Skalní útvary Žďárských vrchů

Tipy na výlet Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody

Turisticky asi nejatraktivnější a různými skalami či menšími skalkami doslova posetou oblast Žďárských vrchů jsme si prošli při celodenním výletě, na který jsme vyrazili z obce Milovy.

Prvním skalním útvarem, ke kterém jsme dorazili po zelené a následně červené značce byla Drátenická skála. Skalní hřbet s délkou 200 metrů a výškou 35 metrů je oblíbenou horolezeckou destinací.
Odsud jsme se vrátili nazpět na rozcestí Dráteničky a po červené značce jsme začali stoupat k Malínské skále. Skalní bloky vysoké až 20 metrů zde obepínají vrchol stejnojmenného kopce.
Dále jsme pokračovali kolem Lisovské skály až na rozcestí Devět skal, kde jsme přešli na žlutou značku, po níž jsme došli až k nejvyššímu vrcholu Žďárských vrchů.
Skalní labyrint Devět skal je tvořen třemi dlouhými hřebeny s devíti samostatnými skalními věžemi. Na jedné z nich je možno vystoupat na vrcholovou vyhlídku, z které je vidět směrem na Svratku a do kraje, kudy prochází historická hranice Čech a Moravy.
Další naší cestu jsme absolvovali po modré značce a okolo několika bezejmenných skal jsme došli k Bílé skále. Tento mohutný skalní mrazový srub je 60 metrů dlouhý a 28 metrů vysoký.
Přes obec Křižánky, která je pro svojí malebnost vesnickou památkovou rezervací jsme následně dorazili ke skalnímu útvaru Čtyři palice. Ten je tvořen třemi skalními bloky a skalním hřebenem s vyhlídkou. Hlavní skála zvaná Paličatá je vyhledávaným horolezeckým terénem s 51 lezeckými cestami. Zde strávili nějaký čas a pozorováním horolezců si zpestřili tento výlet.
Dalším skalním útvarem, ke kterému jsme po modré značce došli byli Milovské Perničky. Na zdejší vyhlídkové Poradní skále je i přírodní úkaz, díky kterému tato lokalita tvořená šesti skalami dostala název. Slovem pernice byla dříve označována mísa s drsným povrchem na tření máku a právě osm podobných míst je k vidění i na vrcholu této skály.
Odsud jsme pak zamířili k poslednímu skalnímu útvaru na naší cestě. Zkamenělý zámek je tvořen skupinou skal na místě, kde bylo archeologicky dokázáno osídlení již v mladší době kamenné. Za středověku zde stávalo slovanské hradiště a později zřejmě i dřevěnými konstrukcemi doplnění skalní hrad.
Posledním zastavením na této moc pěkné, ale fyzicky celkem náročné cestě po skalách Žďárských vrchů, byl lovecký zámeček Karlštejn. Ten si nechal v pozdně barokním stylu vystavět v této krásné lokalitě na konci 18. století majitel zdejšího panství hrabě Filip Kinský.

Ubytováni jsme byli v hotelu Svratka, který se nachází nedaleko zámečku Karlštejn.
Při cestě po skalních útvarech se dají využít k občerstvení dvě restaurace v obci Křižánky.

Nádherné přírodní scenérie a výhledy do krajiny.

Do obce Milovy zajíždí ve všední dny i o víkendech autobus ze Svratky.
Interiéry loveckého zámečku Karlštejn jsou pro veřejnost otevřeny jen při konání různých akcí, jinak je zde hotel a restaurace, které mohou využít i příchozí.

Poslední aktualizace: 16.4.2023
Skalní útvary Žďárských vrchů na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Skalní útvary Žďárských vrchů

Meandry Svratky u Milov
Nacházejí se severně od Milovského rybníka v ploché Milovské kotl…
 Milovský rybník byl založen v roce 1610 Vilémem Dubským z Třebomyslic na…
   Po mnoha desetiletích se přírodovědci a ornotologové dočkali vyhlášení…
Půjdete-li (nebo pojedete-li) od Milovského rybníka po zelené…
Rozcestí se nachází na břehu rekreačního rybníka poblíž hotelu Devět skal a autobusové zastávky. Prochází tudy zeleně značená cesta,…
Z nepříliš vysoké rozlehlé lesnaté hornatiny, oddělující území Čech a…
Milovy jsou významným rekreačním střediskem a východiskem túr do nejkrásnějších částí Žďárských vrchů. Jihozápa…
  Žďárské vrchy  - Milovy, Blatiny, Dráteničky, Malinská skála, Devět s…
Směrníky ukazují směr červené značky východním směrem na Drátenickou skálu, Sněžné, Buchtův kopec, Daňkovice, Jimramov, západním směrem na Lisovsko…
Jde o skupinu čtyř větších rulových skalisek a několika menších věžek.…
   Mezi nejoblíbenější a nejvyhledávanější Skály Žďárských vrchů zcela…
Malinská skála je soubor několika vrcholových skalních útvarů, které se…
Rozcestí se nachází v lese v sedle mezi Drátenickou a Malinskou skálou. Křižují se zde dvě turistické trasy: červená – směr JV Drátenická skála, S…
Vrcholový rulový skalní útvar zformovaný mrazovým zvětráváním do podoby mohutné skalní hradby. Na okolních balvanitých sutích kolem skal se…
Nachází se v malé obci s roztroušenými domky pod skalním masivem…
Rozcestí leží v lese pod Čtyřmi palicemi, kam odtud vedou modrá a zelená značka. Modrá pokračuje dále na Velké Perničky, Zkamenělý zámek, Karlštej…
Co s dětmi o prázdninách. Chtějí zábavu a koupání. A je třeba je …
Čtyři metry vysoký a čtrnát tun těžký monument, který připomíná výkony Radka Jaroše, místního výborného horolezce. Monument stojí v sedle mezi Drátníkem a vrcholem T…
Obec Křižánky se nachází na hlavní komunikaci mezi Novým Městem na…
Autem jsme dojeli do obce Křižánky a odtud pěšky po značených trasách…
Tento 10km lyžařký okruh navazuje na Fryšavský okruh. Prodlužuje jej,…
Pohádková Vesnička Podlesíčko se nachází v malebné krajině Žďárských vrchů v blízkosti města Sněžné. Domečky ve…
Rozcestí je tvořeno dvěma rozcestníky vzdálenými od sebe cca 200 metrů. Ten hlavní je umístěn přímo pod skalním útvarem Čtyři palice. Setkávají se …
   Pokud se vydáme z obce Křižánky po modré turistické značce na nejvyšší…
Skalní útvar pod vrcholem kopce. Na horní skalnaté plošině je vyhlídka směrem na Křižánky. Zdejší skály jsou tvořeny rulami a byly obnaženy ve star…
Výchozím místem je obec Křižánky, odkud půjdeme po modré turistické značce…
   Jeden ze svých "manželských úletů" jsem si naplánoval i na naši mini…
Devět skal.
Při našem cyklistickém výletu jsme navštívili také…
Zámek Karlštejn stojí na kopci poblíž města Svratky na Chrudimsku v Pardu…