Šlakhamr - nová expozice Technického muzea v Brně

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Šlakhamr se nachází v údolí řeky Sázavy západně od obce Hamry nad Sázavou. Jelikož se k objektu nedá přijet autem, jediná cesta je možná pěšky nebo na horském kole. Nejlépe je vystoupit na železniční zastávce ČD v Hamrech nad Sázavou (trať č.250 Žďár nad Sázavou-Havlíčkův Brod) a dát se po červeně značené turistické cestě směrem na Rozštípenou skálu. Po projití místní části Najdek, kde se nachází stylový pension s možností stravování i ubytování, pokračovat kolem místního výletiště po lesní cestě na rozcestí Pod Štěnicí. Odtud dále lesní cestou k soše Mamuta a pod Rozštípenou skálu. Zde podél náhonu je již kousek k objektu Šlakhamru. Od zastávky je to jeden a půl kilometru chůze. Auto lze zaparkovat na některé z uliček v Najdeku, od pensionu je to k hamru necelý kilometr.

Za kulturní památkou Šlakhamr ve správě Technického muzea v Brně, která byla slavnostně otevřena pro veřejnost v sobotu 11. června 2011. Expozice představuje areál budovy hamru s hospodářským zázemím, který zde byl v provozu zřejmě již na začátku 15. století. Je zde prezentována ukázka chodu bucharu a dalších zařízení poháněných dvěma vodními koly. Další část expozice ukazuje tehdejší získávání a zpracování základních surovin - dřeva, dřevěného uhlí a železné rudy a dále pak jejich výsledný produkt. Závěrečná část expozice je věnována posledním obyvatelům objektu - mlynářské rodině Brdíčků.

Ubytování i stravování je možné v blízkém pensionu Najdek, který se nachází na trase vycházky. Drobné občerstvení je i ve vlastním objektu hamru.

Technické muzeum tímto skvělým počinem uchovalo pro věky budoucí zdejší jedinečnou kulturní technickou památku a zpřístupnilo ji veřejnosti.

Základní vstupné do expozic hamru je 50,- Kč, poloviční vstupné mají důchodci, děti od 6 let a studenti. Mladší 6 let mají vstup zdarma.

Provozní doba:

květen a říjen: sobota, neděle a svátky 9-17 hod.

červen-září: úterý-neděle, svátky 9-17 hod.

Vstupy vždy v celou hodinu, poslední v 16 hodin

Polední přestávka: 12-13 hodin

Kontakt: telefon: 602 225 243, e-mail: slakhamr@technicalmuseum.cz

Poslední aktualizace: 25.12.2013
Šlakhamr - nová expozice Technického muzea v Brně na mapě
Autor: pasatur

Příspěvky z okolí Šlakhamr - nová expozice Technického muzea v Brně

Turistické rozcestí Rozštípená skála
Nachází se pod rozložitým skalním masívem Rozštípené skály nad ře…
Socha Mamuta se nachází na levém břehu Sázavy, pod Rozštípenou skálou na…
Nachází se v údolí Sázavy západně od osady Najdek. Prochází tudy…
Nachází se v údolí řeky Sázavy 1,5 km západně od vlakové zastávky…
Z časových důvodů jsme okleštili víkendový program jen na sobotu – neděli. Nejdříve v okolí obce Rozsička hledáme bezvýsledně…
Expozice Technického muzea v Brně v prostorách bývalého vodního…
Nachází se na západním okraji osady Šlakhamry, která je součástí obce…
Smírčí kámen u samoty nazvané Štenice nedaleko obce Sázava, 3,5…
Nachází se východně od malé osady Samotín. Prochází tudy červeně…
Vydatný zdroj kvalitní vody, jeho kvalitu dvakrát ročně kontroluje obecní úřad v Hamrech nad Sázavou. Leží kousek od levého břehu…
Přírodní památka Peperek se nachází nedaleko Žďáru nad Sázavou, nad obcí Velká Losenice. Jedná se o skalní hřeben v lesním komplexu…
Nachází se mezi skalními útvary na vrchu Peperku, jehož skalnatá …
Tento historický kamenný jednoobloukový most se nachází ve středn…
Je to už mnoho let, kdy v okolí Žďáru nad Sázavou vznikaly první …
Opět vyrážíme do přírody, a to na Vysočinu, do krásné přírody u Žďáru nad…
Po stopách zrušené lesní železnice od Velkého Dářka do Hamrů nad Sázavou z r. 1931. Ta byla vybudována na svážení dřeva po kalamitě…
19.8.2017 Leckdy jsou zprávy ve sdělovacích prostředcích dramatič…
U hlavní silnice ze Žďáru nad Sázavou do Přibyslavi v obci Hamry nad…
Nachází se u romantického jezírka Vápenice. Prochází tudy modře a…
Vysočinou 2013, Přibyslav – Sázava – Žďár  Jsem s kamarády turisty na…