Sokolka a další skály i skalky nad Divokou Desnou (Kouty nad Desnou)

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Vycházka - půldenní Za sportem Do přírody Na hory Na kole Se psem

Krátký výlet v okolí kdysi klidné podhorské vísky s chatovou osadou, která se ve 21. století změnila na věhlasné lyžařské středisko, nás zavede ke skále milované snad všemi horolezci Šumperska. Tato skála se jmenuje Sokolka a je rafinovaně ukrytá v lesích vysoko nad korytem říčního toku Divoké Desné.

Do Koutů nad Desnou se dá dojet vlakem, autobusem nebo individuálním dopravním prostředkem, motorovým i bezmotorovým. Parkovacích ploch je zde sdostatek (i v blízkosti skal), od autobusové zastávky je to k Sokolce coby kamenem dohodil a jen ten vlak až pod skálu nezajíždí. Příznivce ocelového oře tak čeká navíc dvojnásobné absolvování asi 3,5 km vzdálenosti.

Foto: markyz63

My se tentokrát vydáme na krátký výlet či spíše procházku z centra Kout(ů). Projdeme kolem rekreačních chat, mineme autobusovou zastávku Kouty nad Desnou - most, který vzápětí překročíme a odbočíme doprava. Mineme ubytovací chatu U Pelikána a potom si vybereme, jestli budeme pokračovat po asfaltce (cyklotrasa 6157, varianta pro cyklisty a kočárky) nad Sokolku nebo neznačenou cestou kolem sloupů vysokého napětí (kratší verze pro pěšáky a horolezce) pod ni. Jestliže se u mostu nacházíme v nadmořské výšce téměř 600 m, u Sokolky už jsme o 160 m výše.

Sokolka je asi třicet metrů vysoká skála, kterou tvoří svor a svorové žuly s větším podílem křemene. Horolezci si tuto pevnou skálu oblíbili hlavně proto, že je natolik bohatě členěna, aby poskytovala možnost lezení v kolmých stěnách, převisech i plotnách. Jednotlivé cesty (původní dvacítka byla „zmapována“ již v letech 1965 až 1982) jsou zde navíc označeny a trvale jištěny.

Sokolka je jednoznačně nejvyšší ze skalního pásu, ale bylo by škoda nevěnovat se chvíli také jejímu okolí. Některé vedlejší bezejmenné skalky jsou totiž možná ještě pohádkovější, půvabnější a tvarově zajímavější než samotná Sokolka. A nakonec zjistíte, že jste se tady docela zdrželi.

Foto: markyz63

Cestou zpět se můžete potěšit pohledem např. na chatovou část Koutů nad Desnou, včetně sjezdovky, kde mnozí z nás kdysi na „kotváči“ začínali s lyžováním, a legendárního „Vítězňáku“. Někdejší chata Vítězný únor, byla původně vilou Primavesi, po jejím vyhoření ozdravovnou Svazu Němců a nakonec hotelem Primavesi.

Tento výlet je záležitostí, která nevyžaduje ubytování ani stravování. A pokud si budete chtít na skále „zahorolezčit“, tak si zřejmě vezmete nějaké jídlo a pití do batohu.

Líbilo: Zajímavé skalky v oblíbené lokalitě nad hučící řekou a příjemný způsob jak strávit část hezkého dne.

Nelíbilo: Nikdy jsme si v Koutech nezvykli na to zadrátování od Dlouhých strání.

Beznákladový (tedy až na tu dopravu) příjemný výlet, který se dá různě kombinovat s dalšími trasami v okolí Koutů.

Poslední aktualizace: 22.4.2022
Sokolka a další skály i skalky nad Divokou Desnou (Kouty nad Desnou) na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Sokolka a další skály i skalky nad Divokou Desnou (Kouty nad Desnou)

Sokolka
Mohutná skála tvořená převážně žulou a svorovou žulou s bohatými výchozy křemenců v blízkosti lesní cesty z Koutů na Petrovku. Nejvyšší stěna skály…
Už je to nějaká doba, ale pro inspiraci pro dobrodružné povahy d…
O tom, že vodopády jsou půvabným zpestřením krajiny, hlavně té…
Většina automobilistů kolem rychle projede, jak spěchá na…
Někdo možná namítne, co je to za nesmysl vydávat silnici 1. třídy za…
Turistické rozcestí leží na hlavní silnici č. 44 ze Šumperka do Jeseníku, u mostu přes Divokou Desnou asi 100 metrů před prvními serpentýnami Červe…
Startujeme z parkoviště od silnice směr Červenohorské sedlo (před…
Vodopád na Borovém potoce, Jeseníky
Na úpatí Medvědí hory najdeme největší největší soustavu vodopádů na…
Pěší trasa z městečka Kouty nad Desnou na oblíbenou a unikátní tec…
Závěr údolí v Koutech nad Desnou tvoří velký přírodní amfiteátr ohraničený vrcholy hřebenovky Velkým Klínovcem a Výrovkou na severní straně a od…
Jednou z nových atrakcí, kterou láká návštěvníky lyžařský areál v…
Jednou z turisticky zpřístupněných skalních vyhlídek Hrubého Jeseníku je…
  Jeseníky a skály -  tak toto spojení je u našich nejkrásnějších…
Když jsem posledně vylezl Na Dlouhé Stráně potupně za pomocí lanovky, povinnost nutila tento prohřešek částečně nahradit. Ovšem díky tomu jsem zpovzd…
Předem upozorňuji, že než cestopis, tedy sdělení o sáhodlouhé cestě či vý…
Vyhlídka na Medvědí hoře
Většina turistů tudy projde a ani je nenapadne sem odbočit, přitom je místo snadno dostupné. Medvědí hora, která je vlastně severní rozsochou…
Zajímavou stavbou s pohnutou historií je horský hotel Vila Primavesi v…
Tradiční sjezdovka v Koutech. Původní velká louka po vykácení prů…
Výchozím místem pro cestu k nejvyššímu vodopádu na Šumpersku je někdejší…
Vodopád na Borovém potoce na úpatí Medvědí hory je největší soust…
    K jednomu z nejkrásnějších vodopádů v celých Jeseníkách se v současné době už dostaneme po turistických značkách a tak je tato přírodní…
Začalo léto a s ním prázdninová soutěž Českého rozhlasu Ostrava a Olomouc…
Zajímavou kombinaci retenční přehrážky s lávkou najdeme na Divokémpotoce,…
Konečně nastal den D - začíná nám pěti denní  dovolená v Jeseníkác…
Jedeme se podívat na unikátní komplex přečerpávací vodní elektrárny v…
Významné místo na hřebenové trase Hrubého Jeseníku. Sedlo…
Jedeme za jedním ze sedmi největších divů ČR - přečerpávací vodní…
Dlouhé stráně  h.
Dlouhé stráně h.
Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně. Instalovaný výkon elektrárny…
Praděd
Nejvyšší a nejnavštěvovanější vrchol Moravy určitě upoutá svou výškou (1492 m) a možnostmi vyžití, hlavně sportovními. Poskytuje podmínky pro pěší…