Slovinské pobřeží a Škocjanské jeskyně (UNESCO)

Autem z Prahy se na pobřeží Slovinska nejrychleji dostanete paradoxně přes Brno – pokud tedy vyhrajete ruskou ruletu zvanou D1. Z Brna pokračujete na Vídeň, Ljublaň a dále až k pobřeží. Trasa měří něco málo přes 800 km a ujedete ji za cca 8 hodin.

Výše uvedené pochopitelně platí, pokud vyrážíte na cestu přímo z Prahy. Jste-li už ve Slovinsku jako my – viz článek - cesta z hor k moři je výrazně kratší.

Foto: Bekmen

Ještě před dosažením samotného pobřeží uhýbáme do obce Marezige. Silničku lemují vinice a olivové háje, což je dobré znamení! Čeká nás atrakce s názvem „fontána vína“. Fantazie pracuje na plné obrátky, vybavuje se nám scéna z filmu Dařbuján a Pandrhola a pivo tekoucí potokem. Parkujeme a spěcháme k fontáně. Je krásná, to ano… ale proudí v ní „jen“ obyčejná voda cry. Mírné zklamání nám bohatě kompenzuje přilehlý obchůdek – fasujeme skleničky, žetony, necháváme fontánu fontánou a sami si ze 4 píp (umístěných v kamenné zdi nedaleko fontány) po vhození žetonu čepujeme na ochutnání místní vína. Výhled z kopce až na moře, v ruce sklenka červeného, za zády bublající fontána – nezačalo to špatně. Jen by to chtělo něco k zakousnutí. Dopíjíme a podél další místní atrakce - červeného vinného autobusu, přecházíme silnici do místní restaurace. Istrie je vyhlášenou lokalitou pro sběr lanýžů, proto nemohou chybět ani na jídelníčku zdejší restaurace. Jednoznačně doporučuji ochutnat, např. těstoviny se sýrovou omáčkou a právě strouhanými lanýži.

Po večeři už jen dorazíme na místo našeho ubytování v resortu Adria Ankaran. Pěkné ubytování doplňuje wellness s bazénem se slanou vodou. Jasně když jsem u moře, tak se budu spíš koupat v moři – ale to v květnu ještě není dostatečně prohřáté (alespoň pro mne). Čili bazén, sauny a několik vířivek vítáme s nadšením.

Naším prvním cílem na pobřeží je město Izola. Toto původně ostrovní město v minulosti ovládali Benátčané. Jejich vliv je na podobě města a celého regionu i po těch staletích stále patrný a místy si připadáme jako v Itálii. Po procházce městem vyjedeme na vyhlídku k Belvederu, odkud máme celou Izolu jako na dlani. Pěšky pokračujeme do přírodního parku Strunjan. Příjemná, asi 5 km „dlouhá“ procházka (vedoucí po pěšině podél moře) nabízí několik vyhlídek na divokou, člověkem nedotčenou část slovinského pobřeží.

Piran – z mého pohledu nejmalebnější přímořské městečko ve Slovinsku. Plné úzkých uliček, velkého náměstí, s přístavem a kostelem sv. Jiří, který shlíží na město ze svého vyvýšeného stanoviště. Od kostela se vyplatí vyjít ještě dál na protější vrchol ke zbytkům městských hradeb, ze kterých je nádherný výhled na celý Piran.

Nedaleko od Piranu směrem k chorvatské hranici se u obce Sečovlje nachází soliny -  místo, kde se z mořské vody postupným odpařováním vody produkuje mořská sůl. Vzhledem k deštivému počasí a teprve začínající sezóně jsme neviděli úplně celý proces „výroby“, ale to podstatné = finální produkt v podobě pytle 5 kg mořské soli jsme si zakoupili v recepci u vchodu do areálu solin.

Foto: Bekmen

Koper je město s významným přístavem, což výrazně poznamenává jeho atmosféru. Ač má pěkné historické náměstí s Prétorský palácem a Kostelem Nanebevzetí Panny Marie, celkově na mne Koper zapůsobil už moc průmyslově. Také byl posledním pobřežním městem, které jsme na naší cestě navštívili.

Ale pomyslný vrchol cesty máme ještě stále před sebou, protože cestou zpět k domovu nemůžeme minout úchvatné Škocjanské jeskyně (UNESCO), vzdálené asi 30 km od Koperu. Když jsem je před několika lety navštívil poprvé, zůstal jsem v úžasu stát opravdu s otevřenými ústy! Při druhé prohlídce jsem již věděl, co mne čeká, ale i tak jsem byl uchvácen obrovitostí podzemního kaňonu a následně i propastí u východu z jeskyně. Uvnitř jeskyní je fotografování i natáčení zakázáno, proto pokud si chcete udělat alespoň částečnou představu, podívejte se na výše uvedené oficiální webové stránky. Případně si pusťte níže přiložené video, kam jsem zařadil i pár záběrů zmiňované propasti.

Foto: Bekmen

Jak jsem psal výše, ubytování jsme zvolili v resortu Adria Ankaran

Z městeček jednoznačně Piran a pak pochopitelně Škocjanské jeskyně, které se prostě nikdy neokoukají. Letos při jarním tání bylo v jeskyni tolik vody, že byl celý kaňon zatopen. Trochu jsem se obával, jak po takové povodni budou jeskyně vypadat, ale až na trochu více mlhy bylo vše v naprostém pořádku. Pokud bych měl ze Slovinska doporučit opravdu jednu jedinou destinaci, byly by to "Škocjanske jame" - jak zní jejich název ve slovinštině, protože to jinde opravdu neuvidíte!!!

#ifeelsLOVEnia
Poslední aktualizace: 28.5.2019
Slovinské pobřeží a Škocjanské jeskyně (UNESCO) na mapě
Autor: Bekmen

Příspěvky z okolí Slovinské pobřeží a Škocjanské jeskyně (UNESCO)

PIRAN    SLOVINSKO
PIRAN SLOVINSKO
    PIRAN   - velmi přitažlivé starodávné obchodní a rybářské m…
Kostel sv. Jurije nebo Jiří, stojí na návrší nad městem. Vedle něho je…
Piran je nejkrásnějším a nejromantičtějším městem pobře…
Začali jsme snídaní s výhledem na moře a ranní prohlídk…
Pro přímořská městečka s křivolakými uličkami a obdélníkovými náměstími…
Původně stával Kostel Sv. Petra z roku 1272 vně městských hradeb, ale po…
Městečko Piran je krásné přímořské městečko. Leží na malém poloostrově, na jehož konci se nachází maják. Dominantu Piranu tvoří…
Nejkrásnější z několika slovinských středozemních měst je určitě Piran,…
PORTOROŽ Městečko (s cca 3000 obyvateli) leží v Piranském zálivu.…
Nevím, jestli je správné použít přístav, ale ono to není ani město ani…
V sousedství malebného Piranu se nachází malé, ale roztahané městečko se…
Park je tvořen 4 km dlouhými a až 80 m vysokými flyšovými útesy. Střídá se zde pískovec, slínovec a turbidit. Rezervace byla založena roku 1990. Jde o nejdelší nepřerušovaný…
Přítel mne stále lákal do Chorvatska, já však řekla, že bez kola…
Chorvátsko - Istria maják Savudrija   Savudrija je malé mestečko 7 km…
Sečovljská solná pole (Sečoveljske soline) se nachází 3 km od Portorože…
Do slovinské Istrie se lze dostat autobusem, letadlem, autem nebo…
Slovinské pobřeží měří okolo 42km a většina z něj je zastavěna loděnicemi a tam, kde loděnice nejsou jsou vydlážděné promenády.Do moře tedy většinou půjdete po schůdcích z…
Izola je jedno z měst na pobřeží Slovinska. Narozdíl od Piranu ale neprožilo svou éru velkého bohatství a tak pro mnohé návštěvníky vypadá staře a oprýskaně. V některých…
Ráno jsme neplánovaně navštívili Izolu. Prošli jsme se …
Objevte vyhlídková místa v okolí Izoly a poznejte tak pobřeží slo…
Izola je malé Městečko na pobřeží Jadranského moře v Terstském zálivu.…
Umag - medzinárodné tenisové centrum Nachádza sa na chorvátskom podbreží…
Umag je typické italské město na Istrii. Založili ho Římané pod jménem…
Pro ty mladší bude zřejmě vzpomínkový popis mé první – a vlastně i jediné – cesty do někdejší Jugoslávie něčím zcela nepochopitelným, ale tento…
Dnes si už, samozřejmě, přesně nevzpomínám, jak tehdy vlastně takov…
Umag - akvárium - nachádza sa v hlavnej - starej časti mesta Umag…
Koper (italsky Capodistria) je město ve Slovinsku, na pobřeží Jaderského moře. Má skoro 24 tis obyvatel. Koper je nejdůležitějším přístavem země. D…
Po dálnici od Splitu směrem do ČR. Od Splitu je vzdálenost cca. 9…