu 73 dálnice D5. Odtud směřujeme směrem…
Zahrada smíření v zahrádkářské oblasti na předměstí Plzně, založil plk.Luboš Hruška poté co se vrátil z jedenáctiletého vězení. V…
Vystupujeme na šťáhlavském nádraží a díváme se jak koncová světla vlaku…
Starý Plzenec leží v Západních Čechách, nedaleko jihovýchodního okraje mě…
Kdo jede po silnici č. 180 jihovýchodním směrem od Plzně, nemůže po devíti…
Do starého Plzence ležícího asi devět kilometrů od Plzně se většinou lidé…
Plzeň – katedrální kostel sv. Bartoloměje
Se stavbou tohoto kostela se započalo současně se založením města Plzně, tedy po roce 1295. Původně byl pouze filiálkou kostela Všech Svatých v…