Ševčinský důl

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Naše společná cesta začíná na Exitu 41 dálnice D4. Odtud směřujeme na Příbram, kde projedeme první kruhový objezd rovně - druhý výjezd a následně na dalším kruhovém objezdu využijeme výjezd druhý. přejedeme most přes koleje a na druhém semaforu odbočíme doprava. po 100 metrech již uvidíme těžební věž a u hornického muzea - naproti dolu zaparkujeme automobil.

Foto: Tanathos

Prohlídkový areál A "Ševčinský důl" začíná vstupním objektem bývalých sypů, s expozicí nazvanou "Tradiční řemesla a průmysl na Příbramsku" a dále pokračuje stálou výstavou "Hornické a hutnické stavby Příbramska na historických fotografiích".Návštěvník se zde může seznámit s hospodářsko-společenským a kulturním vývojem od středověku do 20. století, ovlivněným dominantní hornicko-hutnickou pracovní činností na jedné straně a tradičními řemesly (voskařstvím, řezbářstvím, betlémářstvím, rozárnictvím, prstýnkářstvím, atd.) i drobným průmyslem (výrobou poutního zboží a podobně) na straně druhé. Vzpomínané tradiční ekonomické aktivity přímo souvisely s existencí nedalekého chrámu na Svaté Hoře. Tento architektonický klenot českého baroka patří mezi přední poutní místa v Evropě a je zasvěcen mariánskému kultu, což dokazuje i řada exponátů ve vstupní expozici muzea. V budově tzv. hornické cáchovny z roku 1880 je umístěna expozice "Z dějin příbramského hornictví", zachycující zdejší báňskou a hutnickou činnost od pravěku až do ukončení těžebních prací koncem 20. století. Dokumentuje takřka tisíciletou exploataci historického stříbrorudného revíru i dobývání uranového ložiska po roce 1948. Mezi nejcennější exponáty patří pravěké doklady o počátcích montánní činnosti, bronzové předměty z doby keltské civilizace, dále nejstarší listina potvrzující existenci Příbrami z roku 1216 a první písemný dokument o zdejší huti a dolech z roku 1311. To vše je doplněno ukázkami středověkých i novodobých hornických pracovních nástrojů, báňských uniforem apod. Nechybí ani informace o slavném montánním učilišti z roku 1849, později báňské akademii a Vysoké škole báňské. Pozoruhodné jsou též materiály k největší důlní katastrofě do té doby ve světě v roce 1892 na šachtě Marii. Stranou nezůstala ani fakta týkající se existence Rudných dolů Příbram a Uranových dolů Příbram. Návštěvníci zde vidí exponáty z oblasti dobývací, měřičské a záchranářské techniky i vzorky stříbrné, olověné a také uranové rudy. Muzeum v této expozici připomíná rovněž neslavnou část historie uranového hornictví, spojenou s protiprávním nasazením politických vězňů v uranových dolech po únorovém převratu v roce 1948. Na tuto expozici tematicky navazují tři další stálé výstavy s názvem "Vývoj svislé důlní dopravy na Příbramsku", "Vrtací technika příbramských dolů" a "Panorama březohorského rudního revíru instalované v atraktivním autentickém prostředí Ševčinské šachty, kde návštěvník uvidí i ústí jámy s těžní klecí. Vlastní šachetní věž z roku 1879, postavená ve stylu průmyslové architektury 19. století (Malakov), byla díky své historické a architektonické hodnotě navržena do seznamu technických památek UNESCO. Návštěvníkovi tohoto objektu se rovněž nabízí jedinečný výhled do okolí z ochozu Ševčinské věže ve výšce 27 metrů. Ve strojovně Ševčinského dolu je umístěna expozice s názvem "Mezinárodní význam březohorského rudního revíru a život na Březových Horách v 19. století", která prezentuje nejslavnější období místního hornictví, kdy bylo dosaženo na Příbramsku řady primátů nadnárodního významu, například při využití parních těžních strojů, stoupacích zařízení a drátěných těžních lan poprvé v rudních revírech Evropy, prvně na světě dosažení 1 km hloubky a vytěžení více než 90 % zásob stříbra a olova v rámci habsburské monarchie a jiné. Expozice nabízí na toto téma množství dobových dokumentů, technických plánů, ale i hmotných předmětů, například monumentální důlní kompresor tuzemské výroby z roku 1928, části stoupacího stroje, ukázky vrtací techniky nebo torzo nejstaršího důlního vozu. Cenným exponátem umístěným ve strojovně Ševčinského dolu je hasičská stříkačka Báňského ředitelství Příbram z roku 1885, vyrobená firmou F. Smekal, Praha - Smíchov. Hornickému muzeu Příbram ji věnovali v roce 2006 Zdeněk Tůma a Václav Máša z Dobříše.  V někdejším správním objektu Ševčinské šachty z roku 1885 připravilo muzeum tematicky členěné expoziční celky s hodnotnými mineralogicko - geologickými vzorky z březohorského stříbrorudného revíru, uranového ložiska i z podbrdské železářské oblasti, kterým dominuje kolekce stříbrných minerálů. Jsou doplněny ukázkami starých hornických pracovních nástrojů, lojových a olejových kahanů, parádních hornických holí zvaných švancary, a podomácku vyráběnými modely šachet - tzv. štufnverků. Návštěvníci si zde mohou prohlédnout také dlouhodobou tematicky zaměřenou výstavu o paleontologii Příbramska.

Cestou jsme nevyužili žádné stravovací ani ubytovací zařízení.

Foto: Tanathos

Je zde hezky ukázaná historie hornictví.

Prohlídkový areál A – Ševčinský důl
Ševčinský důl
dospělí 40 Kč
děti, senioři a studenti 20 Kč
rodinné vstupné (2 dospělí + 2 až 4 děti) 100 Kč

Jízda hornickým vláčkem a Ševčinská štol
dospělí 20 Kč
děti, senioři a studenti 10 Kč

Vodní kolo v podzemí dolu Drkolno

Sběr mineralogických vzorků na odvalu Ševčinského dol
dospělí 20 Kč

Ševčinský důl na mapě
Autor: Tanathos

Příspěvky z okolí Ševčinský důl

Příbram (Hornické muzeum se sběrem kamenů)
Na Výstavišti v Praze v…
Hornické muzeum Příbram nabízí několik prohlídkových okruhů a pokud je…
Z Prahy po dálnici na Strakonice do města Příbram. Z Prahy je to …
Jedeme do Příbrami, do hronického muzea. Hornické muzeum v Příbrami je…
Vracíme se ze čtyřdenního výletu a máme hlad. Zastavujeme se v této…
Kostel svatého Vojtěcha je nejvýznamnější stavbou na náměstí J. A. Alise …
"Nežli minuly dva dni, shromáždil Horymír všechny muže svého rodu, k nimž…
Nejnovější církevní stavbou na Březových Horách je sbor Církve českoslove…
Nejstarším církevním objektem na Březových Horách byla dřevěná Prokopská zvonice situovaná na vrcholu Březové hory, která zde stála…
Základní kámen pro stavbu divadla v Příbrami byl položen 1.5.1957. Komplex…
Na dnešní výlet jedeme autobusem č. 395 ze Smíchovského nádraží a…
Adventní trhy budou na obou náměstích   Hned po slavnostním zaháj…
www stránky: http://www.lesopark.pribram.eu/lado.php Počáteční bod: tabule…
Stručný popis místa: Lesopark Litavka se rozkládá mezi Březovými Horami …
Cyklovýlet jihozápadním okolím Příbrami nás zavede nejprve na Březové Hory…
Zastávka vlaku. Zde nebo v nejbližším okolí jsou k dispozici tyto služby…
Základní informace: Lesopark Padák se rozkládá v těsném sousedství Fialova…
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a sportovních akcích ve městě a okolí. Dále máte možnost zajis…
Příbram dostala dle legendy jméno podle svého zakladatele Příbrama. Ve…
Původně gotický kostel svatého Jakuba představuje pravděpodobně nejstarší…