ŠLUKNOVSKO-Malý okruh

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Do přírody Na kole

Z jara jsme si udělali výlet do nejsevernějších míst naší vlasti.Do okolí městečka ŠLUKNOV.

Šluknovský výběžek se nachází v severní části okresu Děčín. Je charakteristickým územím styku a překrývání kultur tří oblastí : české, saské a lužické. Rozkládá se převážně na Šluknovské pahorkatině (lužický žulový masív - je jedním z největších žulových ploch ve střední Evropě),s nejvyším vrcholem Hrazený(608.m.n.m), jihovýchodní částí zasahuje do Lužických hor (Luž - 793 m n. m.) a jihozápadní částí do národního parku České Švýcarsko.

Vyrážíme hned na jařě a březnové počasí nám přeje.S malebného městečka Šluknov navštívíme horskou vísku N.Hraběcí s lidovou arhitekturou a pěknými lesy v okolí.Najdme zde mnoho lesních studánek.Nedaleko leží tajemný vrchol Špičák s výhledem do Saska a na dominantní čedičový vrch Partyzán.Modrou značkou cca 3km se přesuneme do obce Rožany,kde se dobře najíme a posilníme a můžeme obdivovat unikátní Javorovou bránu(dva srostlé javory v jeden).Přes osadu Královka vstoupíme do hustých lesů býv.pohraničního pásma a ocitneme se v místech ponurých..Zatopené lomy a bezedné hluboké jámy po dřívější těžbě se nachází pod německým vrcholem Taubenberk(457m.n.m) a určitě je zde i v okolí co k vidění.Prochází tudy také německá lesnická naučná stezka.(od osady Královka je to po červené cca 2km a potom se k lomům dostaneme na konci červené zn., odbočkou po zelené do mírného kopce).

Zatopené lomy můžeme obdivovat také při modré značce s Rožan do Šluknova pod Rožanských vrcholem.

Příjemný odpočinek je pak u rybníku Hraničář,témeř u městečka Šluknov.

Jedeme do obasti která nás přitahuje zejména svým klidem a menší turistickou zatížeností.

ŠLUKNOV- (něm. Schluckenau) je nejsevernější město České republiky, ležící přibližně uprostřed Šluknovského výběžku v rozsáhlém údolí v oblasti mírné vrchoviny s okolními vrchy 400 až 500 metrů nad mořem. Historické jádro je od roku 1992 městskou památkovou zónou.Bezesporu za návštěvu stojí zdejší zámek.Dnes má zámek již i svůj prohlídkový okruh, v jehož rámci jsou pro návštěvníky otevřeny téměř všechny prostory zámku, včetně dobových místností s původními exponáty. Prohlídky se konají po všechny dny v týdnu, včetně sobot a nedělí. V přízemí zámku nabízí své služby turistům a návštěvníkům města Regionální informační centrum a výborné občerstvení útulná zámecká cukrárna.

www.mesto-sluknov.cz

JAVOROVÁ BRÁNA,ROŽANY-Dvojice javorů mléčných (Acer platanoides) roste u č.p. 63, přibližně 300 m od středu vsi ve směru ke státní hranici s Německem. Vzrostlé stromy s obvody kmenů 320 a 248 cm se ve výšce 5,5 m srostlé a tvoří jedinou společnou korunu dosahující do výšky 16 m. Kmeny stromů byly pravděpodobně spojeny lidským přičiněním, přesný důvod spojení není znám. Společně tvoří bránu s rozpětím 2,6 m, která je chráněna od roku 1997.Okolo Javorové brány vede modrá turistická trasa ze Šluknova na státní hranici.(VIZ víše).

Kromně již zmiňovaných zatopených lomů a míst po těžbě, které mužeme obdivovat, je dominantou vrch PARTYZÁN,též PARTYZÁNSKÝ VRCH.Je původně dvojvrcholový čedičový hřbet na severu České republiky o nadmořské výšce 543 metrů, v severní části okresu Děčín, ve Šluknovské pahorkatině, asi 3 km západně od Šluknova, 2 km na severovýchod od Velkého Šenova. Přes vrchol prochází rozvodí mezi Baltským a Severním mořem. Jeden z vrcholů je dnes již odtěžený, na severozápadním úbočí je totiž čedičový velkolom. Horu lemuje čedičový val o výšce 0,5 až 2 m nejasného původu.

K partyzánu se váže pověst-.Za třicetileté války se tu podle pověsti shromáždily ženy z okolních obcí. Ušily si červené kabátce a neustále pochodovaly po okraji plošiny na vrchu, čímž vzbudily u švédského vojska dojem, že na kopci je mohutné vojsko, na které si raději netroufli zaútočit.

Dnešní název má vrchol na památku poručíka Josefa Šindeláře, který zde byl společně se svým řidičem desátníkem Vladimírem Malinou zákeřně zavražděn dne 6. července 1945. Josef Šindelář byl člen štábu partyzánské brigády Národní mstitel, která byla od 16. května 1945 součástí československé armády ve Šluknovském výběžku. Poručík Josef Šindelář velel 2. praporu sídlícímu ve Šluknově.

CELÉ ŠLUKNOVSKO POTOM NABÍZÍ DALŠÍ ŘADU MÍSTEČEK K VÝLETŮM..pěkná je procházka do Šluknovského údolí,okolí Velkého Šenova,Pytlácké lesy s Černým rybníkem nedaleko Jiříkova,Vlčí Hora u Krásné Lípy a nebo vrchol Dymník s rozhlednou u Rumburku.

V Rožanech je několik pěkných restaurací,já můžu doporučit penzion STARÝ MLÝN.

www.mlynrozany.cz

Poklidná příroda,zajimavá architektura,posezení v penzionu Starý Mlýn a zkoumání zatopených lomů!!!

nabízím několik odkazů pro nejpřesnější info

Poslední aktualizace: 1.4.2010
ŠLUKNOVSKO-Malý okruh na mapě
Autor: radimm

Příspěvky z okolí ŠLUKNOVSKO-Malý okruh

Šluknov, kašna na náměstí Míru.
Člověk si ani neuvědomuje jak kašny dokáží oživit své okolí. Jsou…
Zámek jistě patří k největším lákadlům města Šluknova. Byl postav…
Socha se nachází na ulici T. G. Masaryka, u křižovatky s ulicí Libu…
Park je rozložen jižně, východně a severně od zámku. Je celý obeh…
Nezajít na místní nádraží prostě nejde. Vždyť se jedná o nejsever…
Socha sv. Václava se nachází na křižovatce ulic Farní a Budyšínsk…
Zajímavou drobnou sakrální památkou města je kříž v ulici T. G. Masaryka. Na kamenném podstavci s německým nápisem je umístěn kříž s ukřižovaným…
Pomník se nachází před budovou lesnické školy. Základem je tmavý …
První zmínka o kostele je z roku 1346. Byl postaven v gotickém sl…
Barokní sousoší z let 1751 - 1752 stojí v centru města na náměstí Míru a…
Pátek 24. 7. 2020 Večer bylo chladno, v noci zima, k ránu ještě větší.…
Jedna z dalších tras u Šluknovského výběžku, tentokrát jsem se vydal za naše hranice a otestoval turistické značení v Horní Lužici a…
Bývá zvykem alespoň trochu nahlédnout do minulosti města. První p…
Sloup Nejsvětější Trojice se nachází v parkové části náměstí Míru. Je…
Na jižním okraji Šluknova je nízký pohorek nazývaný Křížový vrch.  V…
Křížová cesta se nachází na Křížovém vrchu, v jižní části Šluknova. Cestu…
Vydáme se znovu do nejsevernejšího kouta naší republiky tentokrát do…
V městě Šluknově, v jeho jižní části, na Křížovém vrchu, místními…
Šluknovskému výběžku jsem věnoval několik příspěvků, proto nelze opomenou…
Opět jedna z tras po šluknovském výběžku, tentokrát delší nás provede středem šluknovského výběžku, můžeme  navštívit zámek ve…
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a…
Zámek Šluknov se nachází v nejsevernějším městě České republiky. Budova…
Ve městě Šluknov můžete své auto zaparkovat na náměstí a krátkou…
Šluknov leží v Severních Čechách, severozápadně od města Rumburk nedaleko…
Zámek se nachází ve městě Šluknov na Děčínsku v Ústeckém kraji. Zámek je…
Z Krásné Lípy pojedeme po cyklotrase č.211, která nás dovede až do…
Konkrétně půjde o divého muže Knauta, po kterém byla pojmenována…
Dva kilometry  jihovýchodně od Šluknova pod vrchem Vlčice je Karlovo údolí…
Další příjemná turistická trasa ve Šluknovském výběžku, dokonce ta nejsevernější vůbec.Vydáme se mezi chalupami obce Království,…
Při cestě z Rumburka půjdeme po turistické trase v oblasti, které říkám oblast tří rozhleden. Dorazíme nejprve na Rozhlednu Dymník, dále…