Sloupská putování - část I.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Těchto několik tipů na výlet věnuji nejzajímavější a bezesporu turisty nejvíce vyhledávané oblasti Českolipského regionu, a to Sloupsku. První náš výlet začíná právě v České Lípě u turistického rozcestníku pod vlakovým nádražím. Do České Lípy od Liberce, Kolína,Lovosic, Ústí nad Labem, nebo Rumburku. Zhruba stejné je to i s autobusovou Dopravou. Hlavní autobusové nádraží je nedaleko vlakového a i u něho je také turistický rozcestník. Naše cesta povede po modré turistické značce.

Česká Lípa je prvně zmiňována v dobových kronikách v roce 1263 a na město byla povýšená v roce 1381 Hynkou Berkou z Dubé, kdy získala tzv. žitavské právo, které ji stavělo na úroveň královského města. Městem, tenkrát zvaném Lipé, procházela důležitá zemská stezka do Žitavy a Lužice, tudíž město poměrně vzkvétalo zásluhou obchodu. Později dost utrpělo v husitských válkách, kdy bylo dobyto a vypleněno vojsky Jana Roháče z Dubé. Stejně tak dopadlo i za třicetileté války.město také dost poničily požáry, zvláště v rocích 1787 a 1820. Rozkvětu dosáhlo hlavně v 18. a 19. století, kdy zde došlo k velkému rozvoji průmyslu, zvláště textilního. Ve 20. století se Česká Lípa stala centrem blízké uranové těžby, počalo se se stavbou nových panelových sídlišť a město získávalo tak novou architektonickou tvář, bohužel často na úkor historický cenných památek.

Na svém putováním městem projdeme Hrnčířskou ulicí, která obzvláště utrpěla necitlivou přestavbou, můžeme si prohlédnout původně gotický kostel sv. Marie Magdalény z 15. století, stojící u mostu přes Ploučnici. Projdeme prolukou proměněnou v příjemný parčík před obchodními domy, okolo secesní kavárny Union a po hlavní třídě Jindřicha z Lipé se dostaneme na náměstí T. G. Masaryka. Na naměstí je několik umělecky hodnotných domů, většinou z 18. a 19. století. Obdivovat můžeme Barokní morový sloup, renesanční budovu radnice, je zde několik restaurací a bank a hlavně Městské informační centrum, které nám může poskytnout bohatý turistický servis všeho druhu. Opustíme náměstí projdeme dlouhou Mariánskou ulicí okolo kostela Narození Panny Marie a dále kolem výstavných vilek v secesním stylu na okraji městského parku. Stále sledujíc modrou turistickou značku přejdeme u semaforu rušnou silnici E 9, projdeme severním okrajem největšího českolipského sídliště Špičák a konečně se vymaníme z ruchu města, když se ocitneme v lipové aleji pod Špičákem.

Na nevelkém znělcovém vrchu Špičák (459m.nm.), byla v roce 1885 vystavěná 14metrů vysoká cihlová rozhledna pojmenovaná po korunní princezně Stefanií. V roce 1900 byla přistavěná i restaurace s terasou. Po 2. světové válce objekt postupně chátrá, až v roce 1997 došlo k rozsáhlé opravě, ovšem dnes slouží k telekomunikačním účelům a je veřejnosti nepřístupná.

Pokračujeme stále po modré přes louku za obchodním centrem, kousek po účelové asfaltové komunikaci, dále okrajem lesa se dostaneme k další cestě vedoucí k sportovnímu letišti. Tento a další navazující úsek je dosti špatně značen. Některé značky vzaly za své, když došlo k probírce stromů, jiné jsou špatně viditelné. Chtělo by to obnovu ze strany Turistického svazu. Držme se raději jako orientačního bodu staré formanské hospody U Zlatého buřtu, ležíci u silnice na Nový Bor. Pokud cítíme potřebu, můžeme se zde zastavit, občerstvit a nabrat dalších sil.

Za hospodou odbočíme hned vlevo, komunikace nás zavede do části obce Pihel. Držíme se asfaltové silničky, vpravo se rozprostírají rozsáhlé Pastviny a výhledem na okolní dominantní vrchy jako jsou Tlustec, Ralsko, Ještěd či Bezděz. Cesta nás posléze zavede do obce Dolní Pihel.

Obec Pihel byla založená v roce 1396 Hynkem Zajícem z Hazenburka, později ji získává Jan z Chlumu - Kepka, který doprovázel Mistra Jana Husa do Kostnice. Na čedičovém Pihelském vrchu stával malý strážný hrádek z konce 14. století, z kterého se zachovala jen malá část obvodové zdi.

Abychom nemuseli zbytek trasy absolvovat po dosti rušné silnici, pokračujeme kousek po silnici na Bukovany a záhy odbočíme vlevo, přejdeme Dobranovský potok a po neznačené cestě pokračujeme podél břehů Pivovarského rybníka. Na komíně bývalého pivovaru pravidelně sídlí čapí rodinka. Dále půjdeme po cyklostezce 3062, projdeme osadou Chomouty, abychom konečně dorazili k cíli dnešního výletu k restauraci U Trpaslíků na okraji Sloupu v Čechách.

Zde můžeme počkat na autobusový spoj, který nás doveze zpět do České Lípy, případně se tu občerstvit a eventuelně využít dalších tipů na výlet po této turisticky zajímavé lokalitě.

Vydali jsme se po poznání historického centra okresního města České Lípy a posléze směřujeme většinou po místních účelových komunikacích do turisticky atraktivní rekreační oblasti - Sloupska. Nacházíme se v podhůří Lužických hor, krajina je zde pestrá a rozhodně všestranně uspokojí každého milovníka přírody.

Cestou máme možnost něco pojíst v restauracích U Zlatého buřtu, nebo v cíli, U Trpaslíků.

Určitě každého nadchne zdejší malebný ráz KRAJINY, střídající se rozhledy na hřbety hor, skalní útvary třeba nad Svojkovem, či můžeme pozorovat i vodní ptactvo.

Pokud nezavítáme do jmenovaných restauračních zařízení, neinvestujeme žádnou finanční částku, nepočítaje jízdné zpátky.

Poslední aktualizace: 21.10.2012
Sloupská putování - část I. na mapě
Autor: Karolus

Příspěvky z okolí Sloupská putování - část I.

Panská sídla Sloupu v Čechách
Do Sloupu v Čechách se nejlépe dostanete samozřejmě autem. Parkování je možné přímo pod hradem. Když budete mít štěstí a bude volno …
Sloup v Čechách - kostel svaté Kateřiny
Kostel Svaté Kateřiny ve Sloupu v Čechách byl vystaven v roce 1327,…
Zámek nechal vystavět v roce 1730 Josef Jan Maxmilián Kinský. Dos…
Náš další výlet vede kousek od Nového Boru .Pod hradem Sloup je krásné,…
O romantice skalních útvarů v okolí známého skalního hradu Sloup se můžeme…
Sháníte zajímavý tip na výlet? Vydejte se na poznání krás Sloupu v Čechách…
Sloup je převážně rekreační obec, ležící v širokém údolí Dobranovského potoka na severozápadním úpatí Svojkovských vrchů, asi 3 km…
Vydáme-li se z České Lípy směrem na Nový Bor tak asi po 5 km u osady Pihel…
Sloup a jeho okolí jsme navštívili již na jaře. Mohli jsme obdivovat,…
O letovisku Sloup v Čechách, toho najdete v této rubrice poměrně dost.…
Vydáme se na skalní Hrad Sloup v Čechách, v okrese Česká Lípa. pojedeme autem, ale kdo by chtěl vláčkem , je zde i tato možnost,…
Od Mimoně je to kousek,ze Zákup 15km autem..Je to příjemná cesta autem krásný výhled do KRAJINY. HISTORIE Od pravěku do roku 1679 O…
Sloup v Čechách - lesní divadlo
Lesní divadlo se nachází asi půl kilometru jižně od Sloupu. Divadlo bylo…
Jedeme,nebo jdeme na výlet za Romantikou,poznáním,sportem,turistikou,dobře se najíst…
Dalším skvělým typem na výlet v okolí Nového Boru  je unikátní Skalní hrad Sloup, dorazit k němu můžete, pěšky, na kole či vlastním…
Toulky podzimním Novoborskem. Do Nového Boru přijíždíme Karlovým autem…
Cesta lesy, převážně borovými, krásnými pískovcovými skalami, údolím,…
Ze Sloupu jsme se vypravili po červené značce k Lesnímu divadlu,…
Sousoší Kalvárie se nachází v centru obce, na náměstí T. G. Masaryka. Je…
Sloup
Soutěž 2 body
Hrad Sloup patří k našim nejlépe zachovaným a nejkrásnějším Skalním…