Šengen

Tipy na výlet Celodenní výlet Za sportem Do přírody Na hory

Na okruh je nejsnažší dorazit od Paprsku, tzn. autem nebo skibusem do Velkého Vrbna u Starého Města pod Sněžníkem. Nahoru je nejjednodušší pak vyjet novou lanovkou. Delší je to od Ramzové přes Petříkov a Smrk.

Jedeme na perfektní lyžařskou stopu, požitek z jízdy i výhledy na horskou krajinu.

Trasa nevede kolem žádné hospody ani chaty, ale celá se dá projet poměrně rychle, takže stačí malou svačinku do ledvinky a něco teplého do termosky (případně něco do plácačky, ale rozumně). Posilníme se před nebo potom na Paprsku.

Okolí chaty Paprsek je lyžařům známo jako místo s dobrými sněhovými podmínkami a s perfektními lyžařskými terény. Po otevření hranic po přístupu do tzv. Schengenského prostoru byl jeden okruh u Paprsku vytyčen i na Polské straně hranice a tam vedou stopy této trasy. Nástupní místo na okruh je u rozcestí Palaš u chaty Paprsek, je možné však na trasu odbočit třeba z odbočky u Travné hory pro lyžaře, směřující od Smrku. Celá trasa je vedena po lesních cestách v nadmořské výšce kolem 1000 m, takže dobré sněhové podmínky jsou téměř zaručené. Trasa je vedena v mírných sjezdech a výstupech prudší sjezd nebo výšlap je jen v oblasti překročení hranice pod Travnou horou nebo za Polskou horou. Kratší varianta je Malý Šengen, trasa je zkrácena přes objížďku Polské hory (Rudawiec) a rezervace Puscza Snieźnej Bialki. Okruh prochází nad prameništi Bialy Lądeckej, přítoku Kladské Nisy. Z výhledů po trase můžeme zahlédnout část hřebene Rychlebských hor či Gór Bialských, Na Králický Sněžník. Délka celého Šengenu je necelých 18km, kratší varianta má asi 9,5km. Trasa částečně vede po dalším okruhu zvaném Pralinka, který vede pouze po naší straně na Polskou horu a po hranici. Možná pro jistotu je lepší mít sebou občanku, ale autor ji sebou nikdy neměl...

Pokud nejedeme od Ramzové, na Paprsek je nejlépe vyjet lanovku za nějakých 40,- Kč na jednu jízdu.

Poslední aktualizace: 12.12.2010
Šengen na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Šengen

Velkým Šengenem na Ramzovou
Před koncem února přišlo výrazné oteplení, ne sice tak velké, aby odneslo…
Turistickou chatu Paprsek nalezneme pod horou Palaš (1024m n.m.) v CHKO…
Zima se na konci svého panování nějak nevzdává a kromě mrazivého počasí…
Na Paprsek. Pěšky, či na kole. Samozřejmě by to bylo možné i automobilem,…
Na druhý svátek vánoční, tedy na Sv. Štěpána jezdíme (pokud je sníh) na…
Výborné lyžařské středisko v Jeseníkách. Vyrostlo relativně nenápadně díky…
Po nadějném začátku zimy a vlastně tradiční vánoční oblevě ještě nějaký…
Dopolední lyžování a následný gastronomický zážitek na Paprsku. Asi…
Okolí Paprsku v Rychlebských horách je pravým rájem běžkování v J…
V těsné blízkosti chaty Paprsek v Rychlebských horách dnes najdeme dřevěnou kapličku. Jak si můžeme v kapli přečíst, donátorem…
Rozcestí zelené a červené turistické značky. Nachází se na křižovatce…
Rozcestí U Císařské boudy v Rychlebských horách patří k frekventovaným…
Předposlední březnová sobota 2019 se vyčasila a vyjasnila díky vy…
V současné době zřejmě neexistuje horší nepřítel, než lyžař. Myšleno…
Mizérie aktuální zimy 2015/16 pokračuje, nicméně snažíme se využít i to…
Když jsem studoval údaje na nové turistické mapě Jeseníky 1:25 000, vydávanou ve spolupráci fy…
Vodní živel v dobrém i ve zlém je věrným souputníkem lidského života. Každého jistě fascinují velké vodní plochy, mohutné řeky,…
Velké Vrbno je v současnosti jen rekreační osadou pod správou Starého Města p. Sněžníkem (poměrně významnou). Obyvatelé se zabývali…
Jedeme na Ramzovou (v Jeseníkách). A protože si chceme užít, tak vlastně z…
Na Ramzovou nebo do Petříkova, předpokládejme, že čtenář Turistiky je dos…