Slovenský ráj - Kláštorisko

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Putování (více dnů) Do přírody

Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplánovali na 5 - 6 týdnů. Chceme si udělat nějakou túru v horách, zastavit se v historicky zajímavých místech a prohlédnout si hrady, zámky i dřevěné kostelíky. Ale také víme, že prostě musíme do Slovenského ráje. Právě v centru Slovenského ráje je Kláštorisko.

Je až neuvěřitelné, že téměř uprostřed Slovenského ráje byl kartuziánský klášter. Podle archeologických nálezů zde již v mladší době kamenné bylo hradiště. Kolem r. 1241 toto místo sloužilo jako úkryt pro obyvatele spišských obcí při nájezdech Tatarů. Klášter si zde kartuziáni postavili až r. 1305. Kartuziánský řád jsou katolický mnišský polopoustevnický řád. V 15. století klášter obsadili husité. R. 1543 byl zbourán, aby se zde nemohli skrývat loupežníci.

Nyní je klášter obnovován, je tam zřízena prohlídková trasa, která je volně přístupná s možností dobrovolného příspěvku. V jednom domku je dokonce možnost se i ubytovat – pravděpodobně je to spíš noclehárna, takže asi ve vlastním spacáku. Ale určitě tam bude čisto - pod schody je psáno - vstup pouze bez bot. Je tam i prodejna upomínkových předmětů.

V letech 1923 - 1926 byla postavena na jižní straně přilehlé louky první turistická ubytovna, která tam stále stojí. V některých pramenech se hovoří o tom, že na Kláštorisku je možnost ubytování. O tuto možnost jsme se nezajímali, takže nemám tušení. Je tam několik chat, byly obydlené, ale možná to jsou chaty soukromé. Na kopečku nad ruinami je poměrně velká budova s terasou, kde je možnost občerstvení. I když Doprava do této restaurace určitě není problematická (pro veřejnost je však zákaz vjezdu), ceny jsou poměrně vyšší. Za pivo chtěli 2 Eura. V prostorách budovy je i informační středisko. Zda je možnost ubytování tady, bohužel nevím. I přes poměrně vyšší ceny tam bylo poměrně plno, my jsme měli vlastních zásob dost, tak jsme dovnitř ani nešli.

Na poměrně velké louce mezi restaurací a ruinami byl vybudován Symbolický cintorín obětem Slovenského ráje. Již r. 1492 v těchto místech stávala kaplička pro pocestné. První vzpomínka na oběti Slovenského ráje byla r. 2010, kdy zde byla mše a byl vysvěcen základní kámen k cintorínu – dřevěná umělecky vytvořená Boží muka. Celý cintorín je pojat jako galerie dřevěných umělecký děl mladých řezbářů ze Spiše. První oběť, která svůj život zasvětila Slovenskému ráji, je z r. 1909. Bohužel jména sem stále přibývají. Určitě sem budou připsána jména i čtyř záchranářů, kteří zahynuly při záchranné akci právě letos v červenci.

Pivo jsme si zde nedali. Využili jsme však další možnosti občerstvení u Letanovského mlýna. Stačí sejít od Kláštoriska po červené dolů k Hornádu.

Ubytovali jsme se v kempu v Podlesku v severozápadní části Slovenského ráje. Nechá se tam dojet i autobusem. My jsme přijeli autem, v autě jsme i spali a za jednu noc, jedno auto a dvě osoby, vč. místního poplatku jsme zaplatili 7,5 Euro. K dispozici je televize na recepci, kde jsou i zásuvky, kde si můžete dobít telefon, foťák apod. Ve společných umývárnách je jedno umyvadlo, kde teče teplá voda, jinak je tam několik sprch – aby tekla voda, je nutno koupit si žeton. Bez něj neteče ve sprše ani studená voda.

V kempu je možno se ubytovat i v chatkách, kde mají svoji sprchu a WC, je to i autokemp, je tedy možnost připojení karavanu na elektriku.

Mimo areál, ale v těsné blízkosti recepce je obchod, hned naproti je restaurace a bufet.

Rádi se procházíme ve zříceninách, takže na to jsme se těšili. Že je tam cintorín, o tom jsme neměli ani tušení, to nás překvapilo. Je to však vkusně udělané, i tam bylo zajímavé se projít. Jen by lidi měli být opatrnější.

Kláštorisko je křižovatkou turistických cest. Nechá se odtud vyrazit téměř všemi směry . Např. k Prielomu Hornádu vedou rovnou čtyři trasy - k Hrdlu Hornádu vede zelená (3,5 km), žlutá vede k ústí Kláštorské rokliny (1,5 km), po červené dojdete k Letanovskému mlýnu u mostu Kartuziánů (necelé 3 km), po modré k ústí Bieleho potoka (přes 3 km) a dál až např. na Tomašovský výhlad (4 km) a do Spišských Tomášovců (přes 6 km). Můžete však vyrazit na cestu roklinami – do rokliny Malý Kysel, Velký Kysel, ale také do Sokolie doliny. Do kempu v Podlesku dokonce vede cyklotrasa (zhruba 6 km).

Poslední aktualizace: 18.11.2015
Slovenský ráj - Kláštorisko na mapě

Příspěvky z okolí Slovenský ráj - Kláštorisko

Kláštorisko-symbolický cintorín obetí Slovenského raja
Asi se mnou vy všichni, co rádi cestujete a poznáváte krajinu budete…
Od roku 1976 Státní přírodní rezervace, od roku 1995 Národní přírodní…
Národná prírodná rezervácia Kyseľ bola vyhlásená v roku 1964 a novelizovaná v rokoch 1976 a 1993.Rozloha rezervácie je 950 ha…
- mohutná dolina a vápencová soutěska v srdci Slovenského ráje a národního…
Skalný vodopád nájdeme v Sokolej doline v Slovenskom raji.Vedie sem žltá turistická značka,ktorá je jednosmerná a začína v Sokolej…
Sokolí dolina je jednou z nejdivočejších roklin Slovenského ráj…
Kaňon vytvořený potokem pramenicí pod Kláštoriskem a ústícím př…
Kláštorská roklina patří bezesporu k nejkrásnějším ve Slovenském ráji. Je…
Národní park Slovenský ráj je známý díky kaňonům, roklinám a sout…
Rozcestník stojí u řeky Hornád ve Slovenském ráji v tzv. Prielomu Hornádu. Prochází tudy ze Spišské koliby modrá turistická trasa,…
Sokolia dolina patrí k najpríkrejším tiesňavám v Slovenskom raji.Cez dolinu prechádza žltá turistická značka,ktorá je jednosmerná a…
Přibližně 16 km dlouhý úsek horního toku řeky Hornád. Jsou zde kaňonovitá…
- vápencová soutěska v srdci Slovenského ráje a národního parku Slovenský…
Čertova sihoť (822 m n. m.) je vrch v severovýchodní části Slovenského…
Sobota 29. 7. 2023 Na spaní jsme opět objevili krásné a klidné mí…
Jeden z vrcholů hřebene ohraničujícího Slovenský ráj ze severní strany. Do kotliny Letanovského mlýna spadá strmými skalními srázy.…
Nejznámější a asi nejnáročnější stupačky Pod Zelenou horou se nacházejí ve…
Letanovský mlyn je mála kotlinka,kde sa nachádza pár chát a malý bufet…
Kartuziánský most zná každý návštěvník Slovenského ráje, který si prošel …
Slovenský ráj  30.6.2012  Podlesok-Hrdlo Hornádu (530m)-Kláštorisko…