Skrytý hrad Blansko

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Do přírody

Hrad Blansko je ukrytý na čedičovém kopci 540 m.n.m. Pozůstatky jeho hradeb jsou ukryty mezi stromy nad Ústím nad Labem. Pokud nevíte, že tu je jen stěží ho objevíte. Jeho návštěva ovšem stojí za to, po vystoupání k zřícenině se vám naskytne krásný pohled na okolí českého středohoří.

Jak k hradu:

Blansko naleznete 6 km od Ústí nad Labem, nachází se přibližně 0,5 km od obce Blansko. pro Dopravu na zříceninu můžete využít 3 možnosti:

Auto: silnice z Ústí nad Labem do Děčína. V obci Neštěmice odbočit na vedlejší silnici až na sídliště Skalka. Před sídlištěm odbočíte na obec Mírkov, po vystoupání do této obce se vydáte směrem na obec Blansko. Kousek před obcí Blansko zanecháte auto u rozcestníku (nachází se zde závora a velký dub) a od rozcestníku se vydáte pěšky do mírného kopce. Po cca. 350 m. dorazíte k zřícenině.

Autobus: máte zde několik možností

- linka č. 19 do obce Ryjice odtud pak 2 km po zelené

- linka č. 51,58 na konečnou zastávku Skalka a odtud přes obec Mírkov až k hradu cca. 2 km

- linka ČSAD do stanice Lipová odtud pak po žluté cca. 2,5 km

Vlak: můžete vystoupit buď v zastávce Neštěmice nebo Ústí hlavní nádraží.

- z Neštěmic – stoupáte podél potoka až k rozcestí kde si můžete zvolit cestu buď přes obec Ryjice nebo Mírkov.

- z Ústí hlavní nádraží – tento výlet můžete spojit s návštěvou Erbenovy vyhlídky. Vydáte se od hlavního nádraží přes žlutou turistickou značku cca. 8 km.

Trocha z Historie

Prvním majitelem hradu byl Václav z Vartemberka na Děčíně. Původní název tohoto pozdně gotického hradu byl Blankestein. Za svou historii vystřídal několik majitelů, v roce 1628 získal hrad Kryštof Šimon z Thunu na Děčíně a z hradu se stává vězení. Když došlo k připojení hradu k děčínskému panství, hrad byl opuštěn a začal rychle chátrat. Do dnešní doby se dochovalo pouze pár opěrných stěn a několik náznaků bývalých místností.

Pověst o loupežníku Hendrychovi:

K hradu se také váže několik pověstí. Jedna z pověstí vypráví o loupeživém rytíři Hendrychovi, který zde žil v době, kdy byl hrad opuštěn. Tomuto loupežníkovi nebylo nic svaté a tak loupil a drancoval okolí. Po dlouhá léta se snažili vojáci dobýt hrad Blansko a zajmout Hendrycha. Opevnění hradu dlouho odolávalo, jednou se však vojákům podařilo stěny hradu dobýt a loupežníka zajmout. Hendrych byl u soudu, za své činy odsouzen k utnutí hlavy. Poprava se konala v nejchladnější den, který obyvatelé již dlouho nezažili. Ovšem i přesto lidé byli tak rádi, že byl zlý rytíř dopaden, že se na jeho popravu šlo podívat spousty obyvatel. Když kat uťal Hendrychovi hlavu všichni zůstali stát úžasem, hlava totiž neupadla, ale přimrzla k hlavě odsouzence a to dle práva znamenalo, že je loupeživý rytíř volný. Hendrych toto právo znal, a proto se ihned s popraviště vydal se svými spiklenci do nedaleké krčmy, chtěl svou popravu řádně zapít. Když dorazil do krčmy a poručil si to nejdražší víno, šenkýř ani víno nestačil donést, protože rytířova rána od sekery v krčmě rozmrzla a hlava mu upadla a Hendrych byl mrtev. Lapkové co loupežníka doprovázeli se rozutekli a místní obyvatelé si mohli oddechnout.

Jídlo a pití si vezměte s sebou, po cestě na hrad není možné zakoupit žádné občerstvení.

Zřícenina hradu je velmi zajímavá a bezpochyby vás okouzlí nejen ona, ale i celkový rozhled po okolí. Pokud vyrazíte na zříceninu Blansko vlakem či autem nenechte si ujít návštěvu nedaleké Erbenovy vyhlídky (https://www.turistika.cz/tipy-na-vylet/show/erbenova-vyhlidka.html)nebo hradu Střekov (https://www.turistika.cz/tipy-na-vylet/show/dominanta-usti-nad-labem-hrad-strekov.html), který je dominantou města Ústí nad Labem.

Otevírací doba ani vstupné se na návštěvu hradu nevztahují. Hrad je přístupný celoročně za každého počasí.

Poslední aktualizace: 12.10.2010
Skrytý hrad Blansko na mapě
Autor: chantal

Příspěvky z okolí Skrytý hrad Blansko

Sněhem, vodou a blátem k zřícenině hradu Blansko
Cílem dnešního mého výšlapu bylo navštívit zříceninu hradu Blansko…
Ráda navštěvuji zříceniny,…
Pokud jste propadli kouzlu ferrat, tj. zajištěných cest, popadněte batůžek…
Na začátku 19. století našel místní sedlák sošku Panny …
U silnice vedoucí z Mírkova do Ústí nad Labem je malý pískovcový lom s torzem kaple Navštívení Panny Marie. Na jaře 2017 zde byla vybudována ferrata, postupně se přidávaly další…
Na krátkou procházku jsme vymysleli na jeden z vánočních svátků…
Výlet hezkou krajinou Českého středohoří s nádhernými výhledy. Vyjel jsem…
Druhý vodopád v blízkosti Mojžíře. Je snadněji dostupný než Vodopád na Kamenném potoce. Dostaneme se k němu od kostela, kde odbočíme…
Jedná se o levostranný přítok Lužeckého potoka nad obcí Lužec. Vodopád teče poměrně strmým korytem a vytváří několik kaskád a soustav vodopádů…
Málo známý vodopád v rokli Kamenného potoka v blízkosti Ústí nad Labem,…
V roce 1906 byla v Neštěmicích založena továrna na výro…
Okruh Dobětickou výšinou 10km. Z vyhlídky se vydáme po zelené do…
Na  vrchu Strážný, nad obcí Mojžíř, jsou pozůstatky neznámého hradu.  O…
Výlet na zimní vodopády v blízkosti Ústí nad Labem. Od vlakové zastávky v Mojžíři  vycházím po silnici okolo fotbalového hřiště až k…
Zalesněný trachytový vrch 5 km severně od Ústí nad Labem. Na vrchu bývalo…
Hezký a snadno dostupný vodopád  v blízkosti Ústí nad Labem. Nachází se v rokli Pekelského potoka pod osadou Mlýniště. V závěru…
Výlet na zámeček Větruši a dál… Blížil se víkend a tím i příjezd mé…
Zoologická zahrada se nachází na kraji čtvrti Krásn…
Kozí vrch je výrazný skalnatý vrchol na levé straně Labského údolí nad Ne…
Erbenova vyhlídka se nachází na kopci Brand nad městem Ústí nad Labem. První rozhledna na tomto místě stávala již v roce 1889, o…