Starý Poddvorov – větrný mlýn

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Jedeme z Plzně do Přerova – přes jižní Moravu. Když už jsme se zastavili u rozhledny v Novém Poddvorově, musíme se zastavit i v sousední obci, kde mají mít větrný mlýn.

Centrum obcí Starý a Nový Poddvorov jsou od sebe vzdáleny pouhé 2 km. Z r. 1261 je první písemná zmínka o obcí s tvrzí Potworowitz, která však byla během česko-uherských válek v 15. století zcela zničena. Zbytky ochranných valů bylo možno najít ještě v 70. letech 20. století. Pak byly v rámci kultivace zemědělské půdy zcela zničeny.

První písemná zmínka o této obci je z r. 1704, současný název platí od r. 1870, ale až r. 1924 byl uzákoněn.

Nejstarší stavbou byla původně dřevěná zvonice z r. 1770. Od r. 1855 je však zděná a je zasvěcena sv. Martinovi. Dříve se vedle zvonice nacházela i nejstarší socha – v současné době je sv. Jan z let 1850-1856 přestěhován před hřbitov.

Jen o něco později – r. 1870 byl postaven dřevěný dvoupatrový větrný mlýn, tzv. německého, jinak také beraního typu. Jeho historie je však víc než zajímavá. V tomto roce byl postaven Ignácem Laštůvkou z Mutěnic. Po 6 letech byl převezen do obce Týnec nedaleko Břeclavi, kde ho používali k mletí obilí až do r. 1886. V tomto roce byl odvezen na dnešní místo - na kopec Zahájky na západ od obce. Po čtyřech letech byl zasažen větrnou smrští, která ho převrátila a dokonce posunula o kus dál. R. 1892 byl opraven, r. 1935 modernizován a používán až do r. 1949. A začal chátrat. I když byl r. 1969 opraven, nadále nebyl udržován a opět chátral. Už mu chyběli lopatky, přesto byl r. 1993 vyhlášen technickou památkou a r. 1999 převeden do majetku obce, která ho r. 2003 opravila. Dokonce se podařilo zachovat původní technické vybavení mlýna. Bohužel, když jsme tam byli my na podzim r. 2016, už opět mlýnské lopatky neměl. Bylo vidět, že uhnily, upadly a rozlámaly se. Budova mlýna je vysoká 9,2 metrů, má půdorys 4,6 x 4,3 metry, lopatky mají mít rozpětí 13 metrů. Tak snad ho zase opraví. Další zajímavostí mlýna je, že původně byl celý mlýn otočný, aby se lopatky vždy točily.

V současné době je výraznou dominantou obce nový kostel sv. Martina, který byl postaven r. 1994 a 31. července slavnostně vysvěcen. Tím si obyvatelé obce splnili své dlouhodobé přání.

V obci jsme se nezdrželi, byli jsme se podívat jen u mlýna. Vyjeli jsme z Moravského Žižkova, kde jsme povečeřeli a poseděli v místním pivovaru. Tady jsme občerstvení nepotřebovali.

Perfektní ubytování by asi bylo v Bukovanech, které jsou odsud 30 km na sever, kde je pěkné rekreační středisko a nový větrný mlýn s rozhlednou.

Mlýn je hezky opravený a kdyby byl kompletní, je to skutečně hezká dominanta.

Obec stejně jako ostatní obce v okolí je známá svým vinařstvím, navíc se proslavila vyšíváním lidových krojů.

Poslední aktualizace: 12.2.2017
Starý Poddvorov – větrný mlýn na mapě

Příspěvky z okolí Starý Poddvorov – větrný mlýn

Větrný mlýn u Starého Poddvorova.
Větrný mlýn s dochovaným původním vnitřním vybavením stojí nedaleko obce Starý Poddvorov. Jeho celodřevěná konstrukce je vysoká 9,5…
Využijeme letos nově vyznačených tras v západní části okresu Hodonín a výlet zahájíme na dobře dostupné železniční stanici v…
Jedeme z Plzně do Přerova – přes jižní Moravu. Tentokrát jsme se zaměřili…
Rozhledna Na Podluží se nachází nedaleko obce Nový Poddvorov na Hodonínsku. Její pozinkovaná ocelová konstrukce je 30 metrů vysoká a…
Starý Poddvorov je větší vinařskou obcí s 1000 obyvateli a najdeme ji…
„Tak moderní a originální architektura dorazila i na konzervativní Slovácko,“ říkám si, když stojím…
Vinařství Škrobák sídlí v obci Čejkovice, která se nachází na po…
Rozcestník červené turistické stezky, zvané Cesta T. G. Masaryka, a modré turistické značky se nachází v Čejkovicích na městečku, u…
Při cestě do čejkovických vinohradů ten sklep nemůžete minout.…
Tak jsme po nějaké pauze zase navštívili Jižní Moravu. Vlastně je parad…
Čejkovice jsou velkou vinařskou obcí s 2530 obyvateli a najdeme ji v Mutě…
„Nejdeme proti proudu, ale vedle něj,“ vysvětluje svou filozofii…
Dávná legenda o templářích praví, že právě jejich mapy pomohly šp…
Zámek stojí na návrší nad obcí Čejkovice na Hodonínsku v Jihomoravském kr…
Značná část pramenů (v podstatě všechny stejně) uvádějí, že kostel v Čejkovicích založili někdy před r. 1269 němečtí Templáři. V tomto případě bych…
Podobně jako templářští rytíři v boji, tak i víno z Templářských …
Templářské sklepy v Čejkovicích Dnes jsme se vydali do malebné obce na jihu…
  Čejkovické bylinkové slavnosti se letos uskuteční 2. září od 11:00.  Propojení na Facebook: http://www.facebook.com/SonnentorCejkovi…
První zářijovou neděli v 10:30 hodin zahájí společnost…
Chcete zapomenout na všední starosti a soustředit své smysly jen a jen na…