Skalní útvary Pálavy mimo hlavní hřebenovou trasu

Tipy na výlet Celodenní výlet

Podíváme se na zoubek pálavským vápencovým skalám, které leží v méně navštěvovaných lokalitách této chráněné krajinné oblasti. Výchozím bodem bude autobusová zastávka v Horních Věstonicích, dobře dostupná linkou 570 od mikulovské železniční stanice. (O víkendu jedou spoje každé dvě hodiny, v ostatní dny každou hodinu.)
Přímo u zastávky leží počáteční bod zelené pěší trasy, která nás stoupáním zavede ke skalnímu útvarům Trůn a Martinka. Odtud se dáme společně s modrou značkou vlevo a obloukem obejdeme skály k směrovníku Nad Soutěskou, dáme se vpravo stále po zelené a přijdeme podél obrovské skalní stěny k rozcestí Soutěska. Zde najdeme turistický přístřešek a kousekod něj také pitný pramen. Z tohoto místa půjdeme stále už jen po červené značce, nejprve do vsi Klentnice, projdeme částí obce a odbočíme vpravo stoupáním k zřícenině Sirotčí hrádek.
Pokračujeme přes Stolovou horu, chvíli po silnici kolem Kočíčího kamene a Kočičí skály a pak vpravo mezi vinohrady až přijdeme k lomu se vstupem do jeskyně Turold. Červená značka nás ještě provede Mikulovem kolem židovského hřbitova a vyhlídky na Kozím hrádku do centra města.
Pokud se odtud potřebujete dostat až na vlakovou stanici, můžete ještě využít modrou značku, která vede až k nádraží. Trasa je dlouhá asi 11 km.

Na trase je nespočetně mnoho zajímavostí, takže pěkně popořádku:

Martinka a Trůn - lokalita Kotelná se skalními věžemi a také nepravým skalním mostem vytvořeným balvanem v rozsedlině, tzv. "Velkým Špuntem". Dříve stávalo na vyvýšeném místě středověké opevnění Nový hrad (též "Neuhaus"), dnes už z něj jsou zachovány jen nepatrné zbytky.
Soutěska - rokle oddělující bradlo Děvína od Kotelné, s obrovskou skalní stěnou a krásným kaštanovým hájem.
Sirotčí hrádek - někdy nazýván též "Růžový hrad", jehož první zmínky sahají až
do 13. století, roku 1645 byl rozbořen Švédy, od té doby je pustý. Dnešní zřícenina leží na dvou skalních útvarech, na severní skále je zachován zbytek věže.
Stolová hora je vápencovým bradlem s plochým vrcholem (odtud název). Návrší bylo v době bronzové pravděpodobně osídleno, nalezeny zbytky opevnění. Ve svazích je několik skalních věží.
Kočičí kámen a Kočičí skála jsou nevelké vápencové útvary, významné zejména výskytem pálavské květeny (hlaváček jarní, kosatec nízký, koniklec velkokvětý, ...)
Turold je nejvýznamnější jeskyní Pálavy, objevená až roku 1951. Její vchod
se nachází pod skalní stěnou v bývalém lomu. Délka všech chodeb dosahuje
téměř 1 km. V posledních letech je jeskyně opět přístupná veřejnosti, má zcela
v celé Evropě neobvyklou výzdobu, krápníky jsou zde vzácností.

Horní Věstonice žádné možností nenabízí, ale v obci Klentnice jsou asi 3 zařízení, kde
je možno si udělat přestávku (se všemi mám dobré zkušenosti) a v samotném
Mikulově je už velká spousta míst na výběr. Doporučuji restauraci v podloubí
na náměstí kousek od kašny a Sloupu Nejsvětější Trojice.

Na trase je tak mnoho útvarů vyrážejících dech, že rozhodně vezměte větší počet
náhradních baterií do foťáku. Asi nejhezčí je skalní stěna v Soutěsce a výhled všemi
směry ze zříceniny Sirotčího hrádku.
Při prohlídce jeskyně Turold nečekejte výzdobu typickou pro vápencové útvary,
překvapí vás neustálé klesání prohlídkové trasy pod zemský povrch (převýšení 50m).

Žádná lokalita zpoplatněna není. Prohlídka jeskyně Turold stojí 50 Kč (děti za 25 Kč)
a trvá asi 35-45 minut.
Na nohy rozhodně vezměte pevnější obuv s kvalitní podrážkou. Pálava je jedinečnou
světovou oblastí svého druhu, buďte prosím maximálně šetrní k jejímu prostředí ;o)

A opět jako u všech ostatních příspěvků bych Vás rád požádal, aby pokud narazíte na nesrovnalosti turistického značení v terénu (nedostatečné značení, poškození kácením, vandalismus, chybějící, zohýbané směrovky či směrovky s neplatným textem), abyste mne o takových skutečnostech informovali - vyplněním krátkého formuláře na stránce http://www.turistickeznaceni.cz/. Já nebo moji kolegové uvedeme pak vše do pořádku v co nejkratším možném termínu. Díky.

Poslední aktualizace: 28.2.2009
Skalní útvary Pálavy mimo hlavní hřebenovou trasu na mapě
Autor: Sheriff

Příspěvky z okolí Skalní útvary Pálavy mimo hlavní hřebenovou trasu

Veltlinium 1874
Zveme vás k návštěvě do nově zrekonstruovaného historického sousk…
Jedná se o kvalitní rokokovou jednolodní stavbu se čtyřbokou Věží v průčelí, která zde byla postavena pravděpodobně podle plánu J. K. Hromádky.…
Bratři Vladislav a Miroslav Moravčíkovi vedou své vinařství v Hor…
Nachází se uprostřed zdejší rozlehlé protáhlé návsi směřující od hlavní křižovatky vzhůru ke skalám. Památný strom stojí u…
Horní Věstonice jsou významnou vinařskou obcí, leží na severozápa…
Obec Horní Věstonice se rozkládá na severozápadním úpatí Pavlovských vrch…
  Po večeři v Dolních Věstonicích jsme odjeli do Horních Věstonic, kde…
Nachází se na návsi v Horních Věstonicích naproti obecního úřadu…
Nachází se uprostřed rozlehlé protáhlé návsi pod památným stromem. Jedná se o kvalitní barokní sochu světce v životní velikosti od mik…
Na severozápadním okraji Horních Věstonic, na úpatí Pálavských…
Poslední, a prodloužený, víkend měsíce září se mi poštěstilo trávit v…
V zahradě penzionu Balloon v Horních Věstonicích se nachází na kamenném podstavci socha Věstonické venuše, symbol zdejšího kraje. Autorem sochy je Lubomír Mořkovský, vytesal ji…
Před přesunem do kempu v Dolních Věstonicích ještě doháníme resty…
Jedná se o vydatný krasový pramen, který sbírá podzemní vody s hlavního hřebene Pálavy Děvína a tekoucí severním směrem do údolá D…
Jedná se o pozůstatek původního koryta řeky Dyje, která tudy prot…
Je jednou ze tří hlavních ulic v obci. Svůj název dostala podle mandloní, které zde vytváří svérázné stromořadí. Celkový počet je kolem 120  stromů…
Tato moderní kaplička se nachází poblíž hlavní silnice na okraji …
V Horních Věstonicích za penzionem Balloon, na úpatí Pavlovských vrchů, se…
Pri spomenutí Bítova na Vranovsku sa asi každému v predstave premietne krásny hrad Bítov, ale nachádza sa tu aj ďalšie zaujímavé mie…
   Na náš dvoudenní květnový výlet se sice nebudíme do příliš příznivého…