Sadová - Dohalice - areál bojiště bitvy r. 1866 na Chlumu

Tipy na výlet Rodina s dětmi Pro zdatnější Vycházka - půldenní Celodenní výlet Za sportem Do přírody Na kole

Vyrážíme vlakem do obce Sadová, která leží nedaleko centra bojů bitvy r. 1866 mezi Prusy a Rakušany. Nádraží v Sadové se nachází na trati Hradec Králové - Hořice - Jičín - Turnov. Přítomnost bojů u Sadové dokládá soubor pomníků na hrobech padlých nedaleko hospody U kanonýra Jabůrka, které se nalézají u silnice č. 35.

Vyrážíme k bojišti na Chlumu, jdeme cestou netradiční, ale rozhodně zajímavou. Od nádraží v Sadové se dáme směrem k Dohalicím, cestou míjíme pomníky bitvy u sila. Z dálky je již viditelná bývalá Dohalická tvrz, která byla později přestavěna na sýpku. V její blízkosti se nachází socha Persea a pomník rakouské Knebelovy brigády ve tvaru lva. Z Dohalic nás cesta vede k pomníku na Holé, který je věnovaný rakouskému 49. pěšímu pluku. Zde překročíme silnici č. 35 a směřujeme do obec Čistěves, válečnou vřavu v okolí této obce dokládá množství pomníků, které se v blízkosti obce nachází. Z Čistěvse naše kroky směřují do obce Lípa a dále kolem Mauzolea k areálu bojiště. Trasa výletu je i s převýšením vyznačena zde: https://www.turistika.cz/turisticke-trasy/detail/sadova-zst-dohalice-bojiste-na-chlumu Trasa je vhodná jak pro pěší tak i pro cyklisty.

Hospoda Na Bojišti se přímo nabízí, vzhledem k tomu, že se, ale jedná o trasu delší tak sváča a lahev s vodou jsou nutné.

Bývalá tvrz - sýpka v Dohalicích působí impozantně. zajímavostí je nedaleký pomník Knebelovy armády ve tvaru lva, jeho dva „sourozenci“ se nachází před Ossariem na vrcholu Chlumu.

Prostor je volně přístupný, vstupné se platí pouze při výstupu na rozhlednu. Bývalá tvrz - sýpka v Dohalicích je nepřístupná.

Poslední aktualizace: 6.4.2010
Sadová - Dohalice - areál bojiště bitvy r. 1866 na Chlumu na mapě
Autor: Martens

Příspěvky z okolí Sadová - Dohalice - areál bojiště bitvy r. 1866 na Chlumu

Les Holá - pomníky bitvy r. 1866
Smíšený les na Holé se nachází v prostoru rozhodující části bitvy mezi prusy a rakušany dne 3.7.1866. V lese se nachází několik…
Pomník na Holém najdeme u státní silnice mezi č. 35 mezi Lípou a Sadovou. Jedná se o monumentální obelisk z litiny věnovaný rakouskému …
U kostela sv. Jana Křtitele na Dohaličkách najdeme několik pomníků na hrobech obětí bitvy r. 1866. Jedná se např. o pískovcovou…
První písemná zmínka o Lípě pochází z roku 1339, kdy jsou zmiňováni majitelé Jan z Lípy a syn Mikuláš. Jméno obce Lípa zřejmě…
V katastru obce Dohalice v Královéhradeckém kraji naleznete monume…
První písemná zmínka o vsi je z r. 1352. Kostel v Dohaličkách je prvně…
Pomník rakouské Knebelovy brigády od X. armádního sboru - jedná se o…
Tato 62,7 km dlouhá a v Královéhradeckém kraji se nacházející řeka, která…
Tvrz Dohalice stávala na místě nynější sýpky u říčky Bystřice. V roce 1352…
V Dohalicích krom pomníků bitvy r. 1866 najdeme i zajímavé sochy. Na návsi je to Socha sv. Jana Nepomuckého z r. 1832 a na břehu…
Mauzoleum s kaplí věnované památce padlých rakouských a saských bojovníků najdeme na severozápadním svahu Chlumu nad obcí Lípa u…
Mokrovousy leží na levém břehu říčky Bystřice cca 12 km severně od Hradce Králové. První písemná zmínka o vsi pochází z let 1360…
Soubor pomníků obětí prusko-rakouské války roku 1866 najdeme na konci obce při cestě k Sadové. Jedná se o pískovcovou pyramidu…
Ke konci 19. století, kdy na bojišti vzniklo větší množství pomníků nechal dobřenický statkář Karel Weinrich roku 1894 postavit na…
K putování na bojiště na Chlumu lze jít i zajímavou cestou ze Sadové. Od…
Areál bojiště bitvy u Hradce Králové (u Sadové) ze dne 3.7.1866 se nachází…
Bojiště na Chlumu - Ossarium
Pseudogotické ossarium najdeme na vrcholové ploše Chlumu západně od muzea. Současné ossarium, postavené z hořického pískovce,…
V roce 1866 došlo na území na severozápad od Hradce Králové k jedné z…
Cílem naší cesty je areál bitvy r. 1866 u obce Chlum, který se nachází cca…
Ten kdo navštíví bojiště na Chlumu by měl využít možnosti a zavítat do nedalekého lesu Svíb. Nejedná se les „obyčejný“, ale místo…
Bojiště na Chlumu - Muzeum války 1866 na Chlumu
Nepřehlédnutelná budova válečného muzea se nachází na samém vrcholu areálu…
Baterie mrtvých.  Pomník rakouské jízdní dělostřelecké baterie č. 7. - M…
Polní myslivec - jeden z nejnámějších pomníků bojiště je věnován památce padlých rakouského 8. praporu polních myslivců, který…
Opravenou kapličku Panny Marie Lurdské se studánkou a dvojicí památných lip najdeme v polích cca půl kilometru jižně…
Pruský hřbitov najdeme na vrcholové pláni Chlumu mezi kostelem, novým…
Obec Střezetice se nachází cca 10 km severozápadně od Hradce Králové.…
Les Svíb - vyrážíme k lesu jenž byl svědkem jedněch z nejprudších bojů mezi Prusy a Rakušany dne 3.7.1866. K lesu je nejlepší…
Úvoz mrtvých - místo, kde se střetla Rakouská Severní armáda a Saský sbor se třemi pruskými armádami. Zde během dvacetiminutového…
Hrádek u Nechanic
Zámek Hrádek u Nechanic je kromě zámku Hluboká nad Vltavou nejvýznamnější…