Šitboř – zřícenina kostela

Tipy na výlet Romantika

Jsme na dovolené na Chodsku. Po náročném výletu předcházející den a před dalším náročným výletem zítra, jsme si dali volnější program. Byli jsme u pramene Radbuzy, v Poběžovicích, teď už se vracíme na hotel, ale ještě se cestou chceme podívat ke zřícenině jednoho kostela.

Šitboř je malá obec jen kousek na jih od Poběžovic. První písemná zmínka je z r. 1248, kdy byla ve vladyckém držení. Předpokládá se, že je ještě mnohem starší. Již v 10. století zde stála dřevěná kaple a v r. 1047 fara, pod kterou spadaly dokonce i Poběžovice. Je to jedna z nejstarších obcí u nás. Původně patřila pod panství hradu Starý Herštejn, později ke klášteru v Pivoni, a to až do r. 1850. Ves ležela na území bývalých Sudet, převážně zde žilo německé obyvatelstvo, po podpisu Mnichovské dohody se stala součástí Velkoněmecké říše. Po válce bylo obyvatelstvo německého původu vystěhováno, novými obyvateli byli imigranti ze zahraničí a Češi, kteří se sem přestěhovali z vnitrozemí.

Zdejší dominantou je věž zříceného kostela sv. Mikuláše. Je to významná památka z období rané gotiky, která patří mezi nejstarší památky Plzeňského kraje. Původní kostelík byl z 2. poloviny 13. století, během 14. století byl přestavěn, jeho loď byla protažena. Z této doby je netypický trojboký presbytář. Třetí barokní úprava kostela byla po třicetileté válce. Byl upraven interiér a přistavěna věž s osmibokým patrem s hodinami a protáhlou bání s cibulkou. U kostela je fotka z 30. let 20. století, kdy to byl naprosto funkční krásný kostel. Měl šindelovou střechu, což prý však urychlilo jeho devastaci. V 80. letech 20. století se propadl krov lodi a postupně se proměnil ve zříceninu. Uvažovalo se i o jeho demolici. Zachránil ho listopad 1989. Kostel je historickou i architektonickou památkou, proto bylo v letech 1994 – 1995 zdivo zabezpečeno, odstraněn poškozený krov věže a presbytář dostal nový krov. U kostela je hřbitov, který není udržovaný, i když se zdá, že právě tam nějaká záchranná činnost probíhá. Vedle kostela je ještě ruina bývalé fary z r. 1805. Podle informací na panelu na návsi se nepředpokládá obnovení kostela, ale rádi by zde zřídili meditační zahradu s využitím i části tohoto kostela.

Ještě z doby před jeho zřícení - od r. 1958 je chráněn jako kulturní památka České republiky.

Nocleh jsme měli zajištěný v hotelu Game v Klenčí pod Čerchovem, kde jsme se i stravovali. Do Poběžovic je to 2 km, tam určitě nějaká hospůdka je.

Je škoda, že tak historicky cenná stavba je takhle zničená. Jen se divím, že to nespadlo na nějaké děti. I teď je tam cedule, vstup jen na vlastní nebezpečí.

Musím upozornit na lípu, která je proti kostelu na druhé straně návsi. Má tak krásně dutý kmen, že to jsem ještě neviděla. Uvnitř jsou takové propletence, že jsem se nemohla vynadívat.

Poslední aktualizace: 25.6.2016
Šitboř – zřícenina kostela na mapě

Příspěvky z okolí Šitboř – zřícenina kostela

Český les a Chodsko – 2. den – Postřekov-vyhlídka u kaple Nejsvětější Trojice, Šitboř-zřícenina kostela sv. Mikuláše, Starý Herštejn, zaniklé obce Lískovec, Křížová huť (sklárna), Mostek (kamenný most) a Václav (zbytky bývalého vojenského areálu)
Pátek 23. 10. 2020 Spali jsme tak hodinu, když nás vzbudil hrozný rachot. Venku snad řádila vichřice. Ještě že nejsme v lese a strom…
Jsme na dovolené na Chodsku. Když jsme se vraceli od pramene Radbuzy,…
Z Domažlic jsme jeli vlakem do Poběžovic.Prohlídli jsme si městečko a hlavně zámek. Chtěli jsme si prohlídnout poběžovický zámek. Na…
Poběžovice, někdy Ronštejn, nebo Ronšperk, je městečko na úpatí Českého…
Ranní místní lokálkou jsme si jednou zajeli také do Postřekova, odkud jsme…
Přírodní rezervace Starý Herštejn (uváděno též jako Starý Hirštejn) leží…
Zřícenina hradu se nachází v přírodní rezervaci s podobným…
Rozhodli jsme se pobýt pár dnů na Chodsku a trochu to tam prozkoumat. Jako…
Zříceniny hradu Starý Herštejn se ukrývají mezi stromy na strmém skalnatém kopci (878 m) v jižní části Pivoňských hor na historické…
Téměř 25 km dlouhá okružní trasa s poměrně velkým a hlavně prudkým…
Téměř 25 km dlouhá okružní trasa s poměrně velkým převýšením. Vede převážně po lesních cestách. Na zajímavých místech jsou…
Spát se šlo pozdě, na pokoji se rozprávělo tak do půlnoci. Ale z postele…
Klenčí pod Čerchovem leží v Západních Čechách, západním směrem od města Dom…
Hned první výlet naší domažlické dovolené jsme si vzhledem k ještě poměrně…
Chodsko je oblast, kde se mi moc líbí a kterou můj přítel - Moravák - zná…
Rozhodli jsme se pár dnů pobýt na Chodsku a trochu se s tímto krajem blíž…
Od býv. Lískovce se snažíme dostat zpátky blíže k hranicím. K tomu jsme…
Z Domažlic jsme vyrazili do Újezda,dále na Hrádek ,do Trhanova a do Klenčí V Újezdě jsme byli v domě Jana Sladkého Koziny,na Hrádku…
Výhledy – pomník J. Š. Baara
Na Chodsku je mnoho míst, odkud je krásný výhled. Jedno však mezi nimi…
Letos byl na řadě při výběru cíle naší výpravy Vašík. Už někdy v listopadu, měsíc před plánovacím setkáním (vždy mezi Vánocemi a…
Hrad a zámek v Horšovském Týně je národní kulturní památkou České…
Hrad a zámek Horšovský Týn patří mezi nejvýznamnější architektonické skvo…
Domažlice  Máchova ulice,modrý dům - modelová železnice Úžasná modelová železnice se spoustou funkčních vláčků a dalších předmětů…
Horšovský Týn je malebné městečko vzdálené 9 kilometrů od centra Chodska Domažlic. Městečko nás oslní množstvím historických památek, kterým…
Chodský hrad, který reprezentuje styl středoevropského kastelu, je nejvyhledávanější památkou města Domažlic v Plzeňském kraji. Hrad…
Letošní dovolenou jsme trávili druhý týden v srpnu v Domažlicích. Během pobytu jsme navštívili zámek v Poběžovicích,Muzeum Jana…
Domažlice leží v Západních Čechách, západním směrem od města Klatovy. Ve…
Čerchov, nejvyšší vrchol Českého lesa (1042m.n.m) se neodmyslitelně řadí…
Z Domažlic jsme jeli vlakem do České Kubice a odtamtud vyrazili na Čerchov.Vybrali jsme si asi nejdelší a nejnáročnější cestu …