Srdce Valašska - Rožnov pod Radhoštěm

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Za sportem Do přírody Na hory Na kole

Krásy Rožnova pod Radhoštěm, patřícího do Zlínského kraje, lákají každoročně tisíce turistů. Naposledy jsme zde byli před několika lety, kdy vše zkrášlovala sněhová pokrývka. Letos jsme se zde vypravili v únoru, po sněhu ani památka, jen ledové zbytky v Rožnovské Bečvě. Jeli jsme vlakem, cesta uběhla rychle. Ze Zlína v sedm hodin s přestupem v Otrokovicích a Hulíně. V 10 hodin už stojíme na nádraží ČSD V Rožnově a rozhodujeme se, kam se vydáme nejdříve. Naší první zastávkou byla hospúdka u Jeníků, kousek od obou nádraží, kde jsme si dali frankfurtskou polévku na zahřátí. Potom se vydáváme přes most nad Bečvou, směrem k centru. Za panely s mapami odbočujeme vpravo, po levé staně pod lesem vidíme Rožnovský pivovar, který nabízí specialitu kvasnicové pivo.

My však pokračujeme vpravo, k Bečvě. Nádherné modré nebe s ranním sluníčkem vytváří ve vodě nádherné odrazy. Tak tedy blátivou pěšinou po louce kolem vody až pod lesík, kde Franta uviděl v šílené strze mezi stromy nějakou skálu a chtěl tudy projít až ke kopci Hradisko, kde stojí zřícenina gotického hradu Rožnov. Naučnou stezkou jít odmítl, a tak po divočejší výměně názorů odcházím opačným směrem, každý si jdeme po vlastní ose. Franta mě dožene až na náměstí, / na hrad nakonec nešel /, kde si pak už trochu klidnější dáváme v bistru společně kávu. Centrum Rožnova tvoří Masarykovo náměstí, zde stojí pozoruhodné měšťanské domy a jedny z nejstarších památek - barokní sochy sv. Jana Nepomuckého, sv. Floriana z let 1722 - 1746 a socha T. G. Masaryka. Dominující památka je barokní kostel Všech svatých s cenným vnitřním zařízenám a pěti oltáři. Město s řadou památek je křižovatkou turistiských cest a cyklotras. Potom si ještě procházíme náměstíčko a boční ulicí pokračujeme k lázenskému parku. Kolem Společenského domu směřujeme k největšímu lákadlu Valašskému muzeu v přírodě - Skanzenu nejstaršímu a největšímu ve střední Evropě.

Muzeum tvoří soubor originálních dřevěných lidových staveb přenesených z valašského regionu do prostředí městského parku / Dřevěné městečko / a na přilehlé stráni se nachází Valašská dědina a Mlýnská dolina. Ve třech expozicích Skanzenu je rozmístěno skoro 150 památných objektů. Každoročně se zde konají kulturní akce, folkorní festivaly, slavnosti, jarmarky s ukázkami domácí výroby tradičních řemesel. V některých objektech je zde také ochutnávka valašských specialit. Byla zde natočena i pěkná pohádka o 12 měsíčkách.

Skanzen uvnitř jsme si prohlídli minule, dnes si ho obejdeme celý dokola, všude je plno návštěvníků. Potom se vracíme přes lázeňský park s krásným dřevěným altánkem kolem řady zajímavých stromů, odpočinkového místa s lavičkami u vody. Sněhu jsme se letos nedočkali, ale chybí tu Jarní zeleň, bouhužel je teprve únor. Projdeme celým parkem nad Bečvou až k bráně u hlavní silnice a přejdeme k panelům s mapami na druhé straně. Poslední pohled na Rožnovskou Bečvu. Potom po chodníku zpět k hostinci, kde jsme ráno snídali, teď se ale stavujeme na oběd před cestou zpět. Ve dvě hodiny se počasí už kazí, je spíš zataženo, v 15 hodin pak odjížíme vlakem domů do Zlína opět s přestupem v Hulíně a Otrokovicích.

Snídani i oběd jsme měli v hostinci U Jeníků v Rožnově pod Radhoštěm, stojí kousek od obou nádraží u hlavní silnice.

Valašsko se nám moc líbí, je krajinou snů, kerou spatříte při procházce valašskou krajinou složenou z lesů, luk, pastvin a ve stráních stojících malebných dřevěných stavení. Nádherné výlety jsou i údolími podél Rožnovské a Vsetínské Bečvy. Městem Rožnovem se od začátku května do konce října prohání Rožnováček, vláček jezdící v dělce okruhu 4,5 km, který lze využít.

Malebné město Rožnov pod Radhoštěm se nachází na úpatí posvátné hory Radhošť, v údolí Rožnovské Bečvy, mezi Radhošťskými Beskydami a Vsetínskými vrchy. Kdo se vydá ke zřícenině gotického hradu Rožnov z 2. pol. 14. stol., lze projít Naučnou stezkou Hradisko složenou ze tří okruhů podle náročnosti. Přístupná je od jara do podzimu. Seznámí návštěvníky s blízkým okolím Rožnova. Z hradu jsou dochovány zbytky zdí s branou, valem a přístupným podzemím. Hrad stojí nad městem, na vrchu Hradisko 522 m. n. m. Na Karlově kopci v Rožnově stojí 31 m vysoká dřevěná Rozhledna s ručně tepanými prvky vystihující styl Jurkovičových staveb, kterou stojí za to za příznivého počasí také navštívit.

Poslední aktualizace: 9.2.2014
Srdce Valašska - Rožnov pod Radhoštěm na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Srdce Valašska - Rožnov pod Radhoštěm

Rožnov pod Radhoštěm - Hradisko
Volně přístupná zřícenina hradu se nachází nad levým břehem řeky Bečvy.…
Město Rožnov pod Radhoštěm je rozloženo na úpatí…
   Že vám jméno "Hájnice" nic neříká? Ale to snad ne - všichni návštěvníci…
Valašský muzeum v přírode- skanzen lidové kultury a architektury v Rožnov…
V neděli 15. června roku 2014 byla slavnostně otevřena naučná stezka v Rožnově pod Radhoštěm. Stezka dostala název „Po stopách Dušan…
Jurkovičova rozhledna               Na Karlově kopci nad Rožnovem pod Radhoštěm, v bezprostřední blízkosti skanzenu Valašského…
Kdo se vydá do Rožnovska, ocitne se v kraji folklóru, celoroční…
Dřevěné městečko je nejstarším areálem. Od roku 1925, kdy bylo poprvé otevřeno…
Rožnov pod Radhoštěm se nachází v okrese Vsetín, ve Zlínském kraji. Leží…
Vycházíme z Veřovic asfaltkou směrem na Javorník. Kousek za padolím ale o…
Valašské muzeum v Rožnově pod Radhoštěm nabízí po celý rok možnost prohlídky v rámci třech okruhů. První se jmenuje Dřevěné městečko…
Již po několikáté jsem se byla podívat ve skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm. Musím uznat, že jsem byla mile překvapená. Čekala jsem,…
Jednou z mnoha zajímavých památek, které na návštěvníky valašskéh…
Valašský Slavín je něco mezi venkovským hřbitovem, lapidáriem, pi…
   Na otázku, kam pěšmo vyrazit do zimní přírody, aby to byla procházka sp…
13. - 14. 8. 2011 sa v areáli dreveného mestečka v skanzene Rožnov…
Dřevěné městečko v Rožnově pod Radhoštěm je nejstarším a největším…
Jdeme z vrcholu Soláně v Beskydech asi 10 km od Rožnova pod Radhošťěm na…
  Pokud jej navštívíme po předchozí návštěvě slavného Valašského muzea v…
Skanzén lidové kultůry v Rožnově pod Radhoštěm je velice známý a …
Valašské muzeum v přírodě je oficiální název skanzenu v Rožnově pod…
  Líbivé slunečné počasí a příznivá venkovní teplota letošní "zimy nezimy"…
Sobota 19.9.2009Je ráno, jsme v Plzni na nádraží a začíná nám týden…
Beskydské město Rožnov pod Radhoštěm je znám hlavně svým skanzenem -…
  "Rožnovské hodiny smutno bijů, že ňa s mojů milú rozváďajů"... Kdo by…
O víkendu od 6. do 8. června tohoto roku (2014) s velkou slávou proběhly oslavy 250 let od vysvěcení kostela Všech Svatých v Rožnově. Při té příležit…
Různých rozhleden a jiných vyhlídkových plošin vyrostlo v posledních letech na našem území jako oněch příslovečných lesních plodů po přírodním…
Jurkovičova Rozhledna stojí na Karlově kopci za Valašskou dědinou v Rožnově pod Radhoštěm. Architektonické…
Rožnov pod Radhoštěm - Jurkovičová rozhľadňa
Jurkovičová rozhľadňa, nádherná stavba z betónu, kameňa a dreva je…